Take a fresh look at your lifestyle.

مصاحبه پویان مبتهج از اعضای بنیاد پرش با خبرگزاری ایسنا

0 252

پویان مبتهج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، گفت:  درک درست از عوامل مطرح شده تأثیر بسزایی بر کسب درامدهای شرکت ها داشته و شرکت های نو پا و دانش بنیان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.وی خاطرنشان کرد: در این شرکتها به علت وجود منابع محدود مالی، زمانی و انسانی، نیاز به درک صحیح و اطمینان نسبی از کسب درآمد از محصولات بیشتر از شرکت های بزرگتر و در حال فعالیت احساس می‌شود.2852345

این کارآفرین اضافه کرد: یکی از گام های مهم برای رسیدن به شناخت کافی از عوامل مطرح شده انتخاب مدل کسب و کار مناسب و سرمایه گذاری زمانی بر روی  بهبود و تکمیل مدل کسب و کار چنین بنگاه هایی است.

مبتهج بیان کرد: برای  شناخت صحیح از مفهوم مدل کسب و کار و انواع آن می تواند نقش بسزایی در انتخاب مدل مناسب با ظرفیت های محصول قابل ارائه در بنگاه های نوپا و دانش بنیان ایفا کند.

وی اضافه کرد: به عبارت ساده مدل کسب و کار به روشی اطلاق می شود که فعالیت تجاری بنگاه های اقتصادی بر مبنای آن شکل گرفته و با تضمین کسب درآ مد باعث بقای شرکت و رشد آن می‌شود.

دانش آموخته دانشگاه چالمرز در رشته مهندسی نرم افزار و مدیریت،‌ گفت: مفاهیم اصلی قابل توجه در مدل کسب و کار، ارزش ارائه شده و قابل تمایز محصول تعریف شده به مشتری است.

مبتهج ابراز داشت: ارزش پیشنهادی ضامن کسب درآمد شرکت به واسطه فروش محصولات و خدمات قابل ارائه به مشتریان است.

وی ادامه داد: در تکمیل مدل کسب و کار علاوه بر موارد مطرح شده بایستی عواملی همچون منابع در دسترس، شرکای کلیدی ، نیاز مشتری ، هزینه و زنجیره ارتباطی فروش برای آگاهی از امکان سنجی موفقیت پروژه تعریف شده در نظر گرفته شود.

 کارآفرین و کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مدل‌های کسب و کار در نحوه تعریف ارزش پیشنهادی و همچنین راه‌های کسب درآمد، انواع مختلفی دارد، گفت: مدل‌های واسطه در چنین مدل‌های کسب و کار مبنا بر ارائه خدمات برای وصل کردن مشتری به فروشنده است، برای درک این مفهوم بنگاه‌های معاملات ملکی با ربط دادن مشتری و فروشنده درصدی را به عنوان کارمزد فروش دریافت می کنند که کسب و کارهایی همانند فروشگاه‌های مجازی نیز محصولات فروشندگان را در قبال کارمزد تراکنش به مشتریان ارائه می‌دهند.

وی در مورد مدل‌های اشتراک  گفت: در این مدل کسب و کار، محصولی با ارزش بایستی به مشتری ارائه شود که وی تمایل پرداخت وجه برای اشتراک یا هزینه استفاده از محصول پیدا کند.

این کارشناس اضافه کرد: این مدل در اغلب کسب و کارهای دارای محصول با قابلیت اشتراک همچون مجله‌ها یا حتی سرویس‌های مخابراتی قابل استفاده است و ارتباط مستقیمی با ارزش پیشنهادی محصول به بازار دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مدل های بازفروش و استاندارد برای فروش یا باز فروش محصولات به صورت مستقیم به مشتری است و در این مدل نیز شرکت ها یا محصولات ساخت خود و یا به صورت بازفروش محصولات و خدمات شرکت‌های معتبر به کسب درآمد می پردازند.

مبتهج گفت: شناخت صحیح از شرایط بازار و اعتبار محصول تعریف شده کمک شایانی به فروش محصولات در این مدل می‌کند.

این کارشناس در مدل کمیابی خاطرنشان کرد: در این مدل که نیازمند طراحی استراتژی فروش است، شرکت‌ها با القای احساس کمیاب بودن و یا در حال اتمام بودن محصولات قابل ارائه مشتری را متقاعد به خرید می‌کند.

مبتهج تصریح کرد: برای چنین مدلی می‌تواند شرکت های تولید کننده پوشاک باشد که در فروش فصلی با تبلیغات به خریداران احساس در حال اتمام بودن محصولات فصلی را القا کرده و باعث افزایش فروش می‌شود.این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: استفاده صحیح از مدل کسب و کاری که در تناسب با محصولات تعریف شده در بنگاه‌ها است که  کمک شایانی به رشد این شرکت‌های نو پا می‌کند.

لینک خبر در ایسنا 

بنیاد پرش

ارسال یک پاسخ