Take a fresh look at your lifestyle.

منتور ها سلاح های مخفی استارتاپ شما

324

این مقاله توسط دیدبان آی تی، به سفارش کاریا ترجمه شده از وبسایت تک کرانچ

یادداشت سردبیر: «ریت موریس» مدیر اندور اینسایت، بازوی تحقیقاتی اندور است. اندور یک سازمان غیرانتفاعی است که از کارآفرینان تاثیرگذار در سرتاسر دنیا پشتیبانی می‌کند.

منتورها (مربیان) سلاح مخفی یک استارتاپ موفق هستند

اخیراً یک کارآفرین به من گفت که «فکر کنم حدود ۲۰۰ بار این ارائه‌ را بازنگری کرده‌ام.» او ماه قبل، پیش از اینکه بتواند برای استارتاپ‌ش سرمایه‌ جذب کند، با بیش از ۵۰ سرمایه‌گذار بالقوه ملاقات کرده بود. این ممکن است برای برخی افراطی جلوه کند، ولی تجربه‌ی او غیرمعمول نیست.

کارآفرین ها معمولا صدها ساعت را صرف جذب سرمایه از سرمایه‌گذارهای خطرپذیر می کنند. در حالی که این فعالیت ها ممکن است بسیار مهم باشند، ولی تحلیل داده های جدید نشان داده است که کارآفرینان باید زمان بسیار زیادی هم صرف چیزی کنند که توسط بسیاری از مردم نادیده گرفته می شود: به کار گیری منتورهای عالی. این استراتژی ساده می تواند شانس موفقیت شرکت ها را بیشتر از هر عامل دیگری افزایش دهد.

کشف رموز بهترین کارآفرین‌ها

تیم ما در طول سال گذشته بیش از هزار کسب‌وکار در حوزه‌ی فناوری را مورد مطالعه قرار داد. به ویژه شرکت های فعال در حوزه فناوری نیویورک را بررسی کردیم، که بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ بیشترین رشد را در حوزه فناوری داشته و هم‌اکنون دومین مرکز فناوری بزرگ در دنیا می باشد. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی موفقیت شرکت‌های فناوری‌محور بود.

تحلیلگران ما داده های کرانچ‌بیس، انجل‌لیست، و لینکدین را با هم ترکیب کرده و تقریباً با ۷۰۰ موسس مصاحبه کردند. (در مجموع کارآفرینان حوزه ی فناوری نیویورک حدود بیش از یک ماه وقت را صرف این پروژه کردند.) این منابع ما را قادر ساختند تا بزرگترین پایگاه داده‌ی یک جامعه‌ی کارآفرینی را بسازیم. به این نتیجه رسیدیم که برخی از ویژگی ها که اغلب به عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های موفقیت عنوان می شدند – مانند ثبت یک شرکت زمانی که فرد هنوز دانشجو است – خیلی هم در موفقیت وی تاثیرگذار نیستند. درحالی‌که این نتیجه‌گیری‌ها در مورد افسانه‌های قدیمی استارتاپ‌ها جالب توجه بود، به یافته‌های جالب دیگری هم رسیدیم که از بررسی عادت‌های بهترین شرکت‌ها و موسسان آن‌ها بدست آمدند.

ایجاد یک مزیت کارآفرینی

حجم داده‌های مربوط به شرکت‌های فناوری نیویورک ما را قادر ساخت تا کار منحصربه‌فردی انجام دهیم. ما شرکت های قرار گرفته در «گروه‌های هم‌نظیر» را که شامل شرکت‌هایی بودند که در یک سال واحد شروع به کار کرده و در همان شهر و همان صنعت فعالیت می کردند، با هم مقایسه کردیم. در گروه‌های هم‌نظیر شرکت های فناوری محور نیویورک ما شرکت هایی که یک یا بیشتر از یک ملاک زیر را داشتند به عنوان «سرآمدهای عملکردی» معرفی کردیم.

  • مالکیت قابل توجه: مبلغ خارج شدن از صنعت حداقل ۱۰۰ میلیون دلار باشد.
  • جذب سرمایه‌گذار: ۱۰ درصد بالای گروه هم‌نظیر بر حسب میزان جذب سرمایه
  • مقیاس داخلی: ۱۰ درصد بالای گروه هم‌نظیر بر حسب تعداد کارمندان.

تنها ۱۳ درصد شرکت های فناوری‌محور نیویورک در این مطالعه توانستند یک یا چند ملاک را برآورده کنند. این شرکت‌های «سرآمد عملکردی» شامل Gilt Groupe، هافینگتون پست، MongoDB، شاترستاک و تامبلر می‌باشند.

تحلیل ما از سرآمدهای عملکردی در بخش فناوری نیویورک الگوهای جالب متعددی را آشکار کرد. ما دریافتیم که بسیاری از کارآفرینان رهبر این استارتاپ‌ها ارتباطات شخصی نزدیکی با موسسین دیگر شرکت‌های موفق دارند. یکی از قدرتمندترین ارتباطات شناسایی شده در تحلیل ما روابط منتورینگ بود. موسسان برخی از این سرآمدهای عملکردی مانند چاد دیکرسون از اتسی و نات ترنر از فلتیرون هلث توسط کارآفرینان موفق دیگری مانند کاترینا فیک از فلیکر و برایان اوکلی از اپ‌نکسوس تحت منتوری قرار گرفته بودند.

روابطی از این دست بسیار قدرتمند هستند. مطالعات ما نشان داد که ۳۳ درصد موسسان که توسط کارآفرینان موفق تحت منتوری قرار گرفته بودند به سرآمد عملکردی تبدیل شدند. و این یعنی سه برابر عملکرد بهتر نسبت به دیگر شرکت های فناوری محور نیویورک.

این الگوهای منتوری را می توان میان کارآفرینان بیرون نیویورک هم مشاهده کرد. زمانی که استیو جابز درگذشت، مارک زاکربرگ اشاره کرد که موسس اپل یک منتور بی‌نظیر بود. موسسان دراپ‌باکس، درو هوستون و آرش فردوسی توسط علی و هادی پرتوی، دو کارآفرین موفق در سیلیکون ولی تربیت شدند.

مزایای مربی‌گری تنها به کارآفرینی محدود نمی شود. تحقیقات در سایر حوزه ها نشان داده است که منتورهای خوب عملکرد شاگردان خود را بهبود می بخشند. اگرچه، میزان تفاوت میان عملکرد شرکت های با منتورهای موفق و شرکت هایی که از وجود آنان بهره مند نیستند نشان می دهد که ارزش تاثیرگذاری منتورهای برای استارتاپ ها ممکن است به طور ویژه‌ای بالا باشد.

از منتورها و روابط منتوری نهایت استفاده را ببرید

اندور تا کنون ا زبیش از ۱۰۰۰ کارآفرینی با رشد سریع در بیش از ۲۰ کشور دنیا حمایت کرده است. علاوه بر کار اصلی ما یعنی برقراری ارتباط میان موسسان و سرمایه‌گذاران و برنامه های آموزشی، توانسته‌ایم روابط منتورینگ فراوانی را میان موسسان و کارآفرین های باتجربه و مدیران اجرایی ایجاد کنیم. این منتورها توانسته اند به شرکت های موجود در شبکه ی اندور کمک کنند تا به نرخ رشد میانگین بالای ۶۰ درصد در سال برسند. تعدادی از این شرکت ها هم سهامی عام شده و یا با قیمت های بالای ۱۰۰ میلیون دلار فروخته شده اند.

این ها درس هایی هستند که موسسان می توانند برای ایجاد روابط موثر با منتورها استفاده کنند:

درس ۱: کیفیت منتور مهم است. فقط داشتن منتور کافی نیست. اگر می خواهید شرکت شما در میان بهترین ها باشد، به منتوری نیاز دارید که بداند چگونه شما را به آن سطح برساند. تحلیل های ما نشان می دهد که منتورهایی که خود در صنعت فناوری به موفقیت هایی نائل شده اند به میزان سه برابر می توانستند به استارتاپ‌های جوان‌تر کمک کنند تا از همتایان خود عملکرد بهتری داشته باشند. مزایای کسب شده از منتورهای با کیفیت پایین‌تر بسیار کمتر بود.

درس ۲: منتورشیپ خوب نیازمند یک رابطه پایدار است. بهترین منتورها و شاگردهایشان در مطالعه‌ی نیویورک سه بار یا بیشتر با هم ملاقات کردند. در پشتیبانی وحمایت از کارآفرینان، مشاهده کردیم که تماس پایدار امری حیاتی است. در واقع، تمام موسسان جدید که به شبکه ی اندور ملحق می شوند با هیئت‌های مشاوره‌ای متشکل از منتورها لینک می شوند که کارآفرینان را حداقل فصلی یک بار ملاقات می کنند.

درس ۳: منتورهای عالی روی مسائل حیاتی کسب‌وکاری تمرکز می‌کنند. مهم است که از توانایی‌ها و استعداد منتور خود کمال استفاده را ببرید. روابطی که ما بین موسسان شرکت‌های سرآمد عملکردی شناسایی کردیم، همگی روی بحث‌های مربوط به مسائل اصلی شرکت‌های شاگردانشان متمرکز بودند. بهترین منتورها افرادی هستند که سرشان خیلی شلوغ است. موسسان باید به بهترین نحو بتوانند از زمان و تجربه‌ی این منتورها در حوزه‌هایی که بیشترین بازدهی را دارد استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر روی  این لینک کنید. از مایک گودوین به خاطر رهبری تحقیق ما روی بخش فناوری نیویورک، و اعضای شبکه‌ی جهانی پژوهش کارآفرینی که ورودی‌های این پروژه را فراهم کردند سپاسگذاریم.

The post منتور ها سلاح های مخفی استارتاپ شما appeared first on کاریا.

کاریا

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.