Take a fresh look at your lifestyle.

گزارش اولین استارتاپ ویکند تهران

261

تاریخ برگزاری : ۱۵ – ۱۷ شهریور ۱۳۹۰

مقدمه امروزه با رشد تکنولوژی های نوین و گسترش دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، انقلابی در حوزه کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای نوپا در حال شکل گیری است. بنگاه های اقتصادی کوچک با سرمایه ای اندک حول محور تکنولوژی ها بنا می شوند و طی مدت کوتاهی تیتر رسانه ها شده و سپس سهام آن ها در بورس عرضه می گردد. این روند که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه مهدهای تکنولوژی (سیاتل، برلین، لندن و …) قرار گرفته است، اکنون در بازارهای نوظهور که نفوذ اینترنت در آنها رشد چشمگیری را تجربه می نماید در حال شکل گیری است. این گونه بنگاه های اقتصادی در ایران نیز درحال ظهور هستند و نشان از حرکت بازار به سوی آمادگی برای میزبانی این گونه کسب و کارهاست.

بر این اساس برگزار کنندگان جشنواره وب ایران، برای اولین بار در کشور موفق به برنامه ریزی برگزاری دوره جهانی آموزش کارآفرینی در فضای مجازی با نام استارتاپ ویکند گردیدند.

استارتاپ ویکند در بسیاری از کشورها، دوره های آموزشی-تجربی برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا برگزار می گردد. یکی از دوره های بین المللی موفق «استارتاپ ویکند» نام دارد. استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی با هدف آموزش و ترویج کارآفرینی در سراسر دنیاست که در انتهای یک هفته از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۸ شب جمعه برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، علاقمندان استارت آپ ها، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک (۷۰ الی ۱۲۰ نفر در ۶ الی ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار گرفته و طی زمان ۵۴ ساعت، ایده ای را به پروتوتایپ و یا حداقل محصول قابل ارائه تبدیل می نمایند. ارزش واقعی استارتاپ ویکند تعداد کسب و کارهای ایجاد شده نیست بلکه آموزش و تجربه انتقال یافته و دایره ارتباطاتی است که تلاش همگانی برای ساخت آن صورت می پذیرد. استارتاپ ویکند جایی برای یافتن شرکای مشتاق، بررسی ایده ها و تجربه یک محیط بدون ریسک و برای بسیاری هم اولین گام در مسیر بلند کارآفرینی است.

در این برنامه جهانی تا بحال بیش از ۴۵ هزار نفر در بیش از ۵۰۰۰ تیم شرکت نموده اند. ۲۹ درصد شرکت کنندگان برای یافتن ارتباطات جدید، ۲۰ درصد برای ساخت یک ایده و محصول، ۱۳ درصد برای راه اندازی کسب و کار شرکت می کنند. نکته جالب اینجاست که ۸۰ درصد شرکت کنندگان ارتباطات خود را بعد از مراسم حفظ می نمایند. برگزارکنندگان این رویداد توسط شرکت خاورزمین سیستم کیش برگزار گردید. این شرکت سابقه درخشانی در برگزاری سالانه جشنواره وب ایران دارد. دوره چهارم جشنواره سال گذشته با رقابت بین ۴۰۰۰ وب سایت ایرانی در ۹۰ شاخه برگزار گردید و اختتامیه جشنواره نیز با حضور نمایندگان کنسرسیوم وب جهانی (W3C) و بیش از ۵۰۰ نفر از نامزدهای جشنواره و مهمانان ویژه داخلی برگزار شد. پس از برگزاری موفق این رویداد و مشاهده شکست زیاد برگزیدگان دوره های گذشته و عدم ادامه فعالیت آنها، کارگروهی در ستاد جشنواره تشکیل و به بررسی موضوع پرداختند. نتیجه تحقیقات این کارگروه نشان از نبود اکوسیستم مناسب برای استارتاپ ها در کشور بوده است. فلذا لزوم وجود ۲ عنصر آموزش و سرمایه گذاری بیش از پیش احساس گردید. شرکت خاورزمین سیستم کیش با تحقیقات گسترده و مذاکرات متعدد، موفق به برنامه ریزی برگزاری اولین دوره استارتاپ ویکند جهانی در ایران گردید.

تاریخ و نحوه ثبت نام این رویداد جهانی برای اولین بار در ایران از ۱۵ الی ۱۷ شهریورماه در شهر تهران با حضور ۱۲۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید. ثبت نام این برنامه از اول مرداد آغاز شد و متقاضیان با تهیه بلیط کسب و کار، فنی و یا گرافیک نقش خود را بعنوان شرکت کننده اعلام نمودند. جالب توجه است که بلیط شرکت کنندگان این رویداد طی ۲ هفته به فروش رسید و به ناچار بسیاری از متقاضیان مجبور به پیش ثبت نام برای رویداد بعدی شدند.

روز اول: چهارشنبه برنامه با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در موسسه منظومه خرد با حضور ۱۲۰ شرکت کننده، ۱۵ خبرنگار و عکاس و بیش از ۸۰ مهمان آغاز گردید. سخنرانی های کلیدی در ابتدای مراسم توسط آقایان سید جهانگیر آقازاده (دبیر برگزاری استارتاپ ویکند)، کریستجان کریستجانسون (نماینده استارتاپ ویکند جهانی)، دکتر شهاب جوانمردی (کارآفرین موفق کشور و مدیرعامل شرکت فناپ) و رویی ربکا (مدیر نوآوری شرکت بین المللی تیم وی) ایراد گردید.

سپس از شرکت کنندگان دعوت گردید برای ارائه ایده هایشان در صف قرار گیرند.۷۰ ایده توسط ۱۲۰ شرکت کننده رکورد جدیدی در تعداد افراد دارای ایده در استارتاپ ویکند جهانی بود. افراد طی یک دقیقه (۶۰ ثانیه) ضمن معرفی خود مختصری از مشکلی که ایده آنها راه حلی برای آن ارائه می نماید اعلام می نمودند و در پایان از نیروهای لازم برای اجرای آن دعوت می نمودند. ایده ها بر روی دیوار بیرون سالن قرار گرفت و هر یک از شرکت کنندگان به ۳ ایده برتر رای دادند. پس از شمارش آرا ۱۰ ایده برتر اعلام گردید و ۲ ایده هم تقاضای تشکیل تیم مستقل داده بنابراین جمعا ۱۲ نفر از صاحبین ایده به تشکیل تیم ها پرداختند.

روز دوم: پنجشنبه تیم ها پس از ارائه کوتاه کریسجان کریسجانسون، نماینده استارتاپ ویکند به محل های استقرار رفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مربیان با حظور در جمع تیم ها، تجربیات و دانش خود را در محیطی صمیمی به اشتراک می گذاشتند. روز پنجشنبه بیش از ۱۵ مربی از تیم ها بازدید کرده و راهنمایی های لازم را ارائه نمودند.

روز سوم: جمعه تیم ها همچنان بر روی ارائه پروژه ها کار کردند تا خود را برای ارائه به هیئت داوران آماده نمایند. در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر به همراه میهمانان و خبرنگاران در سالن آمفی تاتر حاضر شدند و برنامه راس ساعت ۵ بعدازظهر با قرائت قران و پخش سرود ملی آغاز شد. آقای سیدجهانگیر آقازاده، دبیر برگزاری استارتاپ ویکند تهران با ارائه گزارش اجمالی درباره روزهای گذشته و لزوم حفظ ارتباط شرکت کنندگان بعد از اختتام این مراسم سخنرانی کرد. سپس تیم ها ارائه پروژه ها را به هیئت داوران آغاز نمودند. پس از شمارش آرای هیئت داوران ۳ تیم برتر اعلام شدند. پروژه های Boice ، کجا بریم و کلاسور به ترتیب مقام ها اول تا سوم را به دست آوردند و جوایز را از دستان نمایندگان اسپانسرها دریافت نمودند. در پایان مراسم نیز آقای سید جهانگیر آقازاده ضمن قدردانی از زحمات حامیان برنامه، ابراز امیدواری کرد که این برنامه، حرکتی ادامه دار با هدف تقویت کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات باشد.

بازتاب های خبری

پوشش زنده مراسم مراسم بطور کامل از طریق متن، تصویر و ویدئو بطور همزمان در آدرس live.startupweekend.ir پوشش داده شد. این صفحه در ساعت های پربازدید بیش از ۷۰۰ نفر بازدیدکننده داشته است که رویداد را از نزدیک نظاره گر بوده اند.

رسانه ها رویداد بطور کامل توسط روزنامه فناوران و هفته نامه کسب و کار پوشش داده شد. همچنین این رویداد با بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های آنلاین مواجه شد. رسانه های داخلی آنلاین همچون وبنا، وبلاگینا، آی کلاب و ده ها رسانه دیگر از یک سو و نشریه های معتبر جهانی مانند Inc. ضمن مصاحبه با برگزار کنندگان این رویداد، اخبار مربوط را بازتاب داده اند. نکته جالب اینجاست که رسانه های خارجی بطور متفق القول اعتقاد دارند که اکوسیستم استارتاپ ها در ایران در حال شکل گیری می باشد. گزارش کامل بازتاب استارتاپ ویکند تهران در رسانه ها در سندی دیگر موجود است.

شبکه های اجتماعی بازتاب بسیار وسیع این رویداد در شبکه های اجتماعی توجه زیادی را به خود معطوف داشت. شبکه اختصاصی استارتاپ ویکند در سایت آپارات که بیش از ۶۰ ویدئو از مراسم را در دسترس عموم قرار داده است. همچنین صفحه استارتاپ ویکند تهران در فیسبوک در طی هفته برگزاری بیش از ۵۰۰ هوادار پیدا کرد. بنابر اعلام دفتر جهانی استارتاپ ویکند ۹۵٪ هواداران صفحه استارتاپ ویکند تهران در فیسبوک در بحث مشارکت داشته و تگ swTehran# بیش از ۱.۳ میلیون بار بازدید داشته است.

حامیان حامیان اصلی اولین دوره استارتاپ ویکند بانک پاسارگاد، تالیا و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بوده اند.

از دیگر حامیان برنامه می توان به شرکت های تیم وی، فناپ، پاد، ندارایانه، شناسا اشاره نمود. همچنین نشریات فناوران و کسب و کار نیز جزو حامیان رسانه ای رویداد اشاره کرد همچنین حامیان جهانی استارتاپ ویکند را شرکت های گوگل، پارک تجاری مایکروسافت، آمازون و سی، تشکیل دادند.

سخنرانان

  • سید جهانگیر آقازاده، دبیر استارتاپ ویکند ایران کریسجان کریسجانسون، نماینده استارتاپ ویکند جهانی
  • شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ رویی ربکا – مدیر نوآوری شرکت تیم وی

مربیان

  • اشک فتحی، مربی استارتاپ ها حسام آرمندهی، بنیانگذار بازار آندروید
  • نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان فرشید آپرویز، کارآفرین
  • علی سادات طلب، متخصص گرافیک علی نعمتی شهاب، مشاور توسعه کسب و کار
  • سهیل عباسی، مشاور تجاری امیر مهرانی – مربی کسب و کار
  • مربی استارتاپ چابک ژان بقوسیان، مشاور توسعه کسب و کار
  • سالار کابلی، متخصص UI/UX حسین افتخاری، مشاور توسعه کسب و کار
  • صادق سلطان، متخصص راهکارهای موبایل جواد افتاده، متخصص رسانه های اجتماعی
  • سروش ایوبی، کارآفرین ناصر غانم زاده، مربی استارتاپ
  • عطا خلیقی، بنیانگذار پرشین بلاگ رضا هاشمی، کارآفرین
  • روزبه منیری، تحلیل گر تجاری گلمر بحری، کارآفرین
  • جعفر محمدی، متخصص ارزش افزوده موبایل رضا علوی، مربی و آموزش دهنده استارتاپ و کارآفرینی
  • ساسان مرعشی، متخصص مارکتینک و تحلیل گر تجاری شایان شلیله، بنیانگذار وبنا
  • پویا رجامند، طراح نرم افزار و از بنیانگذاران شرکت خاورزمین

داوران

  • شاهین طبری، بنیانگذار شرکت چارگون سلمان جریری، مدیر شرکت DubaiBeat
  • آیت حسینی، معاون بازاریابی و برندینگ صندوق سرمایه گذاری شناسا کاوه زنوز، سرمایه گذار تکنولوژی
  • محمدرضا نوروزی، مدیر فروش شرکت فناپ ژاله مجیب، عضو هیئت علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
  • فرید مبصر، مدیر سرمایه گذاری تکنولوژی صندوق سرمایه گذاری فیروزه محسن ملایری، مدیر عامل شرکت خاورزمین سیستم کیش

ترکیب شرکت کنندگان

از مجموع ۱۲۰ شرکت کننده، ۵۴ شرکت کننده متخصص کسب و کار، ۵۶ شرکت کننده متخصص برنامه نویسی و ۱۶ شرکت کننده متخصص گرافیک بوده اند. میانگین سنی شرکت کنندگان این برنامه ۲۶ سال بوده است و مجموعا ۱۲ نفر از شرکت کنندگان را خانم ها و ۱۱۴ نفر را آقایان تشکیل دادند.

ایده ها تعداد ایده های ارائه شده در استارتاپ ویکند تهران یکی از بالاترین رکوردها را در بین ۴۰۰ رویداد برگزار شده داشته است. مجموعا ۷۰ ایده توسط ۱۲۰ شرکت کننده ارائه شد و ۱۲ ایده به شرح زیر جهت تشکیل تیم ها انتخاب گردید که از این بین تیم Boice برنده اعلام شد.

۱. کجا بریم این ایده مربوط به موضوع سفر است. کاربر از طریق این سرویس می‌تواند بر اساس اطلاعات مقصد سفر خود، جزئیات کاملی را درباره آن دریافت نماید. این سرویس قرار است تجربه سفری متفاوت را به ‌شما پیشنهاد دهد، هزینه‌های سفرتان را بر اساس نیاز شما اعلام کند و زمان‌بندی سفر را بر اساس علاقه شما نمایش دهد.

۲. سیستم جامع آموزش زبان Langgo Langgo ، ایده یک کاراکتر سخنگو است. با استفاده از کاراکتر کودک این سامانه، می‌توانید زبان را به تدریج از کودکی تا سنین نوجوانی این کاراکتر به‌صورت جامع با افزایش جلوه‌های مختلف یاد بگیرید. Langgo سعی دارد در فضایی بسیار جذاب در کنار سایر فعالیت‌های خود بتوانید به تمرین کاربردی یک زبان بپردازید.

۳. خبر خوش خبرگزاری را تصور کنید که تنها به انتشار اخبار خوش می‌پردازد! خبر خوش قرار است مخاطبینش را از اخبار خوش و مثبتی که در دنیا در حال وقوع است، مطلع نماید و در آن اثری از اخبار مایوس‌کننده نخواهید یافت. این گروه باور دارد که می‌توان آگاهانه انتخاب کرد که تنها به خبرهای خوش و محتوای مثبت دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشت.

۴. کلاسور جمع‌آوری اطلاعات کلاس‌های آموزشی برای دانشجوها و کارآموزان، کار اصلی کلاسور است. این سرویس قرار است بر اساس منطقه جغرافیایی شما، کلاس‌های آموزشی مختلفی را بر پایه نظرات سایر افراد شرکت کننده در آن‌ها معرفی نماید. این ایده همچنین به معلم‌ها نیز کمک خواهد کرد بتوانند برای خود شاگردان خصوصی پیدا کنند.

۵. Boice نرم‌افزاری که علاوه بر ضبط صدا، یک قابلیت خاص به نام Boice دارد که بخشی از صدا را مارک و های‌لایت می‌نماید. فرض کنید سر کلاس نشسته‌اید و می‌خواهد بخشی از صدای استاد خود را نت برداری کنید و پس از آن، این نت‌ها را با همکلاسی‌های خود به اشتراک بگذارید. Boice اجازه انتخاب بخشی از فایل صوتی را مانند نت برداری از یک فایل طولانی متنی به شما خواهد داد.

۶. لنزکده لنزکده قرار است محلی برای اجاره تجهیزات عکاسی نظیر لنز دوربین‌های عکاسی باشد. کاربران از طریق این وب‌سایت خواهند توانست برخی کالاهای مورد نیاز خود را برای مدت زمانی که نیاز دارند، اجاره نمایند و از خرید آن محصول پرهیز نمایند.

۷. دیوار شهر دیوار شهر جایی است برای آشنایی هم محله‌ای‌ها با هم و نصب هر گونه اتفاق و رویداد محل و اشتراک فضای کسب و کار با یکدیگر.

۸. اسفنج خیس وب‌سایت شخصیت پردازی اسفنج خیس با محیطی پویا برای خلق، توسعه و سودآوری کاراکترها و شخصیت‌هاست که امکان رای‌گیری و نظرسنجی کاراکترها را به افراد می‌دهد. فروش خدمات به شرکت‌های تبلیغاتی، یکی دیگر از فعالیت‌های این مجموعه است. در واقع هدف کلی این ایده، اجازه خلق کاراکترهای مختلف جذاب به کاربرانش است تا از آن طریق بتوانند علاوه بر فراهم آمدن امکان فروش آن‌ها، دقایقی سرگرم کننده را تجربه نمایند.

۹. بیمه‌یار خرید آنلاین خدمات بیمه به‌صورت ۲۴ ساعته و مشاوره رایگان در این زمینه، ایده اصلی این سرویس است.

۱۰. نرم‌افزار حسابداری این نرم‌افزار با مدیریت مصارف، مخارج و درآمدها علاوه بر ثبت و نگهداری آن‌ها، به کاربر راهکارهای مدیریت و کنترل هزینه‌ها را ارائه می‌دهد. مدیریت هزینه‌های اعضای خانواده و مقایسه درآمدها و هزینه‌ها از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن به‌حساب می‌آیند.

۱۱. Open App Platform فروش محتوای دیجیتال مانند EBook و برنامه‌های موبایل و سیستم‌های عامل مختلف تحت بستر وب، ایده پروژه Open App Platform است. این ایده قرار است به‌عنوان یک اکوسیستم کامل برای معرفی و خرید و فروش اپلیکیشن‌ها و سایر محتوای دیجیتالی فعالیت نماید.

۱۲. جهیزیه آنلاین

این ایده برای افرادی که قصد تهیه جهیزیه را دارند، کمک خواهد کرد تا بر اساس نیاز مادی و سلیقه‌ای خود بتوانید لوازم مورد نظر خود را تهیه کنید.

سه ایده برنده

۱. Boice 2. کجا بریم ۳. کلاسور

گواهینامه بین المللی به تمام شرکت کنندگان و مربیان گواهینامه با امضای دبیر استارتاپ ویکند ایران و نماینده جهانی تعلق گرفت.

گام های آتی

استارتاپ ویکند در تهران و شهرهای دیگر با استقبال بی نظیر جامعه تخصصی از این رویداد و درخواست های متعدد از شهرهای گوناگون برای برگزاری این رویداد در آنها، ستاد برگزاری استارتاپ ویکند در حال برنامه ریزی برای توسعه و تکرار این رویداد در شهرهای مختلف ایران می باشد. در اولین گام همزمان با هفته جهانی کارآفرینی، دومین رویداد استارتاپ ویکند از ۲۴ الی ۲۶ آبانماه در تهران برگزار می گردد. همچنین طی تفاهمنامه موجود با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، کمیته مشترکی با هدف بسط فعالیت در شهرهای مختلف تهران تشکیل گردیده است.

دیگر مدل های استارتاپ ویکند استارتاپ ویکند مدل موفقی برای آموزش راه اندازی کسب و کار بر پایه فناوری اطلاعات است. این مدل قابلیت تعمیم در حوزه های تخصصی را نیز داشته است واین رویداد در حوزه هایی مانند آموزش، پزشکی، بازی، موبایل، دولت الکترونیک بارها با موفقیت برگزار گردیده است. از این رو در حال برنامه ریزی برای مشارکت در برگزاری این رویداد در حوزه های مورد نیاز کشور هستیم.

تشکیل مرکز شتابدهی استارتاپ ها Acceleration Home یکی از فعالیت های لازم در تکمیل اکوسیستم استارتاپ ها ایجاد مراکز شتابدهی استارتاپ هاست. در این گونه مراکز، استارتاپ ها طی دوره های ۳ ماهه آماده حضور بر روی سکوی سرمایه گذاری می شوند.

یکی از دستاوردهای استارتاپ ویکند، گردآوری جامعه ای از متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ ها می باشد. اعضای این جامعه سرمایه گذاری می تواند در انتهای دوره شتابدهی استارتاپ ها در مراسم Investor Demo Day شرکت نمایند و بر روی پروژه ها سرمایه گذاری نمایند. این امر باعث کاهش هزینه های بی شمار سرمایه گذاران در رصد نمودن پروژه ها و کاهش ریسک از طریق سرمایه گذاری بر تیم های توانمند خواهد شد.

 

استارتاپ ویکند شهرهای ایران

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.