Take a fresh look at your lifestyle.

در هزاره سوم چگونه میتوان از کارآفرینی دیجیتالی بهره برد؟

204

در هزاره سوم چگونه میتوان از کارآفرینی دیجیتالی بهره برد؟

 

 اگر به تاریخ تحولات فرهنگ و تمدن بشر بنگریم، خواهیم یافت که انسان‌ها در سیر تغییر و تحولات تاریخی خود، همواره خود را در شکل‌ها و قالب‌های گوناگونی بازتولید کرده‌اند. گاهی در صورت ادبیات و گاهی در نقش شاعر و گاهی در نقش نقاش و … خود را بازنمایی کرده اند. حال انسان در هزاره سوم، در کجای این منظومه قرار می‌گیرد.

هزاره‌‌ای که فناوری هم ابعاد سنتی را با سرعتی سرسام‌آور بهم ریخته و در تمامی لایه‌های زندگانی نفوذ کرده است. در اینجا مسئله کار در فضای مجازی است. کار در فضای مجازی (در خانه یا بیرون از منزل) یکی از انواع اشتغال‌زایی است که می‌تواند مفید باشد که به وسیله کامپیوتر و اینترنت بسیار رواج یافته است و می‌توان انواع مختلفی را برای این موضوع در نظر گرفت. فن‌آوری اطلاعات با برخورداری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف توانسته انعطاف‌پذیری شایان توجهی را در زمینه کارآفرینی از خود نشان دهد. همین ویژگی‌ها سبب افزایش کارآیی این فن‌آوری در امر کارآفرینی و ایجاد اشتغال شده‌اند.
در این مدل شما نقش بازاریاب محصول خاصی را به عهده خواهید گرفت. از طریق ابزارهای مختلف اینترنتی مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ در سایت‌های مختلف، تبلیغات بنری و… محصول فوق را به افراد مختلف معرفی خواهید کرد و نهایتا درصدی از فروش محصول به شما تعلق می‌گیرد. در صورتی که در بازاریابی اینترنتی به تبحر کافی برسید این روش می‌تواند درآمدزایی مناسبی برای شما داشته باشد. در برخی از محصولات، حاشیه سود بالایی وجود دارد و در صورت تداوم فروش می‌توانید درآمد مناسبی از این روش داشته باشید. سایت‌هایی در دنیا وجود دارند که برای دیدن تبلیغات توسط شما پول پرداخت می‌کنند. این سایت‌ها در واقع از تبلیغ‌کنندگان مبلغی را برای نمایش تبلیغات‌شان دریافت کرده و درصدی از این مبلغ را به بازدیدکنندگان پرداخت می‌کنند. در حال حاضر مدل‌های ایرانی چنین سایت‌هایی نیز راه‌اندازی شده است که نهایتا درآمدزایی بالائی برای شما ایجاد می‌کنند. امروزه بسیاری از برنامه‌نویسان و گرافیست‌ها در دنیا در منزل کارهای خود را انجام می‌دهند. به این افراد به اصطلاح freelancer می‌گویند. فری‌لنسرها پروژه‌های مورد نظر را از طریق اینترنت دریافت کرده و آن‌ها را در منزل یا هرجای دیگری که باشند انجام می‌دهند.این نوع از اشتغال‌زایی با توجه به اینکه به زمان و مکان محدود نمی‌شود و از طرف دیگر هم به نفع فرد متخصص هست و هم به نفع کارفرما، یکی از مدل‌های بسیار موفق کار در اینترنت است. در زیر به پاره‌ا‌ی از موضوعات اشاره می‌رود که در این راستا می‌تواند موثر باشد:

۱. راه‌اندازی وب‌سایت‌های آموزشی:

با توجه به مهارت یا تخصص خود می‌توانید یک وب‌سایت آموزشی راه‌اندازی کنید و با ارائه‌ محتوای مناسب آن‌ را به یک کسب‌ و کار اینترنتی تبدیل کنید. امروزه نمونه‌های فراوانی از وب سایت‌های آموزشی در اینترنت موجود است. با گسترش فن‌آوری اینترنت و گوشی‌های هوشمند انقلابی در حوزه‌ آموزش در حال رخ‌دادن است. بسیاری از دانشگاه‌های معروف دنیا وب‌سایت‌های خود را مجهز به دوره‌های آموزشی رایگان کرده‌اند. آموزش یک نیاز دائمی است که هیچ‌گاه به‌طور کامل برآورده نخواهد شد. پس اگر خوب عمل کنید و محتوای باکیفیت ارائه دهید احتمال موفقیت شما زیاد است.

۲. ارائه خدمات:

راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی بر اساس توانایی‌های شخصی و فروختن مهارت خود به مشتریان، گزینه‌ بعدی برای کارآفرینی اینترنتی است. فرض کنید شما توانایی طراحی لوگو دارید، یا مشاور کسب‌‌وکار هستید یا تولیدکننده اپلیکیشن گوشی‌های همراه‌اید. با راه‌اندازی یک وب‌سایت توانایی‌های خود را به مشتریانی که به مهارت‌های شما نیاز دارند، بفروشید. مهم‌ترین مزیت این کسب‌‌وکار عدم نیاز به اجاره محل کار و توانایی کار گروهی از راه دور است.

۳. تولید و فروش محصولات:

در هر زمینه‌ای که تخصصی دارید، نویسندگی، نقاشی، عروسک‌سازی، برنامه‌نویسی، برنامه‌‌سازی (صوتی و تصویری)، از اینترنت به‌عنوان بستری برای تبلیغ و فروش محصولات خود استفاده‌کنید. مهم‌ترین کار ایجاد و برقراری رابطه‌ با مشتریان بالقوه‌تان است. اعتماد کاربران اینترنتی را جلب کنید. تصاویر واقعی محصولات را روی وب سایت خود بگذارید، اگر امکان دارد، نمونه‌ رایگان ارسال کنید و امکان برگشت‌دادن پول مشتری را نیز فراهم کنید.

۴. برنامه‌های اجتماعی و سرگرمی:

اگر توانایی اجرای برنامه‌های هفتگی یا ماهانه دارید، برنامه‌هایی حرفه‌ای در حوزه‌های اجتماعی-آموزشی و سرگرمی، می‌توانید وب‌سایتی راه بیندازید و عضوگیری کنید. حق عضویت ماهانه یا سالانه و تبلیغات محل درآمد خوبی خواهند بود. برای این‌کار البته باید برنامه‌های باکیفیت تولید کنید و آن‌قدر خوب باشید تا مشتریان حاضر به پرداخت حق عضویت بشوند. به مشتریان این اعتماد را بدهید که برنامه‌ها تا پایان حق عضویت آن‌ها تولید خواهندشد.

۵. فروش رابطه‌ای:

روش رابطه‌ای یکی از انواع بازاریابی است که در آن شما محصولات دیگران را در سایت خود یا سایت‌های مخصوص این کار تبلیغ می‌کنید و به ازای فروش یا هر مراجعه‌کننده‌ای که به سایت مبدا می‌فرستید کسب درآمد می‌کنید. همان‌طور که از تعریف فروش رابطه‌ای مشخص است، در این نوع کسب و کار شما نیازی به ساخت یا تولید محصول یا خدماتی ندارید، تنها بستری برای فروش محصولات دیگران فرآهم می‌کنید. اما در این راه نیاز به جذب کاربران و تبدیل آن به مشتریان واقعی دارید و الا درآمدی نخواهید داشت! پس تکنیک‌های بازاریابی را باید فرابگیرید.

کارآفرینی

۶. ساختن سایت و فروش تبلیغ:

دِرِک هالپرن (Derek Halpern) اعجوبه‌ این کار است. او سال‌ها پیش وب‌سایتی برای انعکاس اخبار ستاره‌های هنری و شایعات مربوط به آن‌ها راه‌اندازی کرد و بعد از چندی سایتش به محل تبلیغ کسب‌وکارهای دیگر تبدیل شد. او اکنون موسس و مدیر وب‌سایت SocialTriggers است که به ارائه‌ محتوای آموزشی می‌پردازد. در واقع این حوزه یکی از عمومی‌ترین حوزه‌های کسب درآمد اینترنتی است. رمز و راز موفقیت مطالب جذاب، استمرار و ماندگاری است.

۷. جذب اسپانسر برای محتوای تولیدی برندشده:

جذب اسپانسر برای محتوای تولیدی گزینه‌ای سخت و در عین حال راحت است! سخت از این بابت که برای تبدیل شدن به یک برند تولیدکننده‌ محتوا در اینترنت باید زحمت زیادی بکشید و راحت از این بابت که وقتی تبدیل به برند شدید این اسپانسرها خواهند بود که به شما مراجعه خواهند کرد.

۸. مراسم:

برگزاری مراسم، اعم از سمینارها یا کارگاه‌های آموزشی و غیره در اینترنت و یا در دنیای واقعی نیز می‌تواند حوزه‌ مناسبی برای کسب درآمد باشد. یکی از نمونه‌های موفق مایکل استلزنر (Michae- Stelzner) است. او برگزارکننده‌ جلسات آنلاین و مراسم حضوری با هزاران شرکت‌کننده است. او چند سال پیش کار خود را با یک بلاگ ساده شروع کرد و اکنون بنیان‌گذار و مدیر سایتsocialmediaexaminer.com است.

 

۹. مربی‌گری:

اگر توانایی مربی‌گری در حوزه‌ روانشناسی دارید این حوزه دامنه‌ای وسیع از کسب‌و‌کارهای مختلف را شامل می‌شود. هم می‌توانید به‌صورت کاملاً اینترنتی به این کسب‌و‌کار مشغول شوید و خدمات مشاوره‌ای خود را در بستر اینترنت ارائه دهید و هم می‌توانید با ترکیب این مهارت با انواع دیگر کسب‌وکارهای اینترنتی که در شماره‌ها بالا به آن اشاره شد ضمن تبدیل کردن خود به یک برند، اسپانسر بگیرید یا در دنیای واقعی سمینار یا کارگاه آموزشی برگزار کنید.

۱۰. خلاق باشید:

روش‌های دیگری نیز برای کسب درآمد در اینترنت وجود دارد. کافی است به قابلیت‌های خود و نیازهای موجود دقت کنید و یا روند فعلی کاربرانی که به آنها دسترسی دارید (یا می‌توانید پیدا کنید) را بررسی کنید و بر آن اساس ایده‌ای جذاب تولید کنید. مثلاً این یکی از نمونه‌های خلاقانه برای کسب درآمد از اینترنت است. نکته‌مهم شناخت مشتریان بالقوه، شناخت بازار و آشنا بودن به مسائل فرهنگی بازار مورد نظر است.

منبع: ابتکار

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.