Take a fresh look at your lifestyle.

سرویس شتابدهنده آپارات، یک جریان درآمدی خوب یا شروع شکست؟

356

انتشار خبر ارائه یک سرویس جدید پولی در سایت اشتراک ویدیوی آپارات، انعکاس جالبی را در کارشناسان و فعالین فضای کسب و کارهای اینترنتی ایران به همراه داشت.

سایت آپارات یکی از کسب و کارهای الکترونیکی رو به رشد ایران در چند سال اخیر می باشد. این سایت همانند سرویس مشابه بین المللی خود، یعنی یوتیوب که متعلق به گوگل می باشد(سومین سرویس آنلاین پربازدید جهان تا ماه دسامبر ۲۰۱۵)، برای اشتراک گذاری ویدئو در فضای اینترنت مورد استفاده کاربران فارسی زبان قرار می گیرد. رفتاری (مشاهده ویدیو روی اینترنت) که به سرعت در حال رشد است و پنجمین سرویس آنلاین پربازدید ایران تا ماه دسامبر ۲۰۱۵ می باشد. این سایت که زیر مجموعه ای از گروه صباویژن است با سرویس های تبلیغات ویدیویی از همین خانواده همکاری تنگاتنگی ایجاد نموده است. از سرویس هایی که اخیرا توسط این سایت راه اندازی شده می توان به بخش آپارات کودک اشاره نمود که همانند یک ابرکانال به ارائه ویدئوهای کودکانه می پردازد.

startupiha koodak

 

سرویس فیلیمو دیگر بخش این سایت است که با نیت تبدیل شدن به یک برند مستقل ایجاد شده و به معرفی و نمایش فیلمها و انیمیشن ها به صورت مجزا می پردازد.

startupiha filimo

 

چندی است خبری مبنی بر اینکه آپارات  الا یک امکان جدید پولی برای تبلیغات و دیده شدن بهتر ویدئوها عرضه کرده که شتابدهنده نام دارد منتشر شده است. با این امکان ظاهرا می‌توان تعداد مخاطبان ویدیو را به شکل چشمگیری افزایش داد و این یعنی ویدیوها در معرض بازدید بیشتری قرار می‌گیرد.

startup aparat1مشخص است که این سایت برای درآمدزایی مستقیم در مدل کسب و کار خود از روش های جدید بی تاب می باشد. در این سرویس که برای صاحبان کانال‌های آپارات طراحی شده، قیمت ۵۰٫۰۰۰ بار پخش ویدیو معادل ۱۷ میلیون و هفتصد هزار تومان که این یعنی به ازای هر بازدید ۳۵۴ تومان!

نامگذاری:

در دوره ای که عبارت “شتابدهنده” در کنار سایر معانی مصطلح قدیمی خود و بر اساس موج توجه به کارآفرینی در دنیا و در ایران بیشترین کاربرد خود طی سالیان گذشته را داشته و بیشتر به معنای شتابدهنده کسب و کار یا یک مرکز حمایت و رشد استارتاپ ها به کار می رود و در حالی که تاکنون حداقل ۱۰ “شتابدهنده کسب و کار” در ایران راه اندازی شده یا در شرف شروع رسمی کار خود هستند، به نظر می رسد این نامگذاری خیلی مناسب نمی باشد.

قیمت گذاری:

با توجه به هزینه های تبلیغات بنری در پربازدیدترین سایتهای ایران و البته سایر کانالهای تبلیغاتی موجود در فضای مجازی، این هزینه کمی بالا به نظر می رسد که عدم استقبال آن توسط تعداد زیادی از کسب و کارها محتمل است. در این شرایط کاهش قیمت هم یک شکست بزرگ خواهد بود. مگر این سایت چشم به تبلیغات شرکتهای بزرگ و معدودی مثل نمایندگی های برندها و اپراتورهای مخابراتی داشته باشد که با این وجود نیز، خود را از بازار بزرگ ارائه یک سرویس بسیار خوب به تعداد بیشتر مشتریان محروم نموده است و راه را برای ورورد سایر رقبا با پیشنهادات بهتر باز نموده است.

البته آپارات امکانات دیگری را برای کسانی که این روش تبلیغی را انتخاب می‌کنند در نظر گرفته از جمله اینکه بتوان لینکی را به زیر ویدیو اضافه کرد یا اینکه در پایان ویدیو حتی کاربران را با یک متن تبلیغاتی و یک لینک به سایت دلخواه هدایت کرد و یا حتی یک نرم‌افزار را دانلود نمایند که کمی این سرویس را جذابتر می نماید.

گرچه هنوز آپارات اطلاعات رسمی و دقیقی در خصوص جزییات این سرویس ارائه نکرده است اما حدس زده می شود که به زودی این سرویس در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

شما در این خصوص چه نظری دارید؟ آیا این یک شروع پردرآمد برای آپارات خواهد بود یا یک شکست؟

نوشته سرویس شتابدهنده آپارات، یک جریان درآمدی خوب یا شروع شکست؟ اولین بار در استارتاپی‌ها پدیدار شد.

استارتاپی‌ها

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.