Take a fresh look at your lifestyle.

بازی چهارم: هدف هاي پنج گانه

0 262

بازی های آموزشی برای سازمان های یادگیرنده

بازی چهارم: هدف هاي پنج گانه

اگر شما به دنبال راهی هستید تا از طریق سرگرمی، خلاقیت و نوآوری سازمان خود را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل کنید، می توانید از طریق بازی های مختلف این کار را انجام دهید. دراینجا به چند بازی هیجان انگیز که به کارکنان کمک می کنند تا از تفکرات قدیمی را کنار گذاشته و با یکدیگر راحت تر رفتار کنند اشاره می کنیم.

نام بازي: هدف هاي پنج گانه

موضوع بازي: هدف هاي موثر

هدف هاي، از اركان مهم براي ايجاد يك سازمان و دستيابي به چشم انداز هاي مشخص آن است. براي رسيدن به اين چشم انداز هاي ميان مدت، كه در زمان مشخص بايد كجا باشيم، بسيار مهم است كه هدف هاي معيني را در ذهن داشته باشيم. هدف ها بايد صريح باشند (يعني نتايج آن ها قابل مشاهده باشد.) قابل اندازه گيري باشند (نتايج آن ها بايد با اعداد و ارقام نشان داده شود) قابل حصول باشند (هدف هاي بخشي از ماموريت يا چشم انداز بزرگ سازمان باشند)، قابل پيگيري باشند (بتوان نموداري از مراحل براي آن ها در نظر گرفت).

هدف از يادگيري: بازيكنان توانايي تعريف هدف هاي پنج گانه را پيدا مي كنند.

تعداد بازيكنان: هر تعداد.

وسايل لازم: مداد و برگه هدف هاي پنج گانه.

روش بازي:

  1. بازيكنان را با هدف هاي پنج گانه آشنا كنيد.
  2. هدف يادگيري را بار ديگر مرور كنيد.
  3. به هر بازيكن مداد و برگه اهداف پنج گانه را بدهيد.
  4. راهنماي بالاي برگه را مطالعه كنيد.
  5. به بازيكنان توضيح دهيد تا زماني كه شروع بازي اعلام نشده، كاري نكنند.
  6. بازيكنان تنها 2 دقيقه براي پر كردن برگه وقت دارند.
  7. شروع بازي را اعلام كنيد.
  8. 2 دقيقه بعد، پايان بازي را اعلام كنيد.
  9. بازيكنان جواب هاي خود را با جواب هاي اصلي مطابقت دهند.
  10. بازيكنب كه به هر 5 مورد جواب درست داده، برنده است.
  11. گزارش آموخته هاي بازيكنان: از بازيكنان بخواهيد كه پنج مشخصه هدف را، با توجه به اهميت آن ها براي هدف هاي سازماني رتبه بندي كنند. شماره يك را به مهم ترين و پنج را به كم ترين اختصاص دهند.

شيوه هاي ديگر: بازي را با هدف هاي مشخص نوشته شده توسط بازيكنان انجام دهيد و به جاي هدف هاي پنج گانه ياد شده به هدف هاي پنج گانه زير بپردازيد:

رقابتي بودن

زنده بودن

قابل حصول بودن

صريح بودن

راضي كننده بودن

جواب ها:

ج: صريح. ب: قابل اندازه گيري. د: قابل حصول. الف: منسب. ه: قابل پيگيري.

راهنما: يك بانك كوچك مي خواهد كار خود را از راه قدرتمند كردن سرويس دهي به مشتريان، گسترش دهد. 5هدف سرئيس دهي به مشتريان زير را بخوانيد و آن ها را در محل هاي مناسب يادداشت كنيد.

الف. در دسترس قرار دادن اكثريت مشتريان،

ب. افزايش 5 درصدي رضايت مشتريان،

ج. ايجاد سرويس وام يك روزه براي مشتريان حساب بلند مدت،

د. ايجاد سرويس هاي پيشرفته براي مشتريان،

ه: كاهش 12 درصدي شكايت هاي ماهيانه مشتريان در يك دوره شش ماهه.

منبع: کتاب بازی های آموزشی برای سازمان های یادگیرنده


صفحه اصلی

ارسال یک پاسخ