Take a fresh look at your lifestyle.

رهبری اکوسیستم

323

یک اکوسیستم استارتاپی از اجزای فعال مختلفی تشکیل شده است. از افرادی که از اقتصاد استارتاپی حمایت می کنند تا استارتاپ هایی در مراحل مختلف و سازمان ها و نهاد های گواناگون همه و همه با یکدیگر در تعامل هستند تا شرکت های جدیدی از استارتاپ ها ساخته شود.

سوال بزرگ! چرا اکوسیستم استارتاپی؟

قبل از هرچیز باید سری به تعریف واژه اکوسیستم بزنیم. اصلا اکوسیستم یعنی چی؟ طبق تعریف حاضر در ویکی‎پدیا:

بوم‌سازگان یا اکوسیستم اشاره به گردآوری اجزا و روش هائی دارد که تشکیل دهنده و حاکم بر رفتار برخی زیر مجموعه‌های فضای زیستی می‌باشند.

همین الآن که سیلیکون ولی هنوز به عنوان توسعه یافته ترین و پر رونق ترین جامعه استارتاپی جهان شاخته می‎شود، شهر های زیادی با جهش های بزرگ در حال رسیدن به آن هستند. توسعه فرهنگ سیلیکون ولی به سرعت درحال گسترش کارآفرینی در گوشه گوشه‎ی جهان مثل لندن، برلین و سنگاپور است. اگر بخواهیم ریشه ای تر به این داستان نگاه بکنیم، ارزش آفرینی یعنی توسعه ی یک کسب و کار، حل مسائل، ایجاد تغییر، و به دنبال توسعه ی محلی یا جهانی بودن.

ارزش آفرینی یعنی توسعه ی یک کسب و کار، حل مسائل، ایجاد تغییر، و به دنبال توسعه‎ی محلی یا جهانی بودن.

Why_Build_Ecosystem_Buildings_

به اقتصاد زندگی بخشیدن

برخلاف آنچه عده ای اعتقاد دارند، این کسب و کار های کوچک هستند که معیشت مردم را تامین می کنند نه شرکت های بزرگ.در آمریکا هشت ملیون واحد اقتصادی کوچک ۱۳۰ فرصت شغلی ایجاد کرده اند. مخارج این بنگاه های کوچک برای فناوری به تنهایی بزرگ تر از همه ی هزینه ها در موارد دیگر است.

پخش کردن دانش

خیلی ار ارزش آفرینان آگاه هستند که داشتن تمام دانش و توانائی برای آمادگی روبرو شدن با همه ی اتفاقات برای یک شخص ارزش آفرین ممکن نیست. کسی که قبلا کارآفرینی کرده اگر با کسائی که تازه شروع کردند کمک کنه تجربیات خیلی زیادی رو میتونه به آنها ارائه بده.

رشد ارتباطات

در کنار افزایش دانش برای کسائیکه در جامعه کارآفرینی هستند خیلی مهمه که بتوانند ارتباطات خوب و به درد بخور داشته باشند. از قدیم گفتن! همیشه لازم نیست چیزی رو بدونی، گاهی باید بگی کسی رو میشناسم که میدونه.

How_To_Startup_Ecosystemt_

اما چطور؟؟

برای ساختن یک اکوسیستم استارتاپی توپ باید کارهای مختلفی برای کمک به اکوسیستم انجام بشه ولی میشه یک چک لیست کلی را برای بهبود اکوسیستم درست کرد که اینجا به آنها اشاره می کنیم.

۱- یک نقشه درست کنید

درگیر  فعالیت های کارآفرینی اطراف خودتون بشید. منابع موجود را بشناسید شبکه های کارآفرینی، سازمان های کارآفرینی، و سازمان ای آموزشی قدم اول هستند. استفاده از بوم اکوسیستم استارتاپی ( فارسی و برای ایران /  انگلیسی از فاندر اینستیتوت )  این بوم یک ابزار ساده و همه فهم برای اینه که بفهمید در اکوسیستم چه خبره و چه اجزایی روشون کار خاصی انجام نشده و همینطور افراد جدیدی که میان با اکوسیستم آشنا بشن.

map

۲- کارآفرینی را آموزش بدید

همه ی اکوسیستم ها با مفهوم راه انداختن یک کار و کاسبی آشنا نیستند. برای شروع، به بقیه یاد بدید چطور کارآفرینی چطور باید واقعی و عملی باشد. به آنها ابزار های لازم و اولیه را یاد بدید بعد آنها میتونن قدم های بلند تری بردارند.

۳- یک زیستگاه کوچک کارآفرینی درست کنید

میزبان همفکر، میتآپ یا رویداد های دیگه باشید آدم های علاقمند را تشویق کنید دور هم جمع بشن، ساختن یک اکوسیستم کار یک نفر نیست! لازمه که همه ی اجزا با هم باشن و به هم کمک کنند. بعد هاکا و هاکاتون بزارید، با استارتاپ ویکند ها ادامه بدید، وقتی استارتاپ خوب بود لین استارتاپ ماشین و نکست در آخر بعد از این ها به فکر شتابدهنده باشید.

۴- دولت را مجبور به کمک کنید

حمایت (نه دخالت) دولتی میتونه به استارتاپ ها کمک (نه خفه) کنه. کمک ایی که میتوانند بکنند مثل: فراهم کردن فضای اداری رایگان،  معافیت مالیاتی یا حمایت اعتباری برای سرمایه گذار ها، نهاد های مالی برای حمایت از بیانگذارها، یا حتی برنامه های رایگان یا ارزان برای کارآفرینی.

۵- کمک کنید انتخاب های تامین مالی بیشتر شود.

نبودن سرمایه ی لازم ممکن است به بزرگترین مشکل یک اکوسیستم در حال رشد تبدیل بشه. سرمایه گذارها ممکنه دنبال یه سرمایه گذاری مشخص باشند و سرمایه گذاری ریسکی مورد علاقه ی همه نیست. راه حل: به بقیه راه های سرمایه گرفتن و سرمایه گذاری را یاد بدید. مهمتر اینکه بدانید و آگاه باشید که سرمایه گذار ها نباید از یک گروه خاص یا بچه محل باشند!

حواستان باشد…

مهم ترین خطر برای یک اکوسیستم استارتاپی نبود سرمایه نیست. عدم شفافیت و تکه تکه شدن آن بزرگترین دشمن اکوسیستم است.

Danger_Careful_Cross_Businessman

سناریوی تکراری که اگه حتی اینترنت رو سرچ کنید می بینید خیلی تکرار شده ، اینه که سرمایه ی وارد شده به اکوسیستم ( نه استارتاپ ها) فقط به یک تکه ی خاص از اکوسیستم تزریف شده. چو اصولا سرمایه لازمه که توزیع بشه، این سرمایه به سرعت بین سازمان های همان بخش از اکوسیستم توزیع شده. ساختار هایی که نیاز به پول دارند، شروع می کنند به سرعت با هم ارتباط برقرار کنند یا به صورت عمودی ساختار بگیرند. مثلا باشگاه های کاروندی (co-working space) هایی که قبلا با اکسلریتور ها ی  مختلف همکار بودند پول به دستشون میرسه و اکسلریتور خود را می زنند و دیگه هم به بقیه کمک نمی کنند اینجوری یه اکوسیستم کارآمد و هم افزا به یک اکوسیستم تکه تکه و رقابتی تبدیل میشه که رقبا به جای رشد می خواهند همدیگه را محدود کنند.

The post رهبری اکوسیستم appeared first on کاریا.

کاریا

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.