۸ اقدام ضروری در کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار موفق و بدون شکست
راهنمای شروع کسب و کار حرفه ای و موفق
کسب و کار معانی و تعاریف مختلفی را دارد. هر کسی آن را به گونهای تعریف میکند. بیشتر تعاریفی که از کسب و کارهای بزرگ و کوچک صورت میگیرد، توسط متخصصان آمار ارائه میگردد تا کارآفرینان. لذا هنگامی که یک کارآفرین برای شروع کسب و کار خود بتواند پاسخی دقیق به کسب و کار بدهد، نشان دهندهی درک کامل موقعیت خود برای آغاز حرفهای خاص است.
افراد برای شروع یک کسب و کار نیازمند برخورداری از یک دستور و فهرست مشخص با قابلیت انعطافپذیری هستند. همانطور که یک سرآشپز برای تهیهی یک غذای ویژه و خاص خود، دستوری را رعایت کرده، یک کارآفرین نیز باید بتواند حداکثر پیشبینیها را از کار خود داشته باشد.
پیشبینی فقط نباید در ذهن صوت گیرد، آنها را باید بر روی کاغذ بیاورید و سپس بیاندیشید و به آن عمل کنید، که طی کردن این مسیر با این ابزار و وسایل شما را به کجا خواهد رساند، که اگر موفقیتآمیز نبود، بتوانید آن را تغییر دهید و مسیرهای مختلف را تا آنجا که میتوانید، امتحان کنید.
با تهیهی یک چک لیست خواهید توانست زمان مناسب برای آغاز کسب و کار خود را مدیریت کنید.
اما آیا این کار تنها مزایا دارد و هیچ زیانی ندارد؟
باید بگوییم که هر کاری که در زمینهی کسب و کارها صورت میگیرد صد در صد شامل مزایا نیست و صد در صد شامل مشکلات نیست.
» مزایای نوشتن چک لیست زمان شروع کسب و کار:
- شما خواهید توانست کنترلی کامل بر کاری که میخواهید انجام دهید را داشته باشید.
- شما رئیس خود هستید، چه کارتان با موفقیت باشد، چه نباشد.
- از اینکه تلاش کنید و موفق شوید خوشحال خواهید بود. خوشحال خواهید بود که نتیجهی تلاشهای خود را میبینید.
- به اندازهی نیرو و توانایی خود کار خواهید کرد، توسعه خواهید داد و پیروز خواهید شد. به اندازهی توانایتان با آرامش فعالیت میکنید.
» مشکلات نوشتن چک لیست زمان شروع کسب و کار:
- ممکن است در مرحلهی تهیه لیست برای شروع فعالیت خود اقداماتی را نیز انجام دهید و از هزینههای جیب خود استفاده کنید، اگر با مشکل مواجه شوید، ممکن است پولی را که دارید یا از جایی تهیه کردهاید به خطر بیافتد.
- مسئولیت موفقیت یا شکست شما بر عهدهی خودتان خواهد بود.
- مدت زمان فعالیت شما بیشتر از مدت زمان استراحت شما خواهد بود و حتی ممکن است تعطیلات هم به کار بپردازید.
- امنیت مالی شما تضمین شده نیست، ممکن است هر ماه درآمد نداشته باشید و این امر احتمال دارد بر شما فشار بیشتری را وارد کند.
من برای شما یک فهرست راهنما برای اقدام در نظر گرفتهام که به افرادی که خواهان آغاز یک کسب و کار هستند کمک کرده باشم.
قدم اول » سؤالاتی را از خود بپرسید که چرا میخواهید در مسیری جدید قدم بردارید
شروع هر کاری نیازمند دلیل است.
- از خودتان بپرسید علت طی کردن مسیری متفاوت چیست؟
- چرا من باید در این راه خطر کنم؟
- هیچ راهی جز تغییر شغل برایتان باقی نمانده است؟
- در صورتی که کاری دیگر را شروع کنید، از حمایت اطرافیان برخوردار خواهید بود؟ اگر این اتفاق نیفتد برای ادامه به تنهایی توانایی لازم را خواهید داشت.
- شروع هر کاری خطرهایی دارد، آیا از آنها اطلاع کافی دارید؟ در این زمینه تحقیق کردهاید؟ در صورتی که با آنها مواجه شوید، آمادگی کافی را خواهید داشت؟
- بیندیشید که شما در زمینهی شروع یک کسب و کار جدید چه مهارتهایی را دارید؟ آیا باید آموزش خاصی را سپری کنید؟
- اگر محصولی را که میخواهید طراحی کنید، خواهید توانست آن را به فروش برسانید. خواهید توانست مشتریهای مخصوص خود را پیدا کنید، آیا این محصول شما خواهان دارد؟
شاید برایتان این احساس به وجود آید که با پرسیدن این سؤالات از خود دچار احساس نگرانی شدید شوید. اما این طور نیست، شاید این احساس در شما به وجود آید، اما به وجود آمدن آن در وهلهی اول که هنوز اقدامی نکردهاید بهتر از زمانی است که خود را در وسط شرایط بحرانی و سخت ببینید که هرگز پیش بینی نکردهاید.
بعضی وقت ها سؤالات پیچیده و جواب ها ساده هستند.
دکتر سوس
قدم دوم » حساب و کتاب دقیق از میزان پول خود داشته باشید
سرمایه بخش مهمی از کسب و کار است. هر کسی برای اینکه بتواند کاری را آغاز کند نیازمند داشتن سرمایه است، هر چقدر سرمایهی شما به اندازه و به اصول باشد، به سمتِ مقروض شدن نخواهید رفت.
بیندیشید ارزش خانه، بیمهی عمر، پسانداز، حساب بازنشستگی، سهام و دیگر داراییهای شما چقدر است؟
تعهدات مالی شما طی سه تا پنج سال آینده چگونه است؟
چه هزینههایی را باید تأمین کنید و چه مسئولیتهایی را دارید؟
آیا میتوانید داراییهای خود را به پول تبدیل کنید؟
چقدر پول میتوانید صرف این کار کنید؟
آیا اعضای خانواده با دوستانتان حاضر هستند به شما پول یا قرض بدهند؟
آیا ایدهی کسب و کارتان توجیه کنندهی سرمایهگذاری شما است؟
البته اگر واقعا سرمایهای ندارید باز هم میتوانید کارآفرینی کنید…
در این زمینه با یک مشاور مالی صحبت کنید.
قدم سوم » از خودتان بپرسید که چه میخواهید:
واقعاً به دنبال چه هستید؟ آزادی؟ خوشبختی؟
فرصت رهایی از جایی که در آن کار میکنید؟
فرصت سفر، دیدن دیگران یا دنبال کردن دیدگاه مورد نظرتان؟ مسئولیت کمتر؟ مسئولیت بیشتر؟
آیا شما دارای انگیزههای مثبت(دستیابی به چیزی) هستید یا انگیزههای منفی(رها شدن از چیزی)؟
لذا نیازهای شما باید واقعبینانه باشند.
نیازها، خواسته و احساسات واقعی خود را فهرست بندی کنید.
قدم چهارم » محصولات یا خدماتی را که میخواهید ارائه کنید، مشخص سازید
- نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی و اهدافی را که میخواهید به آنها دست یابید مشخص سازید.
- هزینههای شروع کسب و کارهای مختلف را بررسی کنید.
- در مورد تبدیل شدن به یک مشاور محتاط باشید. آیا دارای تخصص لازم هستید؟
- بیندیشید شرکتها و دیگر سازمانهای موجود در اطراف شما، چه کالاها و خدماتی را از خارج تهیه میکنند؟
- در مورد اقدام شرکتهای دیگر در احتمال فروش این کالاها تحقیق کنید.
- ببینید چگونه میتوانید به پیشبرد دیدگاههای دیگران کمک کنید یا چگونه میتوانید وارد مشارکت با یک شرکت فعال شوید
- روزنامهها را مطالعه کنید، همیشه فرصتها از پیشبینی نشدهترین و نامعلومترین اوضاع بروز میکنند.
- تغییر در قوانین را بررسی کنید، زیرا ممکن است آنها به شما در انجام دادن بهینهی کسب و کارتان کمک کنند.
- در مورد تبلیغ پیرامون کسب و کاری که فاقد بودجهی لازم برای انجام دادن آن هستید، مراقب باشد.
قدم پنجم » بررسی شرایط و ویژگیهای بازار مورد نظر:
هر چقدر شما بتوانید محصولی خاص و ناب تولید کنید خواهید توانست بخش مهمی از موفقیت خود را تضمین کنید. اما گاهی هر چقدر محصول خاص باشد، به دلیل در نظر نگرفتن شرایط بازار ممکن است یک کارآفرین نتواند بازار فروش خوبی را پیدا کند.
برای ایجاد استانداردی جدید، تنها چیزی که کمی متفاوت باشد کافی نیست، بلکه نیاز به چیزی واقعا تازه است که به راستی قدرت تخیل مردم را تحت تاثیر قرار دهد.
بنابراین این نکات را رعایت کنید:
- محصولات یا خدمات شما چه هستند؟
- آیا این محصول، منحصر به فرد است یا محصولات شبیه به آن وجود ندارد؟
- چه کسی خریدار محصولات و خدمات شماست؟
- چرا آنها محصولات دیگران و نه محصولات شما را میخرند؟
- چه تعداد از افراد، محصولات و خدمات شما را را میخرند؟
- آیا بازار ثابت، رو به رشد یا در حال رکود است؟
- چه تعداد رقیب دارید؟
- صاحبان محصولات و خدمات دیگر، تا چه حد به قیمت محصولات و خدمات شما حساسیت نشان میدهند؟
قدم ششم » ساختار قانونی کسب و کارتان را در نظر بگیرید:
ممکن است بخواهید به تنهایی عمل کنید و مسئولیت هر جنبه از کسب و کار همچون مالیات، بدهیها و ادارهی روزمرهی کسب و کارتان را خودتان بپذیرید.
یک راه، ورود به عرصهی مشارکت است. مشارکتها باعث ترکیب مهارتها و تجربهی دو یا چند نفر میشود که دارای کارایی یکسانی هستند و فعالیتهایشان را با انعطافپذیری خوبی مدیریت میکنند.
در مورد دعوت از دوستانتان برای پیوستن به کسب و کارتان مراقب باشید. آیا آنها واقعاً شرکای خوبی برای کسب و کارتان هستند؟ آیا به قضاوتهای آنها احترام میگذارید؟ آنها چه چیزی را همراه خود خواهند آورد؟
فرانشیز روش ساده و رایج دیگری برای ایجاد کسب و کارتان از طریق سرمایهگذاری در شاخصهای جدید از یک شرکت معتبر است. شما میتوانید از حمایتهای خوب آن شرکت و همچنین از مزایای ثابت شدهی محصولات و خدمات آن بهرهمند شوید اما به دلیل توافق در مورد فرانشیز، این مزایای محدود هستند و شما خودتان را متعهد میسازید طبق سیاستها و روشهای دیگران عمل کنید. قبل از انعقاد چنین قراردادی، خوب در مورد ابعاد مختلف آن فکر کنید.
ایجاد شبکه با انجمنهای کسب و کار، روش غیررسمی است، که به موجب آن میتوانید بر شرکت خود کنترل داشته باشید، اما مجبور هستید برای تقسیم هزینهها همچون هزینههای بازاریابی یا فروش، مرتباً به ایجاد ارتباط با دیگران بپردازید. این روش هیچگونه مبنای قانونی ندارد و به اعتماد میان طرفین بستگی دارد( مگر اینکه قراردادهای خاصی با این انجمنها منعقد کنید).
ایجاد شبکه باعث میشود که شما به تعداد بیشتری از مشتریان دسترسی داشته باشید و سرعت رشد کسب و کارتان را بالا ببرید. البته باید آمادهی انجام دادن همهی تعهدات خویش باشید.
قدم هفتم » تواناییهای مدیریتی خود را بیازمایید:
ادارهی یک کسب و کار، کاری بسیار پرفشار و گاهی استرسزا است. وضع خود را طبق معیارهای زیر بسنجید( به سؤالات از ۱ تا ۵ نمره بدهید).
- من فردی منظم هستم.
- اجازه نمیدهم انحرافی رخ بدهد.
- من از حمایت کامل خانواده برخوردارم.
- میتوانم از عهدهی فشار کاری برآیم.
- میتوانم در صورت لزوم، هفت روز هفته کار کنم.
- میتوانم با دیگران کار کنم و در آنها ایجاد انگیزه نمایم.
- میتوانم در صورت لزوم به سرعت تصمیم گیری نمایم.
- در موقعیتهای سخت، قادر به تحمل کردن هستم.
- میتوانم از اشتباهات درس بگیرم و مشاوره بدهم.
- فرد صبوری هستم و انتظار نتایجی سریع را ندارم.
- من فردی سالم، مشتاق و آگاه از خطرها هستم.
- اهداف خاصی دارم همچون نیاز به مراقبت از خودم و خانوادهام.
اگر امتیاز خوبی کسب نمیکنید( باید در هر سؤال حداقل نمرهی ۳ بگیرید)، نگاه دیگری به دلایل خود برای شروع کسب و کارتان بیندازید.
قدم هشتم » یک طرح کسب و کار بنویسید
شما تصمیم گرفتهاید تا پیشرفت کنید. کتب، وب سایتها و دورههای متعددی وجود دارند که به شما در نگارش یک طرح جامع کسب و کار کمک میکنند. دفتر ادارهی کسب و کارهای کوچک منطقهی شما یا مرکز توسعهی کسب و کارهای کوچک میتوانند به شما کمک کنند. اگر در نزدیک یک دانشکدهی بازرگانی هستید، دانشجویان یا استادان آنها نیز میتوانند به شما کمک کنند. حسابرسان، وکلا و بانکها نیز منبع خوبی برای مشورت هستند.
پرسشهای مهم را فراموش نکنید.
- چه مهارتها و تجاربی به من کمک خواهند کرد؟
- تعهدات مالی من حداقل برای سه تا پنج سال آتی چیست؟
- چقدر واقع بین هستم؟
ــــ بایدها و نبایدهای شروع کسب و کار ـــــ
بایدها:
۱- با دیگر افراد موفق این حوزه همچون کارآفرینان صحبت کنید و ببینید آیا اشتباهاتی مرتکب شدهاند و چگونه بر آنها فایق آمدهاند.
۲- به منابع کمکی شروع کسب و کار مراجعه کنید.
۳- قبل از شروع، با یک وکیل یا یک مشاور صحبت کنید.
۴- یک طرح کسب و کار آماده کنید.
نبایدها:
۱- قبل از صحبت با افراد آگاه، هیچ تصمیم مهمی اتخاذ نکنید.
۲- سعی نکنید تنها به صرف یک ایدهی خوب بودن، کسب و کاری را آغاز کنید.
۳- خود را دچار فشار مالی همچون استقراض از دیگران که معمولاً با پرداخت بهره همراه است، ننمایید.
تمامی مطالب گفته شده نشان میدهد که یک کارآفرین باید توان مدیریتی بالایی داشته باشد. کارآفرینی که خواستار آغاز یک کسب و کار است باید بتواند در بحرانهایی که در مسیر، برایش به وجود میآید، بهترین واکنشها و عملکردها را از خود نشان دهد.
برای اینکه بهترین آغاز را برای یک کسب و کار داشته باشیم به برنامهریزی و سنجش دقیق شرایط نیازمندیم، همچنین یک کارآفرین شجاع و پیگیر باید بتواند، از ایده به سمت عمل حرکت کند. برای آغاز کردن نیز باید آغازی را در نظر گرفت.
منبع: سوخت جت