Take a fresh look at your lifestyle.

تصدی گری دولت مانع رشد کارآفرینی در ایران

349

تصدی گری دولت مانع رشد کارآفرینی در ایران

کارآفرینی طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که بسته به نوع کسب‌ وکار و ایده آن متفاوتند. از فعالیت‌های کارآفرینی کوچک ‌که انفرادی و پاره‌ وقت اجرا می‌شوند تا پروژه‌های وسیع‌تر که فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم می‌کنند، نمونه‌هایی از کارآفرینی محسوب می‌شوند. در سال‌های اخیر، مفهوم کارآفرینی از حوزه‌  کسب‌وکار فراتر رفته و به ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز وارد شده است.

کارآفرینان‌ با مهارتی‌ که‌ در تشخیص‌ فرصت‌ها، موقعیت ها و ایجاد حرکت‌ در جهت‌ توسعه‌ این‌ موقعیت‌ها دارند، پیشگامان‌حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات‌ اجتماعی محسوب‌ می‌شوند. علاوه‌ بر این‌ کارآفرینی‌ به‌ ریسک‌پذیری و نوآوری ‌ نیاز دارد. بر اساس‌ نظریات‌ اقتصادی‌ «کارآفرینان‌» موتور محرکه‌توسعه‌ و رشد اقتصادی‌ محسوب‌ می‌شوند و بالطبع‌ اشتغال‌زایی یکی از ره‌آوردهای‌ مهم‌ کارآفرینی‌ است.

به‌ دلیل‌ نقش‌ و جایگاه‌ ویژه‌ کارآفرینان‌ در روند توسعه‌ و رشد اقتصادی‌، بسیاری‌ از دولت‌ها در کشورهایی توسعه‌ یافته‌ و درحال‌ توسعه‌ تلاش‌ می‌کنند با حداکثر امکانات‌ و بهره‌برداری از دستاوردهایی تحقیقاتی، شمار هر چه‌ بیشتری از جامعه‌ را که‌ دارای‌ ویژگی‌های کارآفرینی هستند به‌ آموزش‌ در جهت‌ کارآفرینی‌ و فعالیت‌های کارآفرینانه‌ هدایت‌ کنند.

به همین منظور به سراغ “حمید حاجی اسماعیلی ” کارشناس بازار کار رفته و با وی در خصوص فعالیت‌های کار آفرینی در کشور به گفت وگو پرداختیم که ما حصل آن را در ادامه می‌خوانید.

“حمید حاجی اسماعیلی ” کارشناس بازار کار گفت: در ایران چند سالی است که موضوع کارآفرینی مطرح شده و دانشگاه‌ها نیز در این خصوص رشته‌هایی را طراحی کرده اند، اما متاسفانه موضوع کارآفرینی هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

تاکید رییس جمهور بر رفع موانع کار آفرینی

وی افزود: مدتی است که تاکید رییس جمهور بر رفع موانع کار آفرینی برای موضوع اشتغال و همچنین نقدهای اخیر دانشگاهیان در خصوص ناکارآمدی این بخش مطرح است و این در شرایطی است که در دنیا کارآفرینی بیش از سال‌های قبل مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه در ایران نتوانسته ایم اقتصاد را از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی واگذار کنیم، اما به دلیل وجود گره کور در بازار کار مدتی است که به موضوع کار آفرینی توجه ویژه ای شده است.

لزوم فراهم شدن شرایط ورود کارآفرینان به کشور

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه برای ورود جدی کارآفرینان به بازار کار مشکلاتی داریم، تصریح کرد: باید با حمایت‌های لازم در ایران بستر فعالیت کارآفرینان فراهم شود. به دلیل اینکه آن‌ها نیازمند شناسایی، کمک‌های دولت و مشاوره‌های لازم هستند و به تنهایی قادر به فعالیت نیستند. این در حالی است که به تازگی موضوع کارآفرینی در دانشگاه‌ها مورد بازنگری قرار گرفته و باید شرایط ورود کارآفرینان به بازار کار فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه کارآفرینی یکی از راه حل‌های جدی برای توسعه بازار کار است، خاطرنشان کرد: در ایران اگر به دنبال گسترش تولید هستیم، باید در بخش صادرات به فعالیت‌های کارآفرینان توجه کرده تا با تحریک شرایط بازار کار، شوک جدی به بازار وارد شود.

حاجی اسماعیلی در خصوص موانع موجود در فعالیت‌های کارآفرینی در کشور، بیان داشت: متاسفانه به دلایل زیادی رتبه ایران در بازار کار که وضعیت کسب و کار کشور را شکل می‌دهند، مناسب نیست که می‌توان به ۳۸ مانع اشاره کرد. به عنوان مثال؛ دریافت مجوز، تسهیلات بانکی، مجوزهای آب و زمین، موضوع بیمه، مالیات و فضای کسب و کار از جمله موانع بر سر راه کار آفرینان است.

رتبه ایران در فضای کسب وکار  ۱۲۵ است

وی افزود: ایران در میان ۱۸۰ کشور در فضای کسب و کار در رتبه ۱۲۵ قرار دارد. دلیل آن این است که کارآفرینان نتوانسته اند خلاقیت‌های خود را بروز دهند. از سوی دیگر می‌توان به تسهیلات بانکی اشاره کرد.

برخی از کار آفرینان با داشتن قابلیت و مهارت های لازم، اما سرمایه کافی در اختیار ندارند و این وظیفه حاکمیت و دولت است که با تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها و واگذاری تسهیلات ارزان به این بخش کمک کند.

ریسک تولید در ایران بالا است

کارشناس بازار کار با اشاره به گرانی نرخ پول در کشور گفت: در ایران متأسفانه فرآیند استفاده از تسهیلات بانکی دشوار است و با برطرف شدن سیاست‌های پولی و بانکی کارآفرینان می‌توانند با شرایط راحت‌تری  به کارهای مولد بپردازند. ریسک تولید در کشور به دلیل عدم تعریف مزیت نسبی بالا است.

کارآفرینی

به عنوان مثال؛ در صورت تاسیس کارگاه بیش از ۶۰ درصد سرمایه فرد زیر ساخت است که در صورت عدم حمایت، سرمایه آن‌ها از بین خواهد رفت.

باید برای تولید، مزیت نسبی تعریف شود

وی افزود: در کشور باید برای تولید، مزیت نسبی تعریف شود. نرخ اشتغال در بخش خدمات بالا است و مشکلات مربوط به مشوق‌های مالیاتی و بیمه ای در کشور جدی است که در چند سال اخیر یکی از مهمترین مشکلات برای بنگاه‌های کوچک در بحث کار آفرینی فشارهای مالیاتی است که به بازارکار تحمیل و آن را دچار رکود کرده و این در حالی است که در امد اداره مالیات، این مدت افزایش یافته است.

حاجی اسماعیلی با اشاره به لزوم شناسایی بازار کار برای کارآفرینان، گفت: در ایران باید به هر دو بازار داخلی و خارجی توجه ویژه شود، به دلیل اینکه نگاه کارآفرینی صرفا به بازار داخلی دوام و استمرار نخواهد داشت. دولت باید با  لحاظ کردن مشوق‌های صادراتی، ارزهای ارزان قیمت به کارآفرینان ارائه کند.

وی با اشاره به لزوم کنترل واردات، افزود: در ایران ۵۰ تا ۶۰ درصد بنگاه‌ها تحت تاثیر واردات نمی‌توانند فعالیت کنند. به عنوان مثال؛ به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده اجناس وارداتی، مصرف کننده تمایل به خرید کالای خارجی داشته و این امر به تولیدات داخلی آسیب می‌زند.

لزوم بازنگری در سیاست حمایت از کارآفرینان

این کارشناس بازارکار با اشاره به اینکه دولت وارد کننده اصلی است، بیان داشت: در کشور باید سیاست حمایت از فعالیت‌های کارآفرینی بازنگری شود. به عنوان نمونه در ایران نفت را به کشورهای چین، هند، کره جنوبی صادر می‌کنیم  و در مقابل کالا مبادله می‌شود که این به ضرر تولید کنندگان در کشور است.

رشد کارافرینی با کاهش تصدی گری دولت

وی افزود: قاچاق موضوع دیگری است که باید بر آن توجه ویژه شود.خوشبختانه در خصوص ریجستری موبایل گام‌های مثبتی برداشته شده و باید موضوع قاچاق به طور جدی پیگیری شود. بنابراین با توجه به اینکه اقتصاد کشور دولتی است و باید عزم جدی برای ورود مردم به بازار کار فراهم شود، باید دولت با کاهش تصدی گری در اقتصاد شرایط فعالیت کارآفرینان را فراهم کند.

کارآفرینان نیازمند آموزش هستند

حاجی اسماعیلی در خصوص آموزش کارآفرینان در کشور، گفت: کارآفرینان قطعا نیازمند آموزش های لازم هستند. بنابراین تکنولوژی در حال به روز شدن است و برای استفاده از دانش روز دنیا نیازمند باز آموزی جدی هستیم که البته مرکز کارآفرینی در این خصوص  تشکیل شده است. آموزش در بازار کار حلقه گمشده است و دولت باید با اجرای درست مسئولیت‌های خود و برنامه ریزی‌های کلان موانع پیش روی تولید کنندگان را برطرف کند.

کاهش بیکاری نیازمند ظرفیت سازی و توسعه بخش خصوصی

وی افزود: قطعا کاهش بیکاری نیازمند ظرفیت‌سازی و توسعه بخش خصوصی است. به عنوان مثال؛ در صنایعی مانند نفت، پتروشیمی، فولاد، خودروسازی، نیروهای کار محدود بوده و حتی در زمان تحریم نیز افزایش یا کاهش نیروی انسانی نداشته است. بنابراین مشارکت مردم در بخش خصوصی منجر به کاهش بیکاری خواهد شد.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی دو برابر نرخ عمومی بیکاری در کشور

کارشناس بازار کار در پایان یاد آور شد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی دو برابر نرخ عمومی بیکاری در سطح کشور است. درایران حدود ۴۰ درصد فارغ التحصیلان بیکار هستند، بنابراین در صورت حمایت از این قشر شاهد کاهش بیکاری در میان  فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهیم بود.

 

منبع: عصر اقتصاد

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.