Take a fresh look at your lifestyle.

5 دلیل اصلی رشد کسب و کار اینترنتی در ایران

0 95

5 دلیل اصلی رشد کسب و کار اینترنتی در ایران

تجارت الکترونیکی در ایران به شکل قابل‌توجهی رو به گسترش است. گرچه امروز سهم اقتصاد اینترنتی از تولید ناخالص داخلی ایران چیزی در حدود ۰٫۸ درصد است اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که این رقم ظرف چهار سال آینده بیش از سه برابر خواهد شد (۲٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی).

گسترش زیرساخت‌های اینترنت از جمله شبکه ۴G ضریب نفوذ اینترنت در ایران را گسترش داده به شکلی که بیش از ۷۰ درصد ایرانیان به اینترنت دسترسی دارند. دسترسی به اینترنت بویژه اینترنت پرسرعت هم روندی صعودی و پرشتاب را طی می‌کند. بیش از ۹۵ درصد ایرانیان به کارت‌های بانکی عضو شبکه‌ی شتاب دسترسی دارند و بسیاری از آن‌ها از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. مجموعه‌ی این عوامل در کنار توسعه سایر زیر ساخت‌های تجارت آنلاین نشان می‌دهد ایران در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی روند رو به رشدی را طی می‌کند.

بازار تجارت الکترونیکی ایران به دلیل ترکیب جمعیتی و دانشی ایران و به عنوان کشوری که جمعیتی جوان و باسواد دارد در آستانه‌ی یک انفجار بزرگ و جهشی رو به جلوست.

رشد اقتصاد اینترنتی و تجارت الکترونیکی، بازار خرده‌فروشی فیزیکی را تهدید می‌کند و موفقیت و رشد فروشگاه‌های آنلاین در سال‌های گذشته هم این فرضیه را تایید می‌کند. اما مزایای خرید و فروش اینترنتی چیست و چرا آینده‌ی تجارت در ایران مثل بسیاری از کشورهای دیگر به این شیوه تعلق دارد؟

۱- طیف وسیع‌تر مشتریان

دسترسی به مخاطبان میلیونی در سراسر ایران یکی از جذاب ترین ویژگی های کسب و کارهای اینترنتی است. فروشگاه‌های فیزیکی محدودیت‌هایی را به صاحبان کسب‌و‌کارها تحمیل می‌کند که محدودیت مخاطبان و مشتریان یکی از آن‌ها است. هر کسب و کار فیزیکی طیف بخصوصی از مشتریان را هدف قرار می‌دهد اما ممکن است فروشگاه‌های فیزیکی نتوانند مشتریان بالقوه‌ی خود را در نقاط مختلف کشور پیدا کنند. تبلیغات گسترده‌ی آنلاین و امکان خرید اینترنتی به گروه‌های مختلف، امکان می‌دهند کالای مورد نظر یک فروشنده را ببینند و در صورت نیاز آن را خریداری کنند. به این شکل فروش آنلاین برای بسیاری از تجارت‌ها نوعی توسعه‌ی بازار به حساب می‌‎آید.

کسب و کار اینترنتی

۲- فرار از محدودیت‌های زمانی و مکانی

فروشگاه‌های آنلاین ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ۷ روز هفته در دسترس هستند. تقریبا اغلب فروشگاه‌های فیزیکی در روزها و ساعات مشخصی از هفته فعال هستند. اما در فروشگاه‌های آنلاین هیچ نوع محدودیت زمانی وجود ندارد. هر وقت که بخواهید می‌توانید اطلاعات مربوط به محصولات مختلف را مطالعه کنید و هر وقت اراده کنید قادر خواهید بود از این فروشگاه‌ها خرید کنید. نکته‌ی دیگر اینجاست که برای هر اقدامی در فروشگاه فیزیکی، خودتان یا فروشنده‌هایی به نمایندگی از شما باید در فروشگاه حاضر شوند. این در حالی است که در فروشگاه آنلاین می‌توانید از هر نقطه‌ای از جهان که به اینترنت دسترسی داشته باشید به ویرایش مطالب درون سایت بپردازید. به این شکل هر ساعت و هر روز از هفته در هر نقطه‌ی جغرافیایی می‌توانید کالا بفروشید و اطلاعات مربوط به کسب‌و‌کارتان را بررسی کنید.

۳- هزینه‌ی کمتر

بسیاری از کسب‌ و‌ کارهای فیزیکی نیازمند هزینه‌های اولیه‌ی سنگین هستند. در چنین تجارتی باید هزینه‌های زیادی بابت محل فیزیکی خاصی که از آن استفاده می‌کنید بپردازید. در کنار هزینه‌های مرتبط با اجاره یا خرید ملک باید هزینه‌هایی را هم صرف تسهیلات رفاهی کنید. اما در کسب و کارهای آنلاین می‌توانید تا حد قابل‌توجهی هزینه‌های مربوط به محل فروش را از سر راه‌تان بردارید و به سمت تجارتی پرسودتر حرکت کنید.

۴- راحت برای فروشندگان ، راحت برای خریداران

خرید و فروش اینترنتی از خرید سنتی راحت تر است و این یک بازی برد برد بین فروشنده و خریدار است. تصور کنید که بر روی کاناپه لم داده‌اید و با چند کلیک ساده محصولات مورد نظر خود را سفارش می‌دهید؛ نه زمان زیادی را در ترافیک هدر داده‌اید و نه هزینه اضافی برای سوخت خودرو پرداخت می‌کنید. از صف‌های بی‌مورد هم خبری نخواهد بود. سیستم ارسال محصولات نیز که جای خود را دارد. فروشنده کالا نیز به جای بیشتر انرژی خود را صرف توجیه و توضیحات محصول کند وقت می گذارد و یک بار توضیحات کامل محصول را در صفحه محصول قرار می دهد و از این به بعد لازم نیست برای تک تک مشتریان چیزی را توصیح بدهد. اینها فقط بخشی از راحتی خرید و فروش آنلاین است.

۵- خرید و فروش باهوش

همه چیز در یک جا

فروشگاه‌های سنتی، باکس جستجو ندارند! جستجو، پایه و اساس یک فروشگاه آنلاین است. با خرید آنلاین دیگری نیاز نیست برای خرید یک قلم کالا از این مغازه به آن مغازه و از این سوی شهر به آن سوی شهر سفر کنید.

تجربه‌ و نظر ‌دیگران برای‌مان مهم است

شما در خرید سنتی نهایتا از یک یا دو نفر از کسانی که پیش‌تر یک محصول را خریده‌اند در مورد کالای مورد نظرتان پرس و جو می‌کنید. در صورتی‌که یک فروشگاه اینترنتی به شما این امکان را می‌دهد که در صفحه محصول به ده‌ها یا صدها مورد از نظرات کاربران یا مشتریان دسترسی داشته باشید.

خلاص شدن از 

همه فرایندها و تضمین‌ها مشخص هستند و ارتباط مشتری و سرویس‌دهنده کاملا بر مبنای اصول از پیش تعیین شده است. همه اسناد خرید شما محفوظ است. حداقل این‌که همیشه یک نسخه از سفارش خریدتان را در ایمیل خود خواهید داشت.

منبع: به ایده

ارسال یک پاسخ