Take a fresh look at your lifestyle.

گزارشی از سرمایه‌گذاری در ساخت لوله و اتصالات

0 201

گزارشی از سرمایه‌گذاری در ساخت لوله و اتصالات

تصور عامه مردم بر این است که بازار صنایع پتروشیمی و محصولات وابسته به آن همواره شرایط و اوضاع مناسبی دارد اما در سال‌های اخیر با توجه به فضای تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز و شرایط رکودی اقتصاد ایران بسیاری از بازار‌ها و صنایع حال و روز خوشی ندارند. در این میان برخی بازار‌ها با چالش‌های جدی‌تری برای ادامه حیات خود مواجهند و سود‌آوری در آنها به سختی میسر است. در شرایط فعلی بازار لوله و اتصالات یکی از این بازار‌هاست که باید با دقت بیشتری به سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنید. در ادامه جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این بازار را بررسی می‌کنیم.

میزان سرمایه‌گذاری و امکانات لازم

برای شروع کار باید یک سرمایه ۱۰۰ میلیاردی در اختیار داشته باشید البته شما با یک سرمایه بسیار کمتر نیز می‌توانید در این حوزه تولید داشته باشید اما از دیدگاه کارشناسان در فضای فعلی بازار، تولید در سطوح پایین، اقتصادی نیست. مهم‌ترین بخش کار دفتر مرکزی فروش است. بهتر است دفتر فروش در بازار و در منطقه مناسبی باشد البته به شرط بازاریابی خوب می‌توان از این دفتر صرف نظر کرد. در قدم اول باید حدود ۴۰ میلیاردی را برای این کار کنار بگذارید که شامل خرید یا اجاره دفتر، قفسه‌بندی و دپوی محصول تولیدی می‌شود. حداقل باید ۵۰۰ متر فضا برای show room یا دفتر مرکزی در نظر بگیرید. برای احداث یک کارخانه مجهز و حرفه‌ای باید ۵۰ میلیاردی هزینه کنید. حدود ۱۰ میلیارد هم باید برای خرید زمین و ساخت سوله‌ها و کارخانه در نظر بگیرید.

از این ۵۰ میلیاردی که برای احداث کارخانه و راه‌اندازی خطوط تولید در نظر گرفتید حدود ۱۰ میلیارد تومان باید برای راه‌اندازی ۱۰ خط تولید اینجکشن (تزریق مواد شیمیایی) کنار بگذارید به‌علاوه هشت خط تولید پی‌وی‌سی با قالب‌ها حدود ۱۰ میلیارد تومان دیگر برای‌تان تمام می‌شود. چهار میلیارد برای سه خط پلی‌اتیلن، ۱۰ میلیارد برای کل قالب‌های اینجکشن، ۵/۲ میلیارد برای خط تولید لوله ساب‌داکت و۵/۲ میلیارد به‌منظور راه‌اندازی خط تولید کری گیت، سایر هزینه‌هایی است که برای تکمیل خط تولید باید در نظر بگیرید.

جدا از این، دو میلیارد هم باید برای هزینه برق کارخانه در نظر بگیرید که شامل خرید امتیاز و ژنراتور برای تامین برق اضطراری با قابلیت هزار آمپر می‌شود، سیستم استابلایزسازی یا فرمول‌سازی نیز حدود دو میلیاردی برای‌تان آب می‌خورد. حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هم برای طراحی و ساخت و تجهیز آزمایشگاه تخصصی در نظر داشته باشید. بقیه هزینه‌ها تا ۵۰ میلیارد شامل لیفت‌تراکت، سیستم خنک‌کننده کارخانه (شامل چیلر‌ها و برج‌های خنک کننده)، کمپرسورها، سیستم اطفای حریق، بیمه و… می‌شود.

برای تولید در این سطح باید زمینی ۲۰ هزار متری در اختیار داشته باشید که شامل پنج هزار متر سوله برای سالن تولید و دپوی مواد اولیه و محصول تولیدی، محوطه‌سازی، ساختمان اداری و غیره می‌شود. در رابطه با نیروی کار برای تولید در این سطح به ۸۰ تا ۹۰ نفر نیروی انسانی نیاز دارید. در یک حالت متعارف می‌توانید روی ۲۰ تا ۲۵‌درصد سود احتمالی این کار حساب باز کنید اما درحال‌حاضر به گفته کارشناسان و فعالان بازار با شرایط رکودی فعلی بازار سود خاصی وجود ندارد و اکثر کار خانه‌ها طی یکی، دو سال اخیر زیان‌ده بوده‌اند.

دوره بازگشت سرمایه در این کار بین پنج تا هفت سال است یعنی حداقل پنج سالی طول می‌کشد تا سرمایه‌تان بازگشت داشته باشد. برای تامین مواد اولیه باید به سراغ پتروشیمی‌ها بروید؛ هم می‌توانید از پتروشیمی‌های داخلی این مواد را تهیه کنید و هم به دنبال قراردادهای خارجی برای تامین مواد اولیه باشید. توجه داشته باشید پول حرف اول و آخر را در بازار می‌زند به خصوص در این کار باید سرمایه در گردش مناسبی در اختیار داشته باشید تا در تامین مواد اولیه و دپوی محصول تولیدی با مشکل مواجه نشوید. تولید بر اساس سلیقه و نیاز بازار انجام می‌شود.

 در رابطه با میزان تولید هم همه چیز وابسته به تقاضای بازار است: در صورت وجود تقاضای مناسب در بازار کارخانه‌ای در این سطح توان تولید تا ۲۰ هزار تن را دارد، با افزودن شیفت‌های کاری حتی ظرفیت نهایی تولید بالاتر از این رقم خواهد بود اما در شرایط فعلی که بازار‌ها در رکود است اکثر کارخانه‌های تولیدی با نصف ظرفیت خود تولید می‌کنند. مجوز‌ها نیز از وزارت صنایع و معادن اخذ می‌شود که حدود یک سالی زمان می‌برد.

اوضاع نامناسب بازار لوله و اتصالات 

درحال‌حاضر بازار فرآورده‌های پتروشیمی به طور کلی و بازار محصولات لوله و اتصالات به طور خاص حال و روز خوشی ندارد و فضای رکودی همچنان در گوشه و کنار اقتصاد ایران مشاهده می‌شود. کاظم رزاقی یکی از فعالان بازار و مدیر بازار‌یابی و فروش شرکت لوله و اتصالات رزاقی در این رابطه با اشاره به نامناسب بودن فضای بازار می‌گوید: یک عامل مهم فضای تحریم‌ها بود که در اقتصاد ایران بسیار اثر‌گذار بوده است. عامل دیگر خود تحریمی و شیوه نادرست سیاست‌گذاری مدیریت کلان کشور در سال‌های گذشته بوده است. علاوه براین پیله‌وران و متقاضیان این بازار با انتخاب محصولات بی‌کیفیت بازار را از حالت طبیعی و استاندارد خارج کردند.

وی ادامه می‌دهد: بازارهای صادراتی کشور‌های همسایه تحت تاثیر فضای تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز در سال‌های گذشته به کلی از میان رفت. رانت‌های دیگری که در فضای صادراتی وجود دارد یک عامل مهم دیگر در رکود بازار است علاوه براین سخت‌گیری نهاد‌های بین‌المللی در تایید استانداردهای محصول نیز یک عامل مهم دیگر است که توان صادراتی تولیدکنندگان را محدود کرده است. رزاقی می‌افزاید: بازار‌های داخلی محصولات نیز به کلی متاثر از فضای رکود است و با کاهش تقاضا بازار به حالت اشباع رسیده است. این فعال بازار با اشاره به اقدامات دولت یازدهم اظهار می‌کند: ادعای دولت در بهبود فضای کار تاثیری در بازار نداشته و عملا اقدامی در جهت بهبود شرایط تولیدکنندگان لااقل در بخش ما صورت نگرفته است.

رزاقی با بیان اینکه شهرهای اصفهان، شیراز و اهواز که به عنوان قطب‌های تولید این محصولات مطرح هستند، می‌گوید: کشور ما به‌لحاظ منابع و نیروی انسانی پتانسیل‌های زیادی دارد اما متاسفانه با مدیریت نادرست و عدم توجه به تولید، بازار‌های صادراتی خود را از دست داده‌ایم. این فعال بازار شرکت‌های دولتی را به عنوان یک رقیب مهم و یک عامل تهدید در بازار در جهت کاهش فضای رقابتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: نوسانات قیمت ارز و مسائل گمرکی از دیگر تهدید‌های بازار است؛ علاوه بر این تسهیلات دولتی به عنوان یک تهدید در بازار است، چرا که تولیدکنندگان ما نمی‌توانند از پس بازپرداخت این وام‌ها برآیند و این یک عامل مهم در شکست تولیدکنندگان است.

توصیه‌های فعالان بازار 

رزاقی در توصیه به تازه واردها می‌گوید: در شرایط فعلی بازار که سود‌های آنچنانی در کار نیست  علاقه‌مندی به تولید مهم‌ترین شرط ورود به بازار است. بازاریابی مناسب و توانایی فروش محصول مهم ترین عامل در موفقیت در این کار است، چرا که در شرایط رکود فعلی تحقق سود بیشتر در گرو بازاریابی قوی و ارائه محصول باکیفیت است. مدیر بازاریابی و فروش شرکت لوله و اتصالات رزاقی دانش فنی را یک عامل مهم در تولید محصول با کیفیت و استمرار حضور در بازار معرفی می‌کند و می‌افزاید: تحقیق و توسعه و نوآوری در بازار می‌تواند تضمین‌کننده فعالیت شما در بازار باشد، بنابراین ارائه محصول جدید در بازار بسیار اهمیت دارد.

چند نکته مهم در رابطه با تولید در این بازار وجود دارد که در پایان به آن اشاره می‌کنیم:

 نکته اول اینکه شما می‌توانید تولید را با راه‌اندازی یک خط تولید یا در هر سطح دیگری شروع کنید اما با توجه به شرایط فعلی بازار توصیه «فرصت امروز» به شما این است که برای شروع در شرایط فعلی بازار تنوع در تولید را حفظ کنید.

نکته دوم در چیدمان و انتخاب ترکیب خط تولید است که پیشنهاد کارشناسان در این زمینه توجه به نیاز بازار و تقاضای مشتریان است بنابراین قبل از شروع کار تحقیقات بازار را از دست ندهید.

نکته سوم اینکه بازار لوله و اتصالات درحال‌حاضر شرایط مناسبی ندارد بنابراین برای ورود به این بازار فعلا دست نگه دارید.

بنیاد پرش

ارسال یک پاسخ