Take a fresh look at your lifestyle.

گزارش دومین استارتاپ ویکند تهران

298

تاریخ برگزاری:۱۷ – ۱۹ آبانماه ۱۳۹۱

مقدمه

 امروزه با رشد تکنولوژی های نوین و گسترش دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، انقلابی در حوزه کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای نوپا در حال شکل گیری است. بنگاه های اقتصادی کوچک با سرمایه ای اندک حول محور تکنولوژی ها بنا می شوند و طی مدت کوتاهی تیتر رسانه ها شده و سپس سهام آن ها در بورس عرضه می گردد.این روند که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه مهدهای تکنولوژی (سیاتل، برلین، لندن و …) قرار گرفته است، اکنون در بازارهای نوظهور که نفوذ اینترنت در آنها رشد چشمگیری را تجربه می نماید در حال شکل گیری است. این گونه بنگاه های اقتصادی در ایران نیز درحال ظهور هستند و نشان از حرکت بازار به سوی آمادگی برای میزبانی این گونه کسب و کارهاست.

بر این اساس برگزار کنندگان جشنواره وب ایران، برای اولین بار در کشور موفق به برنامه ریزی برگزاری دوره جهانی آموزش کارآفرینی در فضای مجازی با نام استارتاپ ویکند گردیدند.

 

استارتاپ ویکند

در بسیاری از کشورها، دوره های آموزشی-تجربی[۱] برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا برگزار می گردد. یکی از دوره های بین المللی موفق «استارتاپ ویکند» نام دارد.

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی با هدف آموزش و ترویج کارآفرینی در سراسر دنیاست که در انتهای یک هفته از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۸ شب جمعه  برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، علاقمندان استارت آپ ها، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک (۷۰ الی ۱۲۰ نفر در ۶ الی ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار گرفته و طی زمان ۵۴ ساعت، ایده ای را به پروتوتایپ[۲] و یا حداقل محصول قابل ارائه تبدیل می نمایند. ارزش واقعی استارتاپ ویکند تعداد کسب و کارهای ایجاد شده نیست بلکه آموزش و تجربه انتقال یافته و دایره ارتباطاتی است که تلاش همگانی برای ساخت آن صورت می پذیرد.

استارتاپ ویکند جایی برای یافتن شرکای مشتاق، بررسی ایده ها و تجربه یک محیط بدون ریسک و برای بسیاری هم اولین گام در مسیر بلند کارآفرینی است.

در این برنامه جهانی تا بحال بیش از ۴۵ هزار نفر در بیش از ۵۰۰۰ تیم شرکت نموده اند. ۲۹ درصد شرکت کنندگان برای یافتن ارتباطات جدید، ۲۰ درصد برای ساخت یک ایده و محصول، ۱۳ درصد برای راه اندازی کسب و کار شرکت می کنند. نکته جالب اینجاست که ۸۰ درصد شرکت کنندگان ارتباطات خود را بعد از مراسم حفظ می نمایند.

برگزارکنندگان                                                                  

این رویداد توسط شرکت خاورزمین سیستم کیش برگزار گردید. این شرکت سابقه درخشانی در برگزاری سالانه جشنواره وب  ایران دارد. دوره چهارم جشنواره سال گذشته با رقابت بین ۴۰۰۰ وب سایت ایرانی در ۹۰ شاخه برگزار گردید و اختتامیه جشنواره نیز با حضور نمایندگان کنسرسیوم وب جهانی (W3C) و بیش از ۵۰۰ نفر از نامزدهای جشنواره و مهمانان ویژه داخلی برگزار شد. پس از برگزاری موفق این رویداد و مشاهده شکست زیاد برگزیدگان دوره های گذشته و عدم ادامه فعالیت آنها، کارگروهی در ستاد جشنواره تشکیل و به بررسی موضوع پرداختند. نتیجه تحقیقات این کارگروه نشان از نبود اکوسیستم مناسب برای استارتاپ ها در کشور بوده است. فلذا لزوم وجود ۲ عنصر آموزش و سرمایه گذاری بیش از پیش احساس گردید.

شرکت خاورزمین سیستم کیش با تحقیقات گسترده و مذاکرات متعدد، پس از در برگزاری اولین دوره استارتاپ ویکند جهانی در ایران، برنامه ریزی برگزاری دومین دوره استارتاپ ویکند جهانی در ایران را بر عهده گرفت.

 

تاریخ و نحوه ثبت نام

این رویداد از ۱۷ تا ۱۹ آبانماه و با حضور ۱۱۰ شرکت کننده و همزمان با هفته کارآفرینی جهانی برگزار شد. در این هفته در ۱۳۰ شهر در سرتاسر جهان برنامه استارتاپ ویکند اجرا شد. ثبت نام این برنامه از اول فروردین آغاز شد و متقاضیان می توانستند با تهیه بلیط کسب و کار، فنی و یا گرافیک نقش خود را بعنوان شرکت کننده اعلام نمایند.

 

روز اول: چهارشنبه

برنامه با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در موسسه منظومه خرد با حضور ۱۱۰ شرکت کننده، ۱۵ خبرنگار و عکاس و بیش از ۸۰ مهمان آغاز گردید. سخنرانی های کلیدی در ابتدای مراسم توسط آقایان سید جهانگیر آقازاده (دبیر برگزاری استارتاپ ویکند)، مهندس علی مقدم (کارآفرین موفق کشور و نماینده بانک سامان) و روین یومان (نماینده استارتاپ ویکند جهانی)، ایراد گردید.سپس از شرکت کنندگان دعوت گردید برای ارائه ایده هایشان در صف قرار گیرند.۶۲ ایده توسط ۱۱۰ شرکت کننده مطرح شد. افراد طی یک دقیقه (۶۰ ثانیه) ضمن معرفی خود مختصری از مشکلی که ایده آنها راه حلی برای آن ارائه می نماید اعلام می نمودند و در پایان از نیروهای لازم برای اجرای آن دعوت می نمودند.ایده ها بر روی دیوار بیرون سالن قرار گرفت و هر یک از شرکت کنندگان به ۳ ایده برتر رای دادند. پس از شمارش آرا ۱۰ ایده برتر اعلام گردید و ۱۰ گروه برای اجرای آن ایده ها تشکیل گردید. هر تیم متشکل از افراد فنی، گرافیست و متخصصین کسب و کار بود.

sw tehran2

sw tehran2

 

 روز دوم: پنجشنبه

تیم ها از ارائه کوتاه روین یومان، نماینده استارتاپ ویکند و معرفی API های جدید بانک سامان توسط آقای استاد هاشم، تیم ها به کلاسها برگشتند و فعالیت خود را آغاز کردند. مربیان با حضور در جمع تیم ها، تجربیات و دانش خود را در محیطی صمیمی به اشتراک گذاشتند. روز پنجشنبه بیش از ۱۵ مربی از تیم ها بازدید کرده و راهنمایی های لازم را ارائه نمودند.

swtehran2

swtehran2

a

 

روز سوم: جمعه

شرکت کنندگان مجددا از ساعت ۸ صبح پس از پذیرایی صبحانه و ارائه کوتاه دیگری توسط روین یومان، به فعالیت ها ادامه دادند. مربیان هم در طول برنامه همراه شرکت کنندگان بوده و راهنمایی های لازم را ارائه نمودند. تیم ها پس از صرف نهار بر روی ارائه پروژه ها کار کردند تا خود را برای ارائه به هیئت داوران آماده نمایند.تیم ها از ساعت ۴ بعدازظهر در سالن آمفی تاتر مستقر شدند. مهمان ها و خبرنگاران هم در سالن حاضر شدند و برنامه راس ساعت ۵ بعدازظهر با قرائت قران و پخش سرود ملی آغاز شد. جناب آقای احمد مجتهد، معاون مدیر عامل بانک سامان، در سخنرانی خود تاکید کردند که از افرادی که تمایل به همکاری با بانک سامان را دارند پشتیبانی خواهند کرد. سپس مهندس علی بلندی، مشاور ارشد شرکت تالیا، در پی سخنانی مسیر نوین شرکت مخابراتی تالیا را توصیف کردند و خبر از سرویسها و نوآوری های جدید آن شرکت دادند. آقای شایان شلیله، مدیر پروژه خاورزمین،  با ارائه گزارش اجمالی درباره روزهای گذشته و لزوم حفظ ارتباط شرکت کنندگان بعد از اختتام این مراسم سخنرانی کرد. سپس تیم ها ارائه پروژه ها را به هیئت داوران آغاز نمودند. پس از شمارش آرای هیئت داوران ۳ تیم برتر اعلام شدند. پروژه های مرشد ، خرید شیرین و آواموز به ترتیب مقام ها اول تا سوم را به دست آوردند و جوایز را از دستان نمایندگان اسپانسرها دریافت نمودند. در پایان مراسم نیز آقای سید جهانگیر آقازاده ضمن قدردانی از زحمات حامیان برنامه، ابراز امیدواری کرد که این برنامه، حرکتی ادامه دار با هدف تقویت کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات باشد.

swtehran

swtehran


بازتاب های خبری 

پوشش زنده مراسم

مراسم بطور کامل از طریق متن، تصویر و ویدئو بطور همزمان در آدرس live.startupweekend.ir پوشش داده شد. این صفحه در ساعت های پربازدید بیش از ۷۰۰ نفر بازدیدکننده داشته است که رویداد را از نزدیک نظاره گر بوده اند.

 

رسانه ها

رویداد بطور کامل توسط روزنامه فناوران و هفته نامه کسب و کار پوشش داده شد. همچنین این رویداد با بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های آنلاین مواجه شد. رسانه های داخلی آنلاین همچون وبنا، آی کلاب و ده ها رسانه دیگر،  ضمن مصاحبه با برگزار کنندگان این رویداد، اخبار مربوط را بازتاب داده اند.

 

روزنامه فن آوران:

news

news

 

هفته نامه کسب و کار:

x

شبکه های اجتماعی

v

بازتاب بسیار وسیع این رویداد در شبکه های اجتماعی توجه زیادی را به خود معطوف داشت. شبکه اختصاصی استارتاپ ویکند در سایت آپارات که بیش از ۶۰ ویدئو از مراسم را در دسترس عموم قرار داده است. همچنین صفحه استارتاپ ویکند تهران در فیسبوک در طی هفته برگزاری بیش از ۱۰۰۰ هوادار پیدا کرد.

 

بنابر سایت hashtaghbattle هواداران استارتاپ ویکند تهران نزدیک به ۷۰۰ بار با تگ swTehran# در مورد استارتاپ ویکند توییت کردند و نوشته های صفحه فیسبوک استارتاپ ویکند تهران به بیش از ۸۰۰۰ نفر رسید.

 

h

 

حامیان

حامیان اصلی دومین دوره استارتاپ ویکند بانک سامان، تالیا و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بوده اند. از دیگر حامیان برنامه می توان به شرکت های هدی ارقام، شبکه تبلیغاتی آنتورک، ندارایانه، باشگاه وب ایران اشاره نمود. همچنین نشریات فناوران و کسب و کار نیز جزو حامیان رسانه ای رویداد بوده اند. حامیان جهانی استارتاپ ویکند هم شرکت های گوگل، پارک تجاری مایکروسافت، آمازون و سی او بوده اند.

q

 

سخنرانان کلیدی

  • سید جهانگیر آقازاده، دبیر استارتاپ ویکند ایران روین یومان، نماینده استارتاپ ویکند جهانی
  • مهندس علی مقدم، کارآفرین موفق کشور و نماینده بانک سامان احمد مجتهد، معاون مدیر عامل بانک سامان
  • مهندس علی بلندی، نماینده شرکت تالیا

ترکیب مربیان

  • اشک فتحی، مربی استارتاپ ها عباس موسوی، متخصص ios و موبایل
  • سروش ایوبی، کارآفرین امیر سروری، متخصص و طراح ui/ux
  • بهرنگ نوروزی نیا، متخصص ui/ux و scrum حمیدرضا کاظمی، معمار و توسعه دهنده جاوا
  • حمید اخوان، طراح رابط کاربری و متخصص بازاریابی اینترنتی حسین حسین زاده، برنامه ریز استراتژیک ، مدیریت مهندسی
  • مربی استارتاپ چابک تورج صابری وند، گرافیست
  • مجید علوی زاده، موسس و بنیانگذار مجید آنلاین مهدی تقی زاده، معمار و توسعه‌گر نرم‌افزار / اسکرام‌مستر
  • رضا هاشمی، کارآفرین روزبه منیری، تحلیل گر تجاری
  • عطا خلیقی، بنیانگذار پرشین بلاگ پویا رجامند، طراح نرم افزار و از بنیانگذاران شرکت خاورزمین
  • شایان شلیله، بنیانگذار وبنا

داوران

  • علی حاجی زاده مقدم، مسئول اداره فن آوری خدمات بانکی بانک سامان باقر بحری، مدیر عامل گروه آتنا
  • حمیدرضا فتحعلیان، سرمایه گذار و کارآفرین. گروه تدبیر گستران کاوه زنوز، سرمایه گذار تکنولوژی
  • منا زهتابی ، استاد دانشگاه تهران ژاله مجیب، عضو هیئت علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
  • فرید مبصر، مدیر سرمایه گذاری تکنولوژی صندوق سرمایه گذاری فیروزه محسن ملایری، مدیر عامل شرکت خاورزمین سیستم کیش 

کارگاه ها

در کل چهار کارگاه در روزهای پنجشنبه و جمعه توسط نماینده جهانی استارتاپ ویکند، روین یومان و نماینده بانک سامان، مهدی استاد هاشم برگزار شد.

 

رونمایی از APIجدید بانک سامان: بانک سامان به عنوان یکی از اسپانسرهای اصلی استارتاپ ویکند تهران، در روز دوم این رویداد از بام سامان رونمایی کرد. بام سامان در واقع یکAPIاست که توسعه دهندگان می توانند از آن برای تصدیق اطلاعات استفاده کنند.

saman

ترکیب شرکت کنندگان

از مجموع ۱۱۰ شرکت کننده، ۴۸ شرکت کننده متخصص کسب و کار، ۴۴ شرکت کننده متخصص برنامه نویسی و ۱۸ شرکت کننده متخصص گرافیست بوده اند.میانگین سنی شرکت کنندگان این برنامه ۲۶ سال بوده است و مجموعا ۱۴ نفر از شرکت کنندگان خانم ها و ۹۶ نفر آقایان بوده اند.

 

ایده ها

تعداد ایده های ارائه شده در استارتاپ ویکند تهران یکی از بالاترین رکوردها را در بین ۴۰۰ رویداد برگزار شده داشته است. مجموعا ۶۲ ایده توسط ۱۱۰ شرکت کننده ارائه شد و ۱۰ ایده به شرح زیر جهت تشکیل تیم ها انتخاب گردید که از این بین تیممرشد با کسب بیشترین امتیاز از طرف داوران برنده دومین دوره استارتاپ ویکند تهران شد و به مرحله جهانی سعود پیدا کرد.

 

ایده های برتر

۱.خرد- خرد

واریز باقیمانده های خوردِ خرید های اینترنتی شما به حساب موسسات خیریه.

۲. X-Banq

ایده ایست به منظور ارجحیت دادن بانک مورد نظر شما در یک خرید اینترنتی. در حقیقت رابطی است میان بانک ها، مشتری ها و فروشگاه های مورد نظر.

۳. خرید شیرین

به جای پیشنهاد خرید برای مشتری ها، مشتری ها درخواست خود و قیمت مورد نظر را مطرح میکنند و به فروشندگان پیشنهاد میدهند.

۴. مرشد

ارایه آموزش های ۱-۳ دقیقه ای و کوتاه که به صورت وب و اپلیکیشن موبایل ارایه میشود. اکثر آموزش ها به صورت رایگان و تعداد کمی از آنها به صورت ویژه(premium)ارایه میشوند.

۵. نیتا

سایتی جهت به اشتراک گذاشتن تجربیات خرید.

۶. دانایار

بانک اطلاعاتی است که موسسات آموزشی، دانش پژوهان و دبیران را به هم مرتبط میکند تا هرگونه پیشنهادات آموزشی را دریافت کنند  و به دنبال خواسته های خود مانند معلم خصوصی، موسسه آموزشی و غیره  بگردند.

۷. انگشت هوشمند

سیستم کارت خوان بانک ها را با سیستم انگشت نگاری جایگزین میکند که هرکسی به جای کارت یا پول نقد بتواند با اثر انگشت خود از عابر بانک پول برداشت کند.

  1. Vo-Learn

نرم افزاری که سیستم فلش کارت و جعبه لایتنر را به صورت صوتی اجرا میکند.

۹. طوما

یک To Do List جذاب و جدید که ویزگی خاص آنWish Boxمی باشد.

۱۰. Process Farm

در بعضی رشته های علمی نیاز به محاسبات عددی پیچیده ای است که در کامپیوتر های عادی ساعت ها طول میکشد. این ایده به وسیله سرور ها وClusterهای خاص٬ محاسبات نرم افزاری را به محاسبات سخت افزاری تبدیل کرده و به آنها سرعت میبخشد.

 

ایده برنده

تیم مرشد با کسب بیشترین امتیاز از طرف داوران برنده دومین دوره استارتاپ ویکند تهران شد و به مرحله جهانی سعود پیدا کرد. این تیم با ساخت یک ویدیو ۹۰ ثانیه ای و آپلود کردن آن بر روی سایت Global Startup Battle وارد رقابت با ۱۳۰ برنده از ۱۳۰ شهر دیگر شدند که نتیجه آن در اواخر ماه نوامبر مشخص خواهد شد.

 

 گواهینامه بین المللی

به تمام شرکت کنندگان و مربیان گواهینامه با امضای دبیر استارتاپ ویکند ایران و نماینده جهانی تعلق گرفت.

 

 

گام های آتی

 استارتاپ ویکند در تهران و شهرهای دیگر

با استقبال بی نظیر جامعه تخصصی از این رویداد و درخواست های متعدد از شهرهای گوناگون برای برگزاری این رویداد در آنها، ستاد برگزاری استارتاپ ویکند در حال برنامه ریزی برای توسعه و تکرار این رویداد در شهرهای مختلف ایران می باشد.

 

 

 دیگر مدل های استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند مدل موفقی برای آموزش راه اندازی کسب و کار بر پایه فناوری اطلاعات است. این مدل قابلیت تعمیم در حوزه های تخصصی را نیز داشته است واین رویداد در حوزه هایی مانند آموزش، پزشکی، بازی، موبایل، دولت الکترونیک بارها با موفیت برگزار گردیده است. از این رو در حال برنامه ریزی برای مشارکت در برگزاری این رویداد در حوزه های مورد نیاز کشور هستیم.

 

تشکیل مرکز شتابدهی استارتاپ ها Acceleration Home

یکی از فعالیت های لازم در تکمیل اکوسیستم استارتاپ ها ایجاد مراکز شتابدهی استارتاپ هاست. در این گونه مراکز، استارتاپ ها طی دوره های ۳ ماهه آماده حضور بر روی سکوی سرمایه گذاری می شوند.

یکی از دستاوردهای استارتاپ ویکند، گردآوری جامعه ای از متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ ها می باشد. اعضای این جامعه سرمایه گذاری می تواند در انتهای دوره شتابدهی استارتاپ ها در مراسم Investor Demo Dayشرکت نمایند و بر روی پروژه ها سرمایه گذاری نمایند. این امر باعث کاهش هزینه های بی شمار سرمایه گذاران در رصد نمودن پروژه ها و کاهش ریسک از طریق سرمایه گذاری بر تیم های توانمند خواهد شد.

 

استارتاپ ویکند شهرهای ایران

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.