Take a fresh look at your lifestyle.

کارآفرینی در حوزه استارتاپ‌ها

0 239

کارآفرینی در حوزه استارتاپ‌ها

در گفت و گویی با ناصر غانم زاده مربی و مشاور نوآوری کسب و کار و مربی پیاده سازیLean Startup

کارآفرین ناب: استارتاپ چیست؟ در مورد انواع آن توضیح دهید.

ما چندین نوع کارآفرینی داریم که هر کدام از آن ها سبک، روش و دانش (اصطلاحاً متدولوژی) خاص خود را دارد. متداول ترین نوع کارآفرینی، کارآفرینی کسب‌ و کارهای کوچک  است که خوشبختانه در ایران خوب جا افتاده است، برای مثال کارگاه تراشکاری، رستوران، خشکشوئی و…. که افرادی در آن مشغول به کار هستند و در اصطلاح به آن ها کسب و کار کوچک اطلاق می شود.  نوع دیگری از استارتاپ ها هستند که محبوب ترین آن ها استارتاپ های گسترش پذیر هستند و به دلیل سرعت رشد بالا، گسترش پذیر نامیده می شوند.

نوع دیگر کارآفرینی شرکتی است که یک مقدار با کارآفرینی سازمانی متفاوت است، ولی شباهت های زیادی با هم دارند. شرکت های بزرگ به دلیل بزرگ بودن و اینکه فعالیت هایشان فرصت کارآفرینی و نوآوری ندارد، ولی تلاش می کنند در درون خود نهادهای کارآفرینی به وجود آورند. یکی از مهم ترین ویژگی های استارتاپ ها داشتن نوآوری زیاد و رشد سریع می باشد.

نوع دیگر کارآفرینی، کارآفرینی اجتماعی است. برخلاف انواع دیگر کارآفرینی هدف اصلی این نوع کارآفرینی کسب سود نیست-با وجود اینکه می‌تواند سودزاد هم باشد-  هدف اصلی آن تغییر مثبت در جامعه است. به طور مثال تغییر در زمینه کارآفرینی، در زمینه کشاورزی، آب و حتی در زمینه فرهنگ و هنر.

و اما اینکه استارتاپ چیست؟ تعاریف متعددی در مورد استارتاپ وجود دارد که متداولترین تعریف در زمینه استارتاپ ها طبق گفته ی آقای استیو بلنک یک سازمان موقتی است که در جستجوی مدل کسب و کاری گسترش پذیر و تکرار پذیر است.

موقتی یعنی زمانی که مدل کسب و کار پیدا شد دیگر استارتاپ نیست، و به عنوان سازمان و یا شرکت کار شروع به کار می کند. مدل کسب و کار در واقع به زبان ساده چیزی است که توصیف می کند چگونه کسب وکار شما درآمد زایی کند. که این منطق ایجاد ارزش، رساندن ارزش به دست مشتری و گرفتن پول است. در واقع استارتاپ دنبال مدل کسب و کاری است که گسترش پذیر باشد، یعنی اگر برای 5 نفر جواب می دهد برای 10 نفر و حتی برای 50 نفر هم جواب می دهد.

تکرار پذیر یعنی چی؟ یعنی اگر امروز جواب می دهد، هفته آینده هم جواب دهد، ماه آینده هم جواب دهد، در واقع یک بار مصرف نباشد.

وقتی آن مدل پیدا شد که کار آسانی هم نیست و معمولاً یکی دو سالِ طول می کشد تا به این مرحله برسد. و بعد از آن دیگر از حالت استارتاپ بیرون آمده و شروع می کند به قوی تر شدن و تمام انرژی و تمرکز خود را روی اجرا و رشد بهتر می گذارد.

کارآفرین ناب: در مورد شرایط یا مقدمات راه اندازی یک استارتاپ بگوئید.

شرایط یا دانش ویژه ای لازم نیست. همان طور که می دانید بیش تر استارتاپ ها کامپیوتری هستند، ولی لزوماً ایده شان کامپیوتر نیست. خیلی از افرادی که کسب وکار راه اندازی می کنند لزوماً نباید در آن کار تخصص داشته باشند.

کارآفرین ناب: آیا فردی که استارتاپ راه اندازی می کند، باید خصوصیات یا توانائی های خاصی داشته باشد؟

نه خصوصیات خیلی ویژه ای نیاز ندارد در کل باید روحیه کارآفرینی داشته باشد. راه اندازی استارتاپ اصلاً کار آسانی نیست در واقع کارآفرینی کار آسانی نیست. استارتاپ اصطلاحاً یک کار 24 در 7 است، یعنی 24 ساعت در روز، 7 روز هفته کار کند تا بتواند یک استارتاپ خوب داشته باشد. 2 الی 3 سال اول باید تمام تلاش خود را کند و از هر چیزی بزند زیرا همه چیز در عدم قطعیت است، مشخص نیست به کجا می رسد. همچنین پشتکار، پیگیری، ریسک پذیری از صفات مهمی است که کارآفرین باید داشته باشد.

کارآفرین ناب: در ایران چه اقداماتی برای فرهنگ سازی کارآفرینی اینترنتی یا راه اندازی استارتاپ تاکنون انجام شده است؟

خوشبختانه در این دو سال اخیر تمام تمرکز ما روی بحث استارتاپ ها بوده است. برنامه ها و رویدادهای مختلفی تاکنون انجام شده است. رویدادهایی همچون استارتاپ ویکند، ماشین استارتاپ ناب و … در ایران برگزار شده‌اند، گروه استارتاپ‌های ایران نشست‌های ماهانه‌ای برگزار می‌کند که در آن مفاهیم نو و تجربه کارآفرینان به شرکت کنندگان انتقال می‌یابد. مقالات متعددی دارد نوشته می‌شود و … . با این حال هنوز در آغاز راه هستیم و اقدام‌ها بسیار دیگری نیاز است.

کارآفرین ناب: آینده استارتاپ ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

واقعیت این است که ما تازه اول راه هستیم. معتقدم اکوسیستم استارتاپی ایران فعلاً در حالت جنینی است، یعنی تازه در حال شکل گیری است. هم کارآفرینان تازه در حال یادگیری متدولوژی ها و اطلاعات استارتاپ ها هستند، و هم سرمایه گذاران تازه با این مبحث آشنا شده اند که چرا باید اصلاً سرمایه گذاری کنند و هم دولت و بقیه نهادها تازه شناخته اند. در واقع همه با هم پیش می روند و رشد می کنند ولی همه در حالت جنینی هستند.

تعدادی استارتاپ هم هستند که ما آن ها را لیست کردیم و این لیست در حال ادامه پیدا کردن است. خوشبختانه در سطوح مختلف(یکی ابتدای کار است، دیگری دو سال است کار می کند و…) و امیدواریم استارتاپ هائی که بزرگ و موفق می شوند، زیاد شوند.

کارآفرین ناب: تاکنون چه رویدادهائی در ایران در زمینه آموزش استارتاپ، مدیریت و گسترش یک کسب و کار استارتاپی انجام شده است؟

دوره های حرفه‌ای همچون استارتاپ ناب (Lean Startup)  وجود دارد. ولی توصیه می کنم قبل از این دوره حتماً در ماشین استارتاپ ناب (Lean Startup Machine )یا Startup weekend شرکت کنند و با ادبیات ابتدائی این بحث آشنا شوند و بعد در دوره های پیشرفته تر شرکت کنند.

کارآفرین ناب: از مزایا و معایب تجارت الکترونیک و کسب وکارهای اینترنتی بفرمائید؟

بزرگ ترین مشکل استارتاپ ها که در همه جای دنیا هم وجود دارد، این است که چون این کسب و کارها در عدم قطعیت سیر می‌کنند، ضریب شکست شان بسیار بالاست. به طور کل در دنیا مطرح است که 90 درصد استارتاپ ها شکست می خورند.

اما از مزایای این نوع کسب و کارها می توان از رشد سریع آن ها نام برد که به اقتصاد کشور نیز کمک می کنند و در نتیجه اشتغالزایی خوبی صورت می گیرد. برخلاف خیلی از کسب و کارهای کوچک که بیشتر افراد عادی را جذب می کنند، استارتاپ ها سطح بالای جامعه و دانش آموختگان دانشگاه‌ها را جذب می کنند.

علاوه بر این ها اگر یک استارتاپ بتواند آنقدر موفق شود که علاوه بر ایران بازار خود را به کشورهای دیگر نیز گسترش دهد بدون اینکه محصولی را فیزیکی از ایران خارج کند، ارز وارد کشور کرده است. در واقع صادرات محصولات را به صورت مجازی انجام داده است.

کارآفرین ناب: جناب غانم زاده خودتان نیز در حوزه استارتاپ ها فعالیتی داشته اید؟

بله من چند سال پیش یک استارتاپ راه اندازی کردم در حوزه ی رایانش ابری که سال 91 به یک نهاد دیگر واگذار شد، گرچه نمی‌توان گفت که خیلی هم موفق بوده.

کارآفرین ناب: برای افرادی که قصد دارند یک استارتاپ راه اندازی کنند، چه توصیه ای دارید که این مسیر برایشان تسهیل و هموارتر شود؟

بیش تر روی پشتکار و پیگیری تأکید می کنم؛ و این که حتماً روش های جدید راه‌اندازی  استارتاپ ها را یاد بگیرند و با دانش آن آشنا شوند.

حتماً ایده‌شان را اعتبارسنجی کند. مشکل بزرگی که خیلی می‌بینم دلبستگی و تعصب روی ایده است.

متأسفانه مشکل بزرگی که ما در ایران داریم این است که استارتاپ ها را بیش تر بچه های  IT راه اندازی می کنند و فکر می‌کنند همین که فارغ التحصیل حوزه IT هستند،کافی است؛ در صورتی که اصلاً این طور نیست، علاوه بر داشتن دانش فنی باید بتوانند استارتاپ را از نظر کسب و کاری رشد دهند و این نیازمند دانش بیزینسی و دانش کارآفرینی است. بسیاری از افراد فکر می کنند فقط باید روی ساخت محصول تمرکز کنند و همین که محصول ساخته شد، مشتری خودش مراجعه می کند، در صورتی که اصلاً این طور نیست و حتماً به مشکل خواهند خورد. در واقع باید قبل از ساخت محصول باید بسنجند که اگر این محصول ساخته شد مشتری خواهان آن خواهد بود یا خیر. توصیه می کنم قبل از آغاز راه اندازی یک استارتاپ حتماً در دوره های مختلف شرکت کرده و دانش لازم را کسب کنند.

نکته آخر اینکه، از مطرح کردن ایده‌شان نترسند.

گزارشگر: هلیا حجازی


صفحه اصلی

ارسال یک پاسخ