Take a fresh look at your lifestyle.

گزارش چهارمین استارتاپ ویکند تهران

265

مقدمه

امروزه با رشد تکنولوژی های نوین و گسترش دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، انقلابی در حوزه کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای نوپا در حال شکل گیری است. بنگاه های اقتصادی کوچک با سرمایه ای اندک حول محور تکنولوژی ها بنا می شوند و طی مدت کوتاهی تیتر رسانه ها شده و سپس سهام آن ها در بورس عرضه می گردد.

این روند که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه مهدهای تکنولوژی (سیاتل، برلین، لندن و …) قرار گرفته است، اکنون در بازارهای نوظهور که نفوذ اینترنت در آنها رشد چشمگیری را تجربه می نماید در حال شکل گیری است. این گونه بنگاه های اقتصادی در ایران نیز درحال ظهور هستند و نشان از حرکت بازار به سوی آمادگی برای میزبانی این گونه کسب و کارهاست.

پس از برگزاری موفق ۵ دوره از جشنواره وب ایران، علل شکست فعالیت های ایرانی در فضای مجازی مورد بررسی برگزار کنندگان قرار گرفت. شکست فعالان این حوزه عمدتا به ۲ دلیل کمبود دانش تجاری سازی و کمبود سرمایه کافی بوده است. این دو علت باعث توقف فعالیت هزاران وب سایت ایرانی گردیده است.

بر این اساس برگزار کنندگان جشنواره وب ایران، برای اولین بار در کشور موفق به برنامه ریزی برگزاری دوره جهانی آموزش کارآفرینی در فضای مجازی با نام استارتاپ ویکند گردیدند.

استارتاپ ویکند

در بسیاری از کشورها دوره های آموزشی-تجربی برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا برگزار می گردد. یکی از دوره های بین المللی موفق «استارتاپ ویکند» نام دارد.

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experimental Education) در سراسر دنیاست که در انتهای یک هفته برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، علاقمندان استارت آپ ها، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته طی ۵۴ ساعت پروژه هایی را آماده نمایند.
در این برنامه جهانی تا بحال بیش از ۴۵ هزار نفر در بیش از ۵۰۰۰ تیم شرکت نموده اند.

این برنامه از ساعت ۵ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۸ شب جمعه ادامه دارد. در این برنامه شرکت کنندگان (۷۰ الی ۱۲۰ نفر در ۶ الی ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می گیرند و طی زمان ۵۴ ساعت باید یک ایده را به پروتوتایپ (Prototype) و یا حداقل محصول قابل ارائه (MVP) تبدیل نمایند.

این برنامه با معرفی ایده های شرکت کنندگان در ۶۰ ثانیه آغاز و افراد با انتخاب ایده های برتر، بهترین تیم ها را تشکیل می دهند. آنها در انتهای هفته بر روی توسعه مشتریان، بررسی ایده و ساخت پایلوت با استفاده از تجربه مربیان حرفه ای فعالیت می نمایند و در بعدازظهر جمعه با ارائه دموی محصول خود به هیئت داوران و سرمایه گزاران، بازخوردهای ارزنده ای را از آنها دریافت می نمایند.

چرا افراد در استارتاپ ویکند شرکت می کنند؟
نیمی از شرکت کنندگان در استارتاپ ویکند افراد فنی (برنامه نویسان، طراحان و کدنویسان) و نیمی دیگر افراد تجاری (بازاریابی، مالی، حقوقی و …) هستند.
۲۹ درصد شرکت کنندگان برای یافتن ارتباطات جدید، ۲۰ درصد برای ساخت یک ایده و محصول، ۱۳ درصد برای راه اندازی کسب و کار شرکت می کنند. نکته جالب اینجاست که ۸۰ درصد شرکت کنندگان ارتباطات خود را بعد از مراسم حفظ می نمایند.

شرکت کنندگان دستاوردهای فراوانی از این برنامه در سرتاسر جهان بدست می آورند:
• آموزش: استارتاپ ویکند یادگیری از طریق اجراست. یادگیری مهارت های جدید و نحوه فکر کردن جدید.
• آشنایی با همکاران تجاری: افرادی که به استارتاپ ویکند می آیند افرادی جدی که می خواهند کاری را شروع کنند. در برنامه ارتباطی را پایه ریزی می کنید که مدت ها ادامه خواهد داشت.
• ارتباطات جدید: ما در استارتاپ ویکند از مربیان و داوران با تجربه استفاده می کنیم. شرکت کنندگان نیز افرادی با مهارت های متعدد هستند. در این برنامه ارتباطات مفید فراوانی بدست می آورید.
• کسب مهارت: یک برنامه برای انتهای هفته که شما اوج خلاقیت و نوآوری خود را بکار می گیرید،‌ فرصت مناسبی برای یادگیری مهارت های جدید است. یادگیری یک زبان جدید یا آشنایی با روش های بازاریابی.
• آشنایی با راه اندازی کسب و کار: شما در این برنامه راه اندازی یک تجارت را با متد ناب (Lean Startup) یاد می گیرید.

چرا شرکت ها/سازمان ها از استارتاپ ویکند حمایت می نمایند؟
بطور کلی رویدادهای استارتاپ ویکند در تمامی شهرها توسط شرکت های دانش بنیان، شرکت های نرم افزاری بزرگ، صندوق های سرمایه گزاری (VC) بانک ها و تولید کنندگان دستگاه های تکنولوژی مورد حمایت قرار می گیرد.
بزرگترین اهداف سازمان ها و شرکت هایی که از رویداد استارتاپ ویکند در شهرهای مختلف جهان حمایت می نمایند معرفی و نمایش محصولات به کاربران پیشوازان (Early Adopters)، کشف استعدادهای فنی و تجاری، رصد فعالیت های نوظهور و ارتباط با شرکت کنندگان می باشد.

نکته قابل توجه این است که طبق آمار موجود نام و فعالیت شرکت حامی تاثیر فراوانی بر مسیر ایده ها و پروژه ها دارد. بطور مثال در شهری که مایکروسافت مستقیما رویداد محلی را حمایت می نماید بسیاری از ایده ها حول محور نرم افزارهای موبایل ویندوز شکل می گیرد و یا در رویداد استانبول که شرکت PayPal حامی برگزاری بود، بسیاری از ایده ها با بهره گیری از API های این شرکت توسعه یافتند.

علاوه بر موارد ذکر شده اهداف ذیل نیز مورد توجه حامیان قرار می گیرد:
– پیشبرد اقتصادی
ایفای نقش حیاتی در توسعه اقتصاد جامعه محلی از طریق ایجاد اشتغال، خلاقیت و رشد جامعه کارآفرینی یکی از عوامل اصلی تمایل شرکت ها و سازمان ها به حمایت از این برنامه است.
– تاثیرگذاری
ما یکی از بزرگترین جوامع کارآفرینان و رهبران را در اختیار داریم. پیام های تبلیغاتی و فرصت های بازاریابی شما در سطح داخلی و جهانی انتقال می یابد.
– بررسی بازار
دسترسی به کارآفرینان با تخصص های گوناگون (برنامه نویسان، طراحان، مربیان، معماران و بازاریابان) برای تست و بکارگیری آخرین محصولات شما بسیار مناسب است. بازخوردهای ایشان در بکارگیری خدمات و محصولات شما می تواند منبع موثقی از اطلاعات به همراه داشته باشد.
هدف
هدف استارتاپ ویکند آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است. ما بعنوان یک نهاد غیر انتفاعی با تکیه بر همکاران بر رشد استارتاپ ویکند در سراسر جهان ادامه خواهیم داد. شما با پیوستن به حامیان ما، می تواند نفوذ خوبی بر روی جامعه هدف و افراد کلیدی داشته باشید.محصولات و خدمات شما به شرکت کنندگان استارتاپ ویکند شناسانده می شود. ارزش واقعی در استارتاپ ویکند تعداد کسب و کارهای ایجاد شده نیست بلکه آموزش و تجربه انتقال یافته و دایره ارتباطاتی است که تلاش همگانی برای ساخت آن صورت می پذیرد. استارتاپ ویکند جایی برای یافتن شرکای مشتاق، بررسی ایده ها و تجربه یک محیط بدون ریسک و برای بسیاری هم اولین گام در مسیر بلند کارآفرینی است.
اولین رویداد استارتاپ ویکند تهران
این رویداد جهانی برای اولین بار در ایران از ۱۵ الی ۱۷ شهریورماه در شهر تهران با حضور ۱۲۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید.

دومین رویداد استارتاپ ویکند تهران
این رویداد از ۱۷ تا ۱۹ آبانماه و با حضور ۱۱۰ شرکت کننده و همزمان با هفته کارآفرینی جهانی برگزار شد. در این هفته در ۱۳۰ شهر در سرتاسر جهان برنامه استارتاپ ویکند اجرا شد.

سومین رویداد استارتاپ ویکند تهران
سومین دوره این رویداد از ۹ تا ۱۱ اسفندماه و با حضور ۷۰ شرکت کننده در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد.

چهارمین رویداد استارتاپ ویکند تهران
چهارمین دوره با ۱۱۵ شرکت کننده در قالب ۱۰ تیم برگزار شد.

این رویداد توسط شرکت خاورزمین سیستم کیش و اداره کل انجمنهای علمی و المپیادهای دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار گردید. شرکت خاورزمین سابقه درخشانی در برگزاری سالانه جشنواره وب ایران دارد. دوره پنجم جشنواره سال گذشته با رقابت بین ۶۰۰۰ وب سایت ایرانی در ۵۶ شاخه برگزار گردید و اختتامیه جشنواره نیز با حضور نمایندگان کنسرسیوم وب جهانی (W3C)، وزارت فرهنگ و فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی و بیش از ۵۰۰ نفر از نامزدهای جشنواره و مهمانان ویژه داخلی برگزار شد. پس از برگزاری موفق این رویداد و مشاهده شکست زیاد برگزیدگان دوره های گذشته و عدم ادامه فعالیت آنها، کارگروهی در ستاد جشنواره تشکیل و به بررسی موضوع پرداختند. نتیجه تحقیقات این کارگروه نشان از نبود اکوسیستم مناسب برای استارتاپ ها در کشور بوده است. فلذا لزوم وجود ۲ عنصر آموزش و سرمایه گذاری بیش از پیش احساس گردید.
شرکت خاورزمین سیستم کیش با تحقیقات گسترده و مذاکرات متعدد، موفق به برنامه ریزی برگزاری دوره های استارتاپ ویکند جهانی در ایران گردید.

ثبت نام
ثبت نام این برنامه از اول آذر آغاز شد و متقاضیان می توانستند با تهیه بلیط کسب و کار، فنی و یا گرافیک نقش خود را بعنوان شرکت کننده اعلام نمایند.
روز اول – چهارشنبه
برنامه با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه صنعتی امیر کبیر با حضور ۱۱۵ شرکت کننده، ۱۵ خبرنگار و عکاس و بیش از ۳۰ مهمان آغاز گردید. سخنرانی های کلیدی در ابتدای مراسم توسط آقایان سید جهانگیر آقازاده (دبیر برگزاری استارتاپ ویکند) و محسن ملایری (نماینده استارتاپ ویکند جهانی)، ایراد گردید.
سپس از شرکت کنندگان دعوت گردید برای ارائه ایده هایشان در صف قرار گیرند.۴۹ ایده توسط ۴۹ شرکت کننده مطرح شد. افراد طی یک دقیقه (۶۰ ثانیه) ضمن معرفی خود مختصری از مشکلی که ایده آنها راه حلی برای آن ارائه می نماید اعلام می نمودند و در پایان از نیروهای لازم برای اجرای آن دعوت می نمودند.

ایده ها بر روی دیوار بیرون سالن قرار گرفت و هر یک از شرکت کنندگان به ۳ ایده برتر رای دادند. پس از شمارش آرا ۱۰ ایده برتر اعلام گردید و ۱۰ گروه برای اجرای آن ایده ها تشکیل گردید. هر تیم متشکل از افراد فنی، گرافیست و متخصصین کسب و کار بود.

روز دوم – پنجشنبه
شرکت کنندگان از ساعت ۸ صبح با انرژی فراوان وارد محل برگزاری شدند. پذیرایی صبحانه تا ساعت ۹ صبح برقرار بود و پس از ارائه کوتاه محسن ملایری، تیم ها به کلاسها برگشتند و فعالیت خود را آغاز کردند.
در طول برنامه مربیان با حظور در جمع تیم ها، تجربیات و دانش خود را در محیطی صمیمی به اشتراک می گذاشتند. روز پنجشنبه بیش از ۱۰ مربی از تیم ها بازدید کرده و راهنمایی های لازم را ارائه نمودند.
پذیرایی ناهار از ساعت ۱ الی ۲ بعدازظهر انجام شد و تیم ها مجددا برای فعالیت به محل های استقرار مراجعه کردند.

نهایتا پس از پذیرایی شام از ساعت ۸ الی ۹ شب و ادامه فعالیت ها بعد از آن، شرکت کنندگان محل برگزاری را در ساعت ۱۰ شب ترک نمودند. بسیاری از تیم ها در طول روز پنجشنبه پیشرفت چشمگیری در روند اجرای پروژه داشتند.
روز سوم – جمعه

شرکت کنندگان مجددا از ساعت ۸ صبح پس از پذیرایی صبحانه و ارائه کوتاه دیگری توسط محسن ملایری، به فعالیت ها ادامه دادند. مربیان هم در طول برنامه همراه شرکت کنندگان بوده و راهنمایی های لازم را ارائه نمودند. تیم ها پس از صرف نهار بر روی ارائه پروژه ها کار کردند تا خود را برای ارائه به هیئت داوران آماده نمایند.

تیم ها از ساعت ۴ بعدازظهر در سالن آمفی تاتر مستقر شدند. مهمان ها و خبرنگاران هم در سالن حاضر شدند و برنامه راس ساعت ۵ بعدازظهر با قرائت قران و پخش سرود ملی آغاز شد.

جناب آقای همایونفر، مدیر دانشجویی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیر کبیر در مورد رسالت دانشگاه صحبت نمود. سپس جناب آقای بابایی، مدیر عامل شرکت سه نان ، در پی سخنانی مسیر کارآفرینی خود و اهمیت کارآفرینی در ایران را توصیف کردند. آقای شایان شلیله، مدیر پروژه خاورزمین، با ارائه گزارش اجمالی درباره روزهای گذشته و لزوم حفظ ارتباط شرکت کنندگان بعد از اختتام این مراسم سخنرانی کرد. آقای علیرضا امیدوار نیز که مدیر مرکز ترویج مسئولیت و حاکمیت شرکتی میباشند در مورد ساختار بهینه هر استارتاپ و آماده سازی آن برای پذیرش سرمایه سخنرانی کردند. سپس تیم ها ارائه پروژه ها را به هیئت داوران آغاز نمودند. پس از شمارش آرای هیئت داوران ۳ تیم برتر اعلام شدند. پروژه های پارکیاب ، ددری و گشت نورد به ترتیب مقام ها اول تا سوم را به دست آوردند و جوایز را از دستان نمایندگان اسپانسرها دریافت نمودند. در پایان مراسم نیز آقای سید جهانگیر آقازاده ضمن قدردانی از زحمات حامیان برنامه، ابراز امیدواری کرد که این برنامه، حرکتی ادامه دار با هدف تقویت کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات باشد.

بازتاب های خبری

پوشش زنده مراسم
مراسم بطور کامل از طریق متن، تصویر و ویدئو بطور همزمان در آدرس live.startupweekend.ir پوشش داده شد. این صفحه در ساعت های پربازدید بیش از ۷۰۰ نفر بازدیدکننده داشته است که رویداد را از نزدیک نظاره گر بوده اند.
رسانه ها
این رویداد بازتاب گسترده ای در صدا و سیما داشته است. اخبار شبکه چهارم، برنامه برخط شبکه آموزش و اخبار شبکه دو این رویداد را پوشش داده اند. همچنین این رویداد با بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های آنلاین مواجه شد. رسانه های داخلی آنلاین همچون وبنا، آی کلاب و ده ها رسانه دیگر، ضمن مصاحبه با برگزار کنندگان این رویداد، اخبار مربوط را بازتاب داده اند.
شبکه های اجتماعی
بازتاب بسیار وسیع این رویداد در شبکه های اجتماعی توجه زیادی را به خود معطوف داشت. شبکه اختصاصی استارتاپ ویکند در سایت آپارات که بیش از ۶۰ ویدئو از مراسم را در دسترس عموم قرار داده است. همچنین صفحه استارتاپ ویکند تهران در فیسبوک در طی هفته برگزاری بیش از ۱۰۰۰ هوادار پیدا کرد. نوشته های صفحه فیسبوک استارتاپ ویکند تهران به بیش از ۷۰۰۰ نفر رسید.
حامیان رویداد
حامیان اصلی دومین دوره استارتاپ ویکند بانک سامان، تالیا و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بوده اند. از دیگر حامیان برنامه می توان به شرکت های هدی ارقام، شبکه تبلیغاتی آنتورک، ندارایانه، باشگاه وب ایران اشاره نمود. همچنین نشریات فناوران و کسب و کار نیز جزو حامیان رسانه ای رویداد بوده اند. حامیان جهانی استارتاپ ویکند هم شرکت های گوگل، پارک تجاری مایکروسافت، آمازون و سی او بوده اند.
نقش حامیان در برگزاری موفق دومین دوره بسیار ملموس و مشهود بوده است.

سخنرانان کلیدی

سید جهانگیر آقازاده، دبیر استارتاپ ویکند ایران روین یومان، نماینده استارتاپ ویکند جهانی
مهندس آیت ا… بابایی، مدیر عامل شرکت سه نان. علیرضا امیدوار، مدیر سازمان ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی
آرش برهمند، مجری برنامه برخط شبکه آموزش

داوران
محسن ملایری، مدیر عامل شرکت خاورزمین سیستم کیش ژاله مجیب، عضو هیئت علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
مهندس احسان مظفری پور، یک متخصص بازاریابی با سابقه فعالیت در حوزه خدمات فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الکترونیک سعید رحمانی، مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری سرآوا
حمید محمدی، مدیرعامل شرکت دیجی کالا شایان شلیله، بنیانگذار وبنا
عطا خلیقی سیگارودی، بنیانگذار پرشین بلاگ احسان گلابگیر، مدیر عامل فروشگاه اینترنتی البسکو

ترکیب مربیان

اشک فتحی، مربی استارتاپ ها روزبه منیری، تحلیل گر تجاری
پویا محمودیان، مدیر عامل شرکت عکس پرینت منصور خضرایی منش، مدیر عامل گروه ذورق
رضا هاشمی، کارآفرین و بنیانگذار پرشین بلاگ نیما نورمحمدی، بنیانگذار سایت پونیشا
آرش ایزدیار، متخصص گرافیک علی انتظاری، متخصص کسب و کار
شرکت کنندگان

از مجموع ۱۱۵ شرکت کننده، ۴۵ شرکت کننده متخصص کسب و کار، ۴۵ شرکت کننده متخصص برنامه نویسی و ۱۵ شرکت کننده متخصص گرافیست بوده اند.

میانگین سنی شرکت کنندگان این برنامه ۲۶ سال بوده است و مجموعا ۲۸ نفر از شرکت کنندگان خانم ها و ۸۷ نفر آقایان بوده اند.

ایده ها

تعداد ایده های ارائه شده در استارتاپ ویکند تهران یکی از بالاترین رکوردها را در بین ۴۰۰ رویداد برگزار شده داشته است. مجموعا ۵۳ ایده ارائه شد.

تیم های منتخب استارتاپ ویکند چهارم
– دس به دس
– کتاب اولی ها
– گشت نورد
– کلیک زار
– پارک یاب
– HiKids
– SOS Com
– ددری
– Time is Gold
– جزوه یاب
تیم های برنده چهارمین دوره استارتاپ ویکند

– تیم پارک یاب با کسب بیشترین امتیاز از طرف داوران برنده چهارمین دوره استارتاپ ویکند تهران شد.

4sw1
– تیم ددری تیم دوم چهارمین دوره استارتاپ ویکند تهران شد

– تیم گشت نورد تیم سوم استارتاپ ویکند تهران انتخاب شد

گواهینامه بین المللی:
به تمام شرکت کنندگان و مربیان گواهینامه با امضای دبیر استارتاپ ویکند ایران و نماینده جهانی تعلق گرفت.

4sw

گام های آتی

استارتاپ ویکند در تهران و شهرهای دیگر
با استقبال بی نظیر جامعه تخصصی از این رویداد و درخواست های متعدد از شهرهای گوناگون برای برگزاری این رویداد در آنها، ستاد برگزاری استارتاپ ویکند در حال برنامه ریزی برای توسعه و تکرار این رویداد در شهرهای مختلف ایران می باشد.

استارتاپ ویکند بیرجند
بیرجند خراسان جنوبی، دومین شهر میزبان رویداد استارتاپ ویکند در ایران بود. این رویداد در تاریخ ۱۸ اردیبهشت در دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار شد.
دیگر مدل های استارتاپ ویکند
استارتاپ ویکند مدل موفقی برای آموزش راه اندازی کسب و کار بر پایه فناوری اطلاعات است. این مدل قابلیت تعمیم در حوزه های تخصصی را نیز داشته است واین رویداد در حوزه هایی مانند آموزش، پزشکی، بازی، موبایل، دولت الکترونیک بارها با موفیت برگزار گردیده است. از این رو در حال برنامه ریزی برای مشارکت در برگزاری این رویداد در حوزه های مورد نیاز کشور هستیم.

تشکیل مرکز شتابدهی استارتاپ ها Acceleration Home

یکی از فعالیت های لازم در تکمیل اکوسیستم استارتاپ ها ایجاد مراکز شتابدهی استارتاپ هاست. در این گونه مراکز، استارتاپ ها طی دوره های ۳ ماهه آماده حضور بر روی سکوی سرمایه گذاری می شوند.
یکی از دستاوردهای استارتاپ ویکند، گردآوری جامعه ای از متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ ها می باشد. اعضای این جامعه سرمایه گذاری می تواند در انتهای دوره شتابدهی استارتاپ ها در مراسم Investor Demo Day شرکت نمایند و بر روی پروژه ها سرمایه گذاری نمایند. این امر باعث کاهش هزینه های بی شمار سرمایه گذاران در رصد نمودن پروژه ها و کاهش ریسک از طریق سرمایه گذاری بر تیم های توانمند خواهد شد.

4thSW_Tehran

استارتاپ ویکند شهرهای ایران

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.