Take a fresh look at your lifestyle.

گزارش سومین استارتاپ ویکند تهران

300

تاریخ برگزاری: ۹ – ۱۱ اسفند ۱۳۹۱

مقدمه

امروزه با رشد تکنولوژی های نوین و گسترش دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، انقلابی در حوزه کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای نوپا در حال شکل گیری است. بنگاه های اقتصادی کوچک با سرمایه ای اندک حول محور تکنولوژی ها بنا می شوند و طی مدت کوتاهی تیتر رسانه ها شده و سپس سهام آن ها در بورس عرضه می گردد.این روند که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه مهدهای تکنولوژی (سیاتل، برلین، لندن و …) قرار گرفته است، اکنون در بازارهای نوظهور که نفوذ اینترنت در آنها رشد چشمگیری را تجربه می نماید در حال شکل گیری است. این گونه بنگاه های اقتصادی در ایران نیز درحال ظهور هستند و نشان از حرکت بازار به سوی آمادگی برای میزبانی این گونه کسب و کارهاست.

بر این اساس برگزار کنندگان جشنواره وب ایران، برای اولین بار در کشور موفق به برنامه ریزی برگزاری دوره جهانی آموزش کارآفرینی در فضای مجازی با نام استارتاپ ویکند گردیدند.

 

استارتاپ ویکند

در بسیاری از کشورها، دوره های آموزشی-تجربی[۱] برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا برگزار می گردد. یکی از دوره های بین المللی موفق «استارتاپ ویکند» نام دارد.

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی با هدف آموزش و ترویج کارآفرینی در سراسر دنیاست که در انتهای یک هفته از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۸ شب جمعه  برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، علاقمندان استارت آپ ها، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک (۷۰ الی ۱۲۰ نفر در ۶ الی ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار گرفته و طی زمان ۵۴ ساعت، ایده ای را به پروتوتایپ[۲] و یا حداقل محصول قابل ارائه تبدیل می نمایند. ارزش واقعی استارتاپ ویکند تعداد کسب و کارهای ایجاد شده نیست بلکه آموزش و تجربه انتقال یافته و دایره ارتباطاتی است که تلاش همگانی برای ساخت آن صورت می پذیرد.

استارتاپ ویکند جایی برای یافتن شرکای مشتاق، بررسی ایده ها و تجربه یک محیط بدون ریسک و برای بسیاری هم اولین گام در مسیر بلند کارآفرینی است.

در این برنامه جهانی تا بحال بیش از ۴۵ هزار نفر در بیش از ۵۰۰۰ تیم شرکت نموده اند. ۲۹ درصد شرکت کنندگان برای یافتن ارتباطات جدید، ۲۰ درصد برای ساخت یک ایده و محصول، ۱۳ درصد برای راه اندازی کسب و کار شرکت می کنند. نکته جالب اینجاست که ۸۰ درصد شرکت کنندگان ارتباطات خود را بعد از مراسم حفظ می نمایند.

 

برگزارکنندگان  

این رویداد توسط شرکت خاورزمین سیستم کیش و اداره کل انجمنهای علمی و المپیادهای دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار گردید. شرکت خاورزمین سابقه درخشانی در برگزاری سالانه جشنواره وب ایران دارد. دوره پنجم جشنواره سال گذشته با رقابت بین ۶۰۰۰ وب سایت ایرانی در ۵۶ شاخه برگزار گردید و اختتامیه جشنواره نیز با حضور نمایندگان کنسرسیوم وب جهانی (W3C)، وزارت فرهنگ و فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی و بیش از ۵۰۰ نفر از نامزدهای جشنواره و مهمانان ویژه داخلی برگزار شد. پس از برگزاری موفق این رویداد و مشاهده شکست زیاد برگزیدگان دوره های گذشته و عدم ادامه فعالیت آنها، کارگروهی در ستاد جشنواره تشکیل و به بررسی موضوع پرداختند. نتیجه تحقیقات این کارگروه نشان از نبود اکوسیستم مناسب برای استارتاپ ها در کشور بوده است. فلذا لزوم وجود ۲ عنصر آموزش و سرمایه گذاری بیش از پیش احساس گردید.

شرکت خاورزمین سیستم کیش با تحقیقات گسترده و مذاکرات متعدد، پس از برگزاری دو دوره استارتاپ ویکند جهانی در ایران، برنامه ریزی برگزاری سومین دوره استارتاپ ویکند جهانی در ایران را بر عهده گرفت.

 

تاریخ و نحوه ثبت نام

این رویداد از  ۹ تا ۱۱ اسفندماه و با حضور ۷۰ شرکت کننده برگزار شد. ثبت نام این برنامه از اول آذر آغاز شد و متقاضیان می توانستند با تهیه بلیط کسب و کار، فنی و یا گرافیک نقش خود را بعنوان شرکت کننده اعلام نمایند.

 

روز اول: چهارشنبه

برنامه با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در موسسه منظومه خرد با حضور ۷۰ شرکت کننده، ۱۵ خبرنگار و عکاس و بیش از ۸۰ مهمان آغاز گردید. سخنرانی های کلیدی در ابتدای مراسم توسط آقایان سید جهانگیر آقازاده (دبیر برگزاری استارتاپ ویکند)، مهندس سعید رحمانی (کارآفرین موفق و مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری سرآوا) و محسن ملایری (نماینده استارتاپ ویکند جهانی)، ایراد گردید.

سپس از شرکت کنندگان دعوت گردید برای ارائه ایده هایشان در صف قرار گیرند. ۴۹ ایده توسط ۴۹ شرکت کننده مطرح شد. افراد طی یک دقیقه (۶۰ ثانیه) ضمن معرفی خود مختصری از مشکلی که ایده آنها راه حلی برای آن ارائه می نماید اعلام می نمودند و در پایان از نیروهای لازم برای اجرای آن دعوت می نمودند.

n

ایده ها بر روی دیوار بیرون سالن قرار گرفت و هر یک از شرکت کنندگان به ۳ ایده برتر رای دادند. پس از شمارش آرا ۱۰ ایده برتر اعلام گردید و ۱۰ گروه برای اجرای آن ایده ها تشکیل گردید. هر تیم متشکل از افراد فنی، گرافیست و متخصصین کسب و کار بود.

 

 روز دوم: پنجشنبه

تیم ها پس از ارائه کوتاه محسن ملایری، تیم ها به کلاسها برگشتند و فعالیت خود را آغاز کردند. مربیان با حضور در جمع تیم ها، تجربیات و دانش خود را در محیطی صمیمی به اشتراک گذاشتند. روز پنجشنبه بیش از ۱۰ مربی از تیم ها بازدید کرده و راهنمایی های لازم را ارائه نمودند. در طول برنامه استارتاپ ویکند فضای استراحت و تنفس مجهز به میز پینگ پنگ و فوتبال دستی تعبیه شده بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

l

روز سوم: جمعه

شرکت کنندگان مجددا از ساعت ۸ صبح پس از پذیرایی صبحانه و ارائه کوتاه دیگری توسط محسن ملایری، به فعالیت ها ادامه دادند. مربیان هم در طول برنامه همراه شرکت کنندگان بوده و راهنمایی های لازم را ارائه نمودند. تیم ها پس از صرف نهار بر روی ارائه پروژه ها کار کردند تا خود را برای ارائه به هیئت داوران آماده نمایند.

j

 

تیم ها از ساعت ۴ بعدازظهر در سالن آمفی تاتر مستقر همچنین مهمان ها و خبرنگاران هم در سالن حاضر شدند و برنامه راس ساعت ۵ بعدازظهر با قرائت قران و پخش سرود ملی آغاز شد.

جناب آقای سعید رحمانی، مدیرعامل شرکت سرآوا در مورد اکوسیستم استارتاپ های در ایران صحبت نمودند. سپس مهندس میلاد جهاندار، مشاور بازرگانی شرکت رهنما، در پی سخنانی مسیر نوین شرکت رهنما را توصیف کردند و خبر از سرویسها و نوآوری های جدید آن شرکت دادند. آقای شایان شلیله، مدیر پروژه خاورزمین،  با ارائه گزارش اجمالی درباره روزهای گذشته و لزوم حفظ ارتباط شرکت کنندگان بعد از اختتام این مراسم سخنرانی کرد. آقای بیژن مرعشی مربی استارتاپ سیلیکون ولی در مورد معیارهای مهم سنجش هر استارتاپ سخنرانی کردند. سپس تیم ها ارائه پروژه ها را به هیئت داوران آغاز نمودند. پس از شمارش آرای هیئت داوران ۳ تیم برتر اعلام شدند. پروژه های مامان پز، لکسی و شربرهود به ترتیب مقام ها، اول تا سوم را به دست آوردند و جوایز را از دستان نمایندگان اسپانسرها دریافت نمودند. در پایان مراسم نیز آقای سید جهانگیر آقازاده ضمن قدردانی از زحمات حامیان برنامه، ابراز امیدواری کرد که این برنامه، حرکتی ادامه دار با هدف تقویت کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات باشد.

 

بازتاب های خبری

پوشش زنده مراسم

مراسم بطور کامل از طریق متن، تصویر و ویدئو بطور همزمان در آدرس live.startupweekend.ir پوشش داده شد. این صفحه در ساعت های پربازدید بیش از ۷۰۰ نفر بازدیدکننده داشته است که رویداد را از نزدیک نظاره گر بوده اند.

رسانه ها

این رویداد بازتاب گسترده ای در صدا و سیما داشته است. اخبار شبکه سوم، برنامه دریچه شبکه اول و برنامه برخط شبکه آموزش این رویداد را پوشش داده اند. همچنین این رویداد با بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های آنلاین مواجه شد. رسانه های داخلی آنلاین همچون وبنا، آی کلاب و ده ها رسانه دیگر،  ضمن مصاحبه با برگزار کنندگان این رویداد، اخبار مربوط را بازتاب داده اند.

g

 

 

 

t

 

شبکه های اجتماعی

بازتاب بسیار وسیع این رویداد در شبکه های اجتماعی توجه زیادی را به خود معطوف داشت. شبکه اختصاصی استارتاپ ویکند در سایت آپارات که بیش از ۶۰ ویدئو  از مراسم را در دسترس عموم قرار داده است.

همچنین صفحه استارتاپ ویکند تهران در فیسبوک در طی هفته برگزاری بیش از ۱۰۰۰ هوادار پیدا کرد. نوشته های صفحه فیسبوک استارتاپ ویکند تهران به بیش از ۷۰۰۰ نفر رسید.

f

 

 

حامیان

حامیان اصلی دومین دوره استارتاپ ویکند بانک سامان، تالیا و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بوده اند. از دیگر حامیان برنامه می توان به شرکت های هدی ارقام، شبکه تبلیغاتی آنتورک، ندارایانه، باشگاه وب ایران اشاره نمود. همچنین نشریات فناوران و کسب و کار نیز جزو حامیان رسانه ای رویداد بوده اند. حامیان جهانی استارتاپ ویکند هم شرکت های گوگل، پارک تجاری مایکروسافت، آمازون و سی او بوده اند.

sponser

 

سخنرانان کلیدی

  • سید جهانگیر آقازاده، دبیر استارتاپ ویکند ایران روین یومان، نماینده استارتاپ ویکند جهانی
  • مهندس سعید رحمانی، مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری سرآوا میلاد جهاندار، میلاد جهاندار مدرس مارکتینگ، شبکه سازی و اصول مذاکره در شرکت رهنما می باشد
  • بیژن مرعشی،کارآفرین، مربی استارتاپ ها در سیلیکون ولی

 

ترکیب مربیان

  • اشک فتحی، مربی استارتاپ ها روزبه منیری، تحلیل گر تجاری
  • سروش ایوبی، کارآفرین احسان گلابگیر، کارآفرین
  • رضا هاشمی، کارآفرین عطا خلیقی، بنیانگذار پرشین بلاگ
  • شاهین کاتبی، متخصص ios و موبایل حسین حسین زاده، برنامه ریز استراتژیک ، مدیریت مهندسی

داوران

  • سید جهانگیر آقازاده، دبیر استارتاپ ویکند ایران ژاله مجیب، عضو هیئت علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
  • مهندس احسان مظفری پور، یک متخصص بازاریابی با سابقه فعالیت در حوزه خدمات فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الکترونیک مجید زمانی، مشاور مالی و سرمایه گذاری است
  • آیت حسینی، مشاور بازاریابی وبرندینگ بانک پاسارگاد محسن ملایری، مدیر عامل شرکت خاورزمین سیستم کیش

 

 

ترکیب شرکت کنندگان

از مجموع ۷۰ شرکت کننده، ۳۰ شرکت کننده متخصص کسب و کار، ۲۵ شرکت کننده متخصص برنامه نویسی و ۱۵ شرکت کننده متخصص گرافیک بوده اند. میانگین سنی شرکت کنندگان این برنامه ۲۶ سال و مجموعا ۲۸ نفر از شرکت کنندگان خانم ها و ۴۲ نفر را آقایان به خود اختصاص دادند.

 

ایده ها

تعداد ایده های ارائه شده در استارتاپ ویکند تهران یکی از بالاترین رکوردها را در بین ۴۰۰ رویداد برگزار شده داشته است. مجموعا ۴۹ ایده توسط ۷۰ شرکت کننده ارائه و ۷ ایده به شرح زیر جهت تشکیل تیم ها انتخاب شد که از این بین پروژه های مامان پز، لکسی و شربرهود به ترتیب مقام ها، اول تا سوم را به دست آوردند.

 

ایده های برتر

  1. چاپار

استفاده از اپلیکشین موبایل برای پیدا کردن تاکسی / آژانس.

  1. Kids Talent

آموزش شکوفایی استعداد های کودکان به والدین از طریق وبسایت.

  1. موبایل پوستر

به اشتراک گذاشتن مطالب آموزشی با استفاده از تکنولوژی NFC در مترو و مناطق عمومی دیگر.

  1. Genni

کشف استعداد های کودکان از طریق بازیهای آنلاین.

  1. Shareberhood

وبسایت و موبایل اپلیکیشنی که برای به اشتراک گذاشتن مشکلات و سرویس های هر محله ساخته میشود.

  1. Lexie

ارایه یک ویترین از لوکس ترین لبااس های زنانه از تمام مزون های زنانه از سراسر کشور.

  1. مامانپز

سفارش غذاهای خانگی از خانم های خانه دار بر اساسgeo-location .

 

سه ایده برنده

  1.  مامان پز

سفارش غذاهای خانگی از خانم های

خانه دار بر اساسgeo-location

  1. لکسی

ارایه یک ویترین از لوکس ترین لبااس های

زنانه از تمام مزون های زنانه از سراسر کشور.

  1. شربرهود

وبسایت و موبایل اپلیکیشنی که برای به

اشتراک گذاشتن مشکلات و سرویس های

هر محله ساخته میشود.

 

گواهینامه بین المللی

به تمام شرکت کنندگان و مربیان گواهینامه با امضای دبیر استارتاپ ویکند ایران و نماینده جهانی تعلق گرفت.

 

گام های آتی

استارتاپ ویکند در تهران و شهرهای دیگر

با استقبال بی نظیر جامعه تخصصی از این رویداد و درخواست های متعدد از شهرهای گوناگون برای برگزاری این رویداد در آنها، ستاد برگزاری استارتاپ ویکند در حال برنامه ریزی برای توسعه و تکرار این رویداد در شهرهای مختلف ایران می باشد.

 

دیگر مدل های استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند مدل موفقی برای آموزش راه اندازی کسب و کار بر پایه فناوری اطلاعات است. این مدل قابلیت تعمیم در حوزه های تخصصی را نیز داشته است واین رویداد در حوزه هایی مانند آموزش، پزشکی، بازی، موبایل، دولت الکترونیک بارها با موفیت برگزار گردیده است. از این رو در حال برنامه ریزی برای مشارکت در برگزاری این رویداد در حوزه های مورد نیاز کشور هستیم.

 

تشکیل مرکز شتابدهی استارتاپ ها Acceleration Home

یکی از فعالیت های لازم در تکمیل اکوسیستم استارتاپ ها ایجاد مراکز شتابدهی استارتاپ هاست. در این گونه مراکز، استارتاپ ها طی دوره های ۳ ماهه آماده حضور بر روی سکوی سرمایه گذاری می شوند.

یکی از دستاوردهای استارتاپ ویکند، گردآوری جامعه ای از متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ ها می باشد. اعضای این جامعه سرمایه گذاری می تواند در انتهای دوره شتابدهی استارتاپ ها در مراسم Investor Demo Day شرکت نمایند و بر روی پروژه ها سرمایه گذاری نمایند. این امر باعث کاهش هزینه های بی شمار سرمایه گذاران در رصد نمودن پروژه ها و کاهش ریسک از طریق سرمایه گذاری بر تیم های توانمند خواهد شد.

 

 

استارتاپ ویکند شهرهای ایران

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.