Take a fresh look at your lifestyle.

فرصت های کسب و کار در لجستیک

329

راه اندازی هر کسب و کاری همواره به یک عامل کلیدی بستگی دارد و ان هم چیزی نیست جز لجستیک و زنجیره تامین کسب و کار که معمولا در بخش هزینه ساز مدل کسب و کار قرار میگیرد .
لجستیک بخش بسیار مهم و حیاتی هر کسب‌وکاری بوده و بعنوان پشتیبان اصلی فرایندها در سازمانهای تولیدی و خدماتی نقش مهمی را در موفقیت و یا عدم موفقیت این سازمانها بعهده دارد. هزینه‌های لجستیک حدود ۱۲% تولید ناخالص داخلی در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به سهم بالای هزینه‌های لجستیک از مجموع کل هزینه‌های کسب‌وکارها، به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که ایجاد بهبودهای کوچک و معقولی بین ۵ تا ۱۰ درصد از هزینه‌های لجستیک می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سوددهی صنایع تولیدی و خدماتی هر کشوری داشته باشد. بهره‌گیری از یک سیستم لجستیکی کارا و اثربخش، علاوه بر اینکه هزینه‌های تولید محصول و خدمات را کاهش می‌دهد، سطح رضایت مشتریان سازمان را به جهت تحویل بموقع و با قابلیت اطمینان بالای محصول و خدمات، افزایش می‌دهد. بنابراین، سازمان‌ها برای حضور موثر در بازارهای رقابتی کنونی نیاز مبرمی به بهره‌گیری از یک سیستم لجستیکی با عملکرد بالا می‌باشند.

کسب و کارها در حوزه لجستیک و زنجیره تامین را میتوان به دو بخش عمده تقسیم بندی نمود: کسب و کارهای مرتبط با مدیریت زنجیره تامین و کسب و کارهای مرتبط با لجستیک. بخش اول شامل مسائل مدیریتی در زنجیره تامین شده و به ارائه خدمات مشاوره و یا طراحی و توسعه راه حل های نرم افزاری در حوزه مدیریت زنجیره تامین می‌پردازند. از جمله بزرگترین شرکت های بین المللی در این زمینه می توان به شرکت های SAP و ORACLE اشاره نمود در ایران نمونهه مشخصی از این نوع شرکت ها و کسب و کار ها ایجاد نشده است . از طرف دیگر، کسب و کارهای مربوط به حوزه لجستیک را می توان شامل شرکت های ارائه دهنده خدمات لجستیکی دانست. این شرکت ها عمدتا بعنوان یک شرکت بیرونی (طرف سوم) به سازمانهای تولیدی و خدماتی ارائه خدمت می نمایند. از جمله مهمترین این خدمات می‌توان به حمل و نقل، نگهداری موجودی، فعالیت‌های دارای ارزش ازفزوده مانند بسته بندی، برچسب زنی، پیش مونتاژ و … اشاره نمود. از جمله مهمترین شرکتهای بین المللی فعال در این زمینه می‌توان به شرکت‌های FedEx، DHL، UPS و … در ایران هم شرکت هایی مانند تیپاکس ،TPG و TNT فعالیت دارند که میتوان به آنها اشاره نمود. نوع در حوزه کسب و کار های مرتبط با لجستیک در ایران شرکت های بزرگی مانند لجستیک گلدیران و سایپا لجستیک وجود دارند .

کسب¬وکارهای لجستیک و زنجیره تامین پشتیبانی¬کننده فعالیت¬های تجاری در بخش¬های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، خدمات و غیره است. بنابراین رونق یا عدم رونق فعالیت¬ این بخش¬ها بطور مستقیم بر تقاضای خدمات لجستیک و زنجیره تامین اثر می¬گذارد. بنابراین در فضایی که فعالیت¬های بخش¬های مختلف اقتصادی از پویایی و رشد لازم برخوردار نباشند، کسب¬وکارهای لجستیک و زنجیره تامین نیز نخواهند توانست به تعالی برسند. علاوه بر این، رواج یا عدم رواج برونسپاری فعالیت¬های لجستیک و زنجیره تامین در بنگاه¬های کشور نیز می¬تواند در رونق و توسعه این کسب¬وکارها اثرگذار باشد. عامل مهم دیگر، برنامه¬ریزی منسجم و یکپارچه در سطح کلان کشور یا در واقع وجود دیدگاه هدایت¬گرانه و حمایت¬گرانه از سوی دولت¬ها برای تدوین راهبردها و برنامه¬های اجرایی جهت رونق بخشیدن به این نوع کسب¬وکارهاست.

کسب و کارهای مربوط به حوزه لجستیک و زنجیره تامین در خارج از کشور از رشد روزافزونی برخوردار می باشد. ایجاد شرکت های بزرگ بین المللی در حوزه های لجستیک و مدیریت زنجیره تامین حکایت از این پیشرفت سریع دارد. از طرف دیگر، آمارهای رسمی نشان دهنده افزایش قابل توجه در میزان برون سپاری فعالیتهای لجستیکی به شرکت های ارائه دهنده خدمات لجستیکی طرف سوم (۳PL) در سطح جهان می باشد. از جمله مهمترین معیارها در برون‌سپاری فعالیت‌های لجستیکی می‌توان به معیار هزینه اشاره نمود. بررسی معیارهایی شامل هزینه لجستیک،‌هزینه موجودی و هزینه تجهیزات ثابت، نشان می‌دهد که این هزینه‌ها در صورت برون‌سپاری به شرکت های ۳PL کاهش می‌یابند. اغلب سازمانهای تولیدی و خدماتی که از این شرکتها بهره برده‌اند گزارش کرده‌اند که استفاده از ۳PL¬ ها باعث افزایش سال به سال سود آن ها شده است. علی¬رغم موفقیت مشاهده شده، به نظر می‌رسد هنوز فرصت برای افزایش سود برای استفاده کننده‌ها از خدمات لجستیک برون سپاری شده، وجود داشته باشد. البته باید توجه داشت که مشارکت با شرکت‌های ۳PL تنها برای بهبود معیارهای هزینه‌ای و یا سطح خدمت ارائه شده صورت نمی‌گیرد. در سال‌های اخیر، معیارهایی همچون کارایی سوخت و میزان انتشار کربن و در واقع توجه به مسائل زیست محیطی، رفته رفته از اهمیت بیشتری در فرایند تصمیم‌گیری برای انتخاب ۳PL ها توسط ارسال کننده ها برخوردار شده‌اند.

در ایران فضای این بخش در مراحل ابتدایی شکل گیری بوده و میتواند منشا شکل گیری کسب و کار های بسیار زیاد باشد .

بنیاد پرش

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.