Take a fresh look at your lifestyle.

در نوشتن برنامه کسب و کار، بازاریابی را فراموش نکنید

0 187
در نوشتن برنامه کسب و کار، بازاریابی را فراموش نکنید مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

در نوشتن برنامه کسب و کار، بازاریابی را فراموش نکنید

برای آنان که می­ خواهند از جا بکنند و کار بازاری دلپسند خود داشته باشند، نوشتن برنامه کسب ­وکار نخستین گام است. یکی از مهم­ترین بخش های این برنامه راهبرد بازاریابی است.
مردمان بیشتر به­ دنبال برنامه ­ریزی برای بازاریابی، استوار کردن جای خود و پیشرفت کار هستند و هرگز اندیشه ­های بزرگ خود را پی نمی ­گیرند و به ­انجام نمی ­رسانند.
یک آنکه بیشتر کارآفرینان پیشینه بازاریابی ندارند. شاید فروشندگان زبردستی یا رایزنان مالی کاربلد و یا نویسندگان توانایی باشند ولی بازاریاب نیستند. برخی از آنان نمی ­دانند که برای پیروزی نیاز به بکاراندازی راهبرد بازاریابی یکپارچه است. برخی دیگر می ­دانند که مهم است ولی نمی ­دانند از کجا آغاز کنند.
گذشته از اینکه فرآورده و یا کار شما تا چه اندازه نوآورانه است، اگر کسی نداند که کجا چنین چیزی را می­ تواند بیابد، آن را نخواهد خواست.
اگر می ­خواهید کار و پول خودتان را داشته باشید، در برنامه بازاریابی شما باید هزینه ­کرد در گذر زمان گنجانده شود. به جدول زمانی و تارنمایی ویژۀ کارتان نیاز دارید که بازدیدکنندگان را به سوی خود بکشد و آنها به ­آسانی بتوانند شما را بیابند، دربارۀ شما بدانند و فرآورده یا کار شما را بخرند.
چند نکته برای گسترش برنامه بازاریابی:
پیام من چیست؟
بی­ بروبرگرد پیام شما باید بیش از بیان «فرآوردۀ من شایان توجه است» باشد. اگر در کاری حرفه ای هستید چه می ­توانید انجام دهید؟ چه تفاوتی با هم­آوردتان (رقیب تان) دارید؟
نمونه: در بنگاه بازرگانی من، ما با بکارگیری الگوی پرداخت برای کارآیی، استوارنامه ­ای برای مشتریانمان فراهم می کنیم که دیده­ شدن آنها را در رسانه ­ها تضمین می ­کند.
روی سخن من با کیست؟
باید همواره شنوندگان و بینندگان آگهی خود را موج گریزنده ­ای بدانید و آگهی تان درخور تک ­تک آنها باشد، مگر آنکه به ­راستی فرآورده­ ای پدید می­آورید که تنها ویژۀ گروهی از مردم است.
نمونه: قهوه­ جوش تاشو تنها شاید برای دانشجویانی خوب باشد که در خوابگاه کوچکی زندگی می­ کنند. چنین کسی نخستین هدفتان است که روی سخن شما با اوست. ولی پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزگ او هم می ­توانند مخاطب شما باشند. همچنین می­ تواند برای ماهیگیران، کسانی که زیاد بیرون می ­روند و در چادر به­ سر می­ برند و هرکسی که در جای کوچکی زندگی می­ کند، مناسب باشد.
روزنه­ های رسانه ­ای مناسب برای آگهی ­های همگانی کدامند؟
رسانه ­های همگانی برای فرآورده ­های ویژه بسیار خوبند، زیرا در تالارهای گفتگوی آنلاین گروه ها با دلبستگی­ های همسان پدید می ­آیند و چنین گروه های ویژه ­ای می ­توانند هدف آگهی ویژۀ شما باشند. زنان بیشترین بینندگان برنامه­ های گپ ­و گفتگوی تلویزیونی هستند که در روز پخش می ­شوند. بیشتر خوانندگان کنونی روزنامه ­ها مردمان 55ساله به بالا هستند. باید ببینید کسانی که می­خواهید آگهی­ تان به گوششان برسد چه می­ بینند، به چه گوش می ­دهند، و یا چه می­ خوانند آنگاه پیام خود را درخور آن رسانه و آن مردمان کنید.
تنخواه تان چه­ اندازه است؟
پس از پاسخ به پرسشهای بالا باید ببینید چه ­اندازه می ­توانید هزینه کنید و تا چه اندازه به کمک مالی نیاز دارید. اگر خودتان می ­خواهید کار را به دست بگیرید باید تارنمای خود را به­ کنید و هر یک تا دو هفته نوشتارهای تازه در آن بگذارید. به رسانه­ های اجتماعی آگهی بفرستید و جاهای مناسب برای تبلیغات چاپی، رادیویی و یا تلویزیونی خود را بیابید. اگر هم می ­خواهید این کارها را به خبره بازاریابی بسپرید باید در برنامه بازاریابی خود هزینه ­ها و جدول زمانی و تنخواه را به ­روشنی بگنجانید.
بازاریابی باید بخش بنیادین برنامه شما باشد. بازاریابی است که کسب­ وکار را روایی و پیشرفت می ­دهد.

منبع: http://www.ibazaryabi.com


صفحه اصلی

ارسال یک پاسخ