Take a fresh look at your lifestyle.

شش تکنیک موثر گیمیفیکیشن برای اپلیکیشن موبایل

197

هیچکدام از ابزار های مختلف گیمیفیکیشن مانند تشویق کاربران و یا جمع کردن جایزه ها نمیتواند کاربران را مجبور کند تا کاری را که به آن علاقه ای ندارند، انجام بدهند. گیمیفیکیشن  زمانی کارمیکند که کاربران بخشی از اکوسیستم بازی بوده و با اپلیکیشن موبایلتان ارتباط برقرار کرده و به اصطلاح درگیر بازی شده باشند.

گیمیفیکیشن برای کاربرانی که رابطه شان با اپلیکیشن قطع گردیده کاری انجام نمیدهد و نمیتواند تاثیری در بازگرداندن آنها داشته باشد .

روشهای مختلفی برای استفاده از استراتژی “ایجاد انگیزش” وجود دارد. مدالها، امتیازات تشویقی و رتبه بندی را میتوان از رایج ترین این روشها نام برد. اگر قصد دارید اپلیکیشن موبایلی تان را بوسیله این ابزار های قدرتمند تکامل دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که بدون هدف گذاری دقیق  و صحیح و یا اطلاع از اینکه این ابزارها چگونه با کاربر ارتباط برقرار میکنند نمیتوانید از آنها استفاده کنید و متعاقباً گیمیفیکیشن موثر واقع نخواهد شد. توجه به این نکته که “گیمیفیکیشن بیشتر از آن که به تکنولوژی و متدلوژی بپردازد با روانشناسی افراد در ارتباط است” حائز اهمیت است.

قبل از اینکه شروع به اجرای تکنیک های گیمیفیکیشن نمایید، مطئن شوید مسائل زیر را بخوبی میدانید:

  • مشخص کردن برنامه ها. این تکنیک نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارند. میبایست قبل از اجرا، اهداف و برنامه هایتان را تعیین نمایید، که برای اینکار میتوانید با این سوالها شروع کنید:
    • چه چیزهایی را با اجرای این تکنیک میخواهید بدست بیاورید؟
    • میخواهید مشتریان فعلی تان را حفظ کرده و میزان تعهد و تعلق آن ها را افزایش دهید و یا میخواهید یک چرخه بازاریابی ویروسی برای جذب مشتریان راه اندازی کنید؟
    • فقط بخاطر اینکه اپلیکیشنها و سایتهای دیگر از تاکتیک گیمیفیکیشن استفاده میکنند به سراغ آن نروید. افراد موفق برای کارهایی که میخواهند انجام بدهند یک برنامه ی حساب شده به همراه دلایلی قانع کننده برای انجام آن دارند.

 

  • ایجاد ارزش. تکنیک هایی که به کار میبرید باید ارزش آفرین باشند:
    • کاربر احساس کند در پایان یک مرحله توانسته یک کار مشکل و نشدنی را انجام دهد. حس پیروزی برای انسانها بسیار ارزشمند است.
    • کاربران را به رقابت کردن ترغیب کنید. آنها علاوه بر دیگران حتی میتوانند با خودشان رقابت کنند و رکوردهایشان را بشکنند.
    • منطبق بودن با اکوسیستم (چرخه فعالیت اپلیکیشن)
    • پاداشها و رتبه بندی برای تمامی انواع اپلیکیشنها کار نمیکند. پاداشها باید در راستای اهداف  کلی برنامه و دست یابی به آنها، پرداخت شود. تکنیکهایی را ایجاد کنید که به خوبی با اکوسیستم اپلیکیشن منطبق هستند.
    • بسته به نوع اپلیکیشن و رفتارهای کاربران فعلی، گیمیفیکیشن را در قسمتهایی که امکان جذب، درگیر کردن و وفاداری مشتری را به شما میدهد اعمال کنید. همچنین قسمت های اصلاح و مدیریت رفتارهای مشتریان و یا حتی بخشهای تجاری نیز میتواند از دیگر اهداف این تاکتیک باشد.
  • سادگی. اپلیکیشن های زیادی را سراغ دارم که توانایی های خوبی داشتند، اما از زمانی که شروع به گیمیفیکیشن کردند، روال آنها بسیار پیچیده شد. گیمیفیکیشن بخاطر راه اندازی قسمت های زیاد در لایه های درونی برنامه میتواند برای برنامه نویسها سخت باشد، اما اجازه ندهید این موضوع به مشتریان سرایت کرده و کار با اپلیکیشن را برای آنها سخت کند. علاوه بر این، شما مشتریانی دارید که بیشترین ارتباط را با شما دارند و نمیخواهید در تداوم این ارتباط خللی وارد شود، بلکه در نظر دارید برنامه تان را برای آنها خیلی ساده کنید تا تعامل بیشتری با تکنیکهای گیمیفیکیشن شما داشته باشند. همزمان با اینکه امتیازات مختلفی را به کاربر میدهید، کم کم میتوانید امکانات را بر اساس امتیاز و یا رتبه در اختیارش قرار دهید. این روش به شما اجازه میدهد تا تجربه اول کاربر را ساده کرده و به تدریج ارزشهای جدیدی به او ارائه نمایید.

 

  • چرخه “به اشتراک گذاری” ایجاد کنید. گیمیفیکیشن به تنهایی کار زیادی برای شما انجام نخواهد داد مگر  اینکه کاربران شما موفقیت هایشان را به رخ سایرین بکشند! متعاقباً  این رقابت، در جذب مشتری به شما کمک خواهد کرد. پس قطعاً، قسمتهایی که به کاربرانتان اجازه میدهد، تا موفقیت هایشان در اپلیکیشن شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند، در پیاده سازی بگنجانید.
  • پاداشهای سریع. این یک مسئله ی طبیعی است که فکر کنید یک پاداش بزرگ در انتهای تکمیل یک قسمت، مشتری را نسبت به شما متعهد میگرداند. اما در حقیقت اگر شما آن پاداش بزرگ را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید که متناوبا و در بعضی قسمتهای مهم بازی بصورت خرد شده ارائه میشود، کاربران را بیشتر درگیر بازی خواهد کرد.

این مسئله یک حس موفقیت به کاربرانتان القاء خواهد کرد که موجب میشود آنها دلبستگی بیشتری نسبت به بازی داشته باشند.

The post شش تکنیک موثر گیمیفیکیشن برای اپلیکیشن موبایل appeared first on کاریا.

کاریا

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.