Take a fresh look at your lifestyle.

پیشرفت، توسعه و موفقیت با مشارکت و انجام کار گروهی

0 291

پیشرفت، توسعه و موفقیت با مشارکت و انجام کار گروهی

در گفت وگویی با رضا خادم الرضا، مدیر گروه حامیان گردشگری

از ایده تا عمل

زهرا احمدی– گروه حامیان گردشگری یکی از مجموعه های حوزه ی گردشگری است که اعضای آن برای اولین بار در ایران توانسته اند مجموعه ای با بیش از 18 شرکت و نمایندگی را که همگی به صورت زنجیره وار بهم متصل هستند با هدف انجام کار گروهی کنار هم جمع آورند.

اعضای گروه بر این باورند که تنیدگی و هم پوشانی گروه در بخش های مختلف موجب پیشرفت و توسعه می گردد و این امر در هر یک از بخش ها می تواند موجب رشد سایر بخش ها نیز شود. از این رو موضوع دیگری که بیش تر مورد توجه است، سطح همکاری و هماهنگی بین این مجموعه می باشد. برای موفقیت تمامی اعضای این مجموعه، لازم است که سمت و سوی حرکت و استراتژی های کلی آن ها، باهم  مرتبط و هماهنگ باشد. از طرف دیگر به دلیل اهداف مشترک و همچنین تأثیراتی که تصمیم گیری های گروهی در یک موضوع گردشگری می تواند بر سایر فعالیت ها بگذارد، هماهنگی بین اعضا است و نمی توان رشد و توسعه یکی از اعضا را بدون هماهنگی و هم راستایی با سایر اعضا تصور نمود که متأثر از ” صنعت گردشگری است . “

بسیاری از اعضای گروه که خود از فعالان قدیمی و باتجربه صنعت گردشگری هستند، ابراز داشته اند که فعالیت های بخش گردشگری در قالب گروهی و به صورت جمعی می تواند در موفقیت و حتی پیشرفت آن ها نقش چشمگیری داشته باشد و در بسیاری موارد فعالیت ها و همکاری های مشترک با سایر اعضا برای کسب سهم بیش تری از بازار دیده می شود.

اعضای هیئت مدیره این گروه هر کدام به صورت تخصصی در یکی از حوزه های گردشگری در آژانس های خود فعالیت دارند و این در حالی است که فعالیت های عادی گردشگری آن ها نیز در حال انجام می باشد. در این راستا گفت و گویی با رضا خادم الرضا و چند تن از اعضای این گروه در حوزه کارآفرینی و انجام کارگروهی داشته ایم که در ادامه شرح کارها و فعالیت ها را از زبان آن ها می شنوید.

کارآفرین ناب: جناب خادم الرضا لطفاً خود را معرفی و بیان کنید چگونه وارد این صنعت شده اید ؟

رضا خادم الرضا، مدیرعامل شرکت ژورک سعادت و مدیر گروه حامیان گردشگری هستم. تحصیلات خود را در رشته پیراپزشکی آغاز کرده و بعد از مدتی متوجه شدم روحیه ام با این رشته سازگار نیست به همین جهت اکتفا به مقطعی کرده و به نظرم برای تحصیل در هر رشته ای باید روحیه سازگاری با آن رشته را داشت، اما من هر چه در رشته پیراپزشکی سعی می کردم، نمی توانستم به آن چه که مدنظرم هست، دست پیدا کنم. بنابراین ترجیح دادم به خدمت سربازی بروم. در دوران سربازی در واحد اردویی مشغول فعالیت شدم. احساس خوب خدمت به دیگران در سفرهای زیارتی، باعث گرایش بیش تر من به امر گردشگری و سفر شد.

همزمان با تحصیلات به موضوعات دیگری از جمله بردن تور و اردوهای تفریحی نیز می پرداختم البته از دوران دبیرستان نیز به نوعی در این زمینه ها فعالیت کرده بودم؛ در واقع احساس می کردم در این زمینه می توانم بیش تر مفید واقع شوم و از آن پس به نوعی به عرصه گردشگری وارد شدم. سپس تحصیلات خود را ادامه داده و موفق به اخذ مدارک کارشناسی ارشد برنامه ریزی توریسم و کارشناسی مدیریت روابط عمومی گردیدم.

کارآفرین ناب: در زمینه گردشگری چه اهدافی را در نظر داشتید؟

سال 1374 به طور کامل وارد عرصه گردشگری شده و به صورت حرفه ای کارم را آغاز کردم. همکاری هایم با آژانس ها بیش تر شده و این موضوع سبب ایجاد یک آژانس گردشگری با مشارکت یکی از دوستان در مشهد شد. یکی دو سال فعالیت کرده و بعد متوجه شدم علم کافی در این زمینه ندارم و برایم خیلی مطلوب نبود. آژانس را در مشهد به شریکم سپرده و برای تحصیل به تهران آمدم.

در مدتی که در مشهد فعالیت داشتم متوجه این مهم شدم که آژانس به تنهایی می تواند در سطح خرد کار انجام دهد . اما زمانی که بخواهد بازار را در سطح کلان در اختیار داشته باشد و به طور تخصصی و با شرایط مطلوب تری خدمات ارائه دهد، به این نتیجه خواهد رسید که انجام چند کار به طور همزمان در یک فضای کارگاهی، امکان پذیر نیست. شرکت هایی که بر این باورند یا باید روابط مستقیم و قراردادهای قطعی داشته باشند که کارگروه مربوطه را برای این کار بگمارند یا می بایست از علوم پیشرفته روز پیروی داشته باشند، یعنی بتوانند خودشان را در قالب گردشگری- استاندارد و حرفه ای دنیا قرار دهند و آن را نیز بومی سازی نمایند. به دلیل شرایط خاص ایران و عدم آگاهی درست از کار گروهی، دیدگاه ها متفاوت شده است.

کارآفرین ناب: منظورتان از کار گروهی و دیدگاه های متفاوت چیست؟

ابتدا پاسخ سوال دوم شما را می دهم و بعد می پردازم به سوال اول.

منظورم از دیدگاه های متفاوت و شرایط خاص ایران نوع نگاه عمومی به گردشگری و سفر، نوع تقاضاها، تعصبات فرهنگی و مذهبی است که هر کدام به تنهایی یا در کل می تواند دیدگاه ما را نسبت به گردشگری تغییر دهد. به عنوان مثال سازمان حج و زیارت در ایران تنها متولی حج و زیارت می باشد که ممکن است در امر خروج زائرین خوب عمل کرده باشد، اما علیرغم اینکه این سازمان یک دستگاه دولتی بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردار است در زمینه ورود توریسم ( حداقل شیعیان ) به ایران تاکنون هیچ اقدامی ننموده است و به دلیل عدم فعالیت کارشناسی این ارگان و یک سونگری آن در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و توریستی صدمه جدی به بدنه گردشگری وارد شده و تعادل ورود و خروج ارز و گردشگر را به هم زده است و این همان دیدگاه های متفاوتی است که صحبت شد.

و اما کار گروهی: نگاه من به کار گروهی همان کار جمعی است؛ هر چند که در نگاه عمومی هر دو واژه عموماً به یک معنی اطلاق می شود ولی در اصل معنی متفاوتی دارند. موضوع کار گروهی یا کار تیمی در شرکت های خدمات مسافرتی سال ها ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. نمونه بارز کار تیمی را می توانیم در فعالیت های ورزشی ببینیم؛ در یک تیم فوتبال مهم نیست که هر بازیکن به تنهایی چقدر خوب بازی می کند، بلکه نتیجه بازی بر اثر یک کار گروهی، در پایان آن مشخص می شود. نمونه دیگر آن در یک تیم جراحی است؛ یک متخصص جراح هر چند خیلی متبحر و زبر دست باشد، ولی بدون همکاری گروهی همچون متخصص بیهوشی یا پرسنل اتاق عمل نمی تواند به موفقیت دست پیدا کند.

همان طور که می دانید یکی‌ از معیارهایی‌ که‌ کشورهای‌ توسعه‌ یافته‌ را از کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ مجزا می‌کند، فرهنگ‌ گروهی‌ کار کردن‌ است‌. در کشورهای‌ توسعه‌ نیافته‌، افراد علاقه ا‌ی‌ به‌ فعالیت‌های‌ گروهی‌ ندارند و همین‌ امر سبب‌ می‌شود علاوه‌ بر صرف‌ انرژی‌ بیش تر، کارها با کیفیت‌ پایین‌تری انجام‌ پذیرد، در حالی که شکل کار گروهی در ایران به گونه ای متفاوت تعبیر و تفسیر شده است؛ یعنی ثبت شدن به عنوان یک گروه و یا هم پیمان شدن برای رسیدن به هدفی مشترک که نتیجه آن اولویت با عقاید و عملکرد شخصی افراد و عملکرد گروه قائم به فرد است.

کارآفرین ناب: هدف تان از هلدینگ کردن آژانس ها چه بود؟ مگر ژورک  و شعب نمی توانستند این کار را انجام دهند؟

در حال حاضر اکثریت بر این باورند که یک آژانس به تنهایی می تواند انواع گردشگری و خدمات سفر را انجام دهد. اما زمانی که شما بخواهید بازار را در سطح کلان در اختیار داشته باشید و هم به طور تخصصی ، با نرخ مطلوب و رضایت مسافر خدمات خود را ارائه دهید انجام چند کار به طور همزمان در یک فضای کارگاهی، امکان پذیر نیست. لذا بر آن شدیم در جهت تحقق اهدافمان به زیرساخت آن بیش تر توجه داشته و خدمات تخصصی را از طریق متخصصان با توزیع و پراکندگی جغرافیایی مناسب ایجاد نمائیم .

کارآفرین ناب: چه شرکت هایی زیر مجموعه ی هلدینگ حامیان گردشگری قرار دارد؟

ژورک سعادت به همراه شعبات فعال در تهران و مشهد و گیلان- ژورک گلستان- ژورک کسری- ژورک آسمان- ژورک سیر- نوآوران ژورک- ژورک قشم در شرف تأسیس و ژورک البرز در شرف تاسیس- گشت تور شیراز- ساعی گشت آدینه – پارس پرواز ایرانیان- ماهان تور – متین سیر البرز و دفاتر خارج از کشور ژورک هلند- ژورک عراق و اسطوره صحرا و فخرالعالم در عمان

کارآفرین ناب: در مورد کار گروهی در آژانس های مسافرتی بیشتر توضیح دهید.

باید بگویم کار گروهی تنها جمع شدن عده ای داوطلب در کنار یکدیگر برای مشارکت و انجام یک کار نیست، بلکه کار گروهی نیاز به سازماندهی و برنامه ریزی دارد. مطمئناً بدون کار گروهی کارآفرینی هم شکل نخواهد گرفت و در جامعه فراگیر نخواهد شد. در ایران فرهنگ آژانس داری عموماً قائل به کار شخصی و محیط های فردی می باشد و از آنجائی که فرهنگ کار گروهی (تیمی) هنوز جایگاه خود را به درستی نیافته است، بنابراین افراد از کار گروهی طفره می روند. حامیان تلاش کرده شرایط مطلوب گروه های مناسب را برای این امر مهم فراهم نماید.

کارآفرین ناب: حامیان گردشگری در زمینه کار گروهی چه فعالیتی داشته است؟

یکی از اهداف من ایجاد یک گروه گردشگری مشترک بود که به صورت گروهی با هم کار کنند و به همین منظور در ابتدا سال 1381 با همکاری 4 نفر از همکاران اقدام به تأسیس شرکت خدمات مسافرتی به نام ژورک نمودیم. اول تصمیم داشتم که این ایده را با همکاری گروهی از آژانس های مسافرتی فعال آغاز کنم، اما به همان دلایلی که عرض کردم این شرکت ها به نوعی از کار گروهی فاصله می گرفتند؛   لذا از سال 1382 با فکر ایجاد یک هلدینگ گردشگری آغاز به فعالیت گروهی کردیم و به تدریج به دنبال توسعه و گسترش فعالیت ها بودیم، تا سال 87 علاوه بر توسعه خدمات به توسعه جغرافیایی دفاتر نیز پرداختیم. تعداد شعبات به 2 شعبه رسید، دفاتر همگی شعبات دفتر اصلی یعنی ژورک بودند. سال 87 تا 89 با توجه به قوانین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که هر آژانسی بیش از 2 شعبه نمی تواند داشته باشد، برای ایجاد یک هلدینگ گردشگری به این نتیجه رسیدیم که فقط با اسم ژورک کار نکنیم و گروه ژورک دارای شرکت های مستقل نیز باشد. به همین منظور شرکت های مستقل با پسوند یا پیشوند نام ژورک تأسیس شدند. کلیه این شرکت ها با اهداف و روش های خاصی با هم هماهنگ بوده تا بتوانند عملکرد یک کار گروهی و جمعی را شکل دهند و در این زمان بود که آژانس های فعال و با تجربه آمادگی خود را جهت عضویت در گروه حامیان گردشگری اعلام نموده و به عضویت این گروه در آمدند و امکان افزایش شعب نیز میسر گردید و به این ترتیب گروه حامیان گردشگری فعالیت خود را با 18 شرکت و نمایندگی آغاز نمود.

کارآفرین ناب: در مورد اهداف و فعالیت های گروه حامیان گردشگری توضیح دهید.

در حال حاضر این گروه بیش از 26 عضو دارد که 18 عضو آن صرفاً به عنوان دفاتر خدمات مسافرت هوائی و گردشگری فعالیت دارند و این اعضا فقط به دلیل انجام یک کار اداری دور هم جمع نشده اند، بلکه در عین اینکه هر کدام استقلال همدیگر را به رسمیت می شناسند، به این نتیجه رسیده اند که اهداف فردی و تیمی تنها با حمایت و کار جمعی به بهترین شکل محقق می گردد.

در این گروه اعضاء صرف نظر از اینکه احساس مالکیت به شغل و واحد خود دارند، خود را وابسته به اهداف ارزش محور و مشترک گروه می دانند که در تعیین و استقرار آن ها نقش داشته است؛ علاوه بر آن هر کدام از اعضاء با توجه به نوع همکاری و خلاقیتی که در تصمیم گیری ها دارند و استفاده از استعداد شخصی، نوآوری و دانش خود در فعالیت ها مشارکت داشته و گروه را در رسیدن به اهداف یاری می نمایند.

از نکات موثر دیگر اعضای گروه می توان به اعتماد اعضاء به همدیگر به دلیل رابطه زنجیره وار شرکت ها و فهم مشترک و همچنین رشد فنی اشاره کرده که کلیه اعضاء تشویق می شوند تا مهارت های اعضاء دیگر را توسعه یا بهبود بخشند و از آن ها در فعالیت های خود بهره گیرند و نیز می توان به مزایایی از جمله تصمیم گیری جمعی، مدیریت متمرکز و موثر، تعهد اعضاء نسبت به یکدیگر و حل اختلافات اشاره کرد.

کارآفرین ناب: در رابطه با این سوال از ” آقای محسن قارونی” رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات مسافرتی ژورک سعادت و مدیر 3 شرکت خدمات مسافرتی پارس پرواز ایرانیان  و ماهان تور در تهران  و اسطوره صحرا یکی دیگر از اعضای گروه پرسیدیم که ایشان در این زمینه نظرات خود را چنین عنوان کرد:

ما با این باور که برای تقویت اساس و بنیان گردشگری و گام برداشتن در حوزه های کلان و تخصصی این صنعت، ایجاد گروه های منجسم و کارآفرین به عنوان اهرم گردشگری است. بازبینی  فعالیت های اعضای آن در حوزه های مختلف گردشگری نیز لازم  و ضروری به نظر می رسد؛ بنابراین طرح گروه حامیان گردشگری را به عنوان اولین گروه زنجیره ای گردشگری در کشور از طریق جذب فعالان و افراد دارای تجارب علمی و عملی در حوزه های گردشگری و نقش و توانمندی این افراد و چگونگی تعامل این شرکت ها با یکدیگر را که از طرف حامیان گردشگری مطرح گردید، پذیرفته و به عضویت این گروه در آمدیم و با بازبینی فعالیت های دفاتر خود در قالب یک گروه و گام برداشتن در حوزه های کلان و تخصصی گردشگری از طریق طرح ها و پروژه های ارائه شده در زمینه های مختلف گردشگری و ایجاد انگیزه برای پیشرفت اهداف خود را در گروه دنبال می کنیم.

کارآفرین ناب: “آقای محمد اخلاصمند ” یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره گروه حامیان گردشکری و مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی ژورک آسمان قم، درباره عضویت در گروه حامیان گردشگری  می گوید:

علیرغم آنکه گروه حامیان گردشگری یک گروه جدید التأسیس است، ولی تاکنون عملکرد خوبی را از خود به جا گذاشته است. علاقه ی زیادی به کار گردشگری دارم و از بیست سال پیش با اینکه شغل متفاوتی داشتم، ولی همیشه در خدمت زائران مشهد و کربلا و حج فعالیت می کردم. امروز که آژانس خدمات مسافرتی دارم کم تر به فکر سوددهی و ابعاد اقتصادی آن هستم و با عشق و علاقه به این کار ادامه می دهم و به همین دلیل وقتی با گروه حامیان گردشگری آشنا شدم، فعالیت های گروه را هم راستا با اهداف خودم یافتم و در نتیجه به عضویت گروه درآمدم.

کارآفرین ناب: آقای اسماعیل علی اکبری یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره گروه حامیان گردشگری است که سال ها تجربه خود را به عنوان مدیر در سازمان حج در اختیار این گروه قرار داده است، وی در خصوص حامیان گردشگری و کار گروهی معتقد است:

در ابتدا به عنوان مسافر با آژانس خدمات مسافرتی و گردشگری ژورک آشنا شدم و بعدها به عنوان عضو هیئت مدیره و مشاور حقوقی  فعالیت خود را در این گروه آغاز کردم.

عرصه گردشگری دامنه وسیعی است و زمینه های متفاوتی را در بر می گیرد و یک یا چند شرکت به تنهایی نمی توانند در کلیه زمینه ها فعالیت داشته باشد. به نظرم برای رسیدن به موفقیت عضویت در یک گروه و کارگروهی نیاز است و بعد هم افزایی و توسعه کار.

راه اندازی کار گروهی در فرهنگ گردشگری و برنامه ریزی برای آن کار جدیدی است و حمایت دست اندرکاران و دولت را می طلبد؛ امیدواریم متولیان این صنعت از این فضای ایجاد شده و آغاز فعالیت گروه حامیان گردشگری حمایت کرده و ما را در ارائه خدمات مناسب و شایسته به هموطنان از طریق ارائه پروژه هایی در سطح کلان و جدید یاری نمایند تا روز به روز شاهد شکوفایی این صنعت در قالب گروه های گردشگری داخلی و ورودی به کشورمان باشیم.

من به نوبه خود از کلیه عزیزان و سرمایه گذارانی که مایل به فعالیت سالم و بی دغدغه هستند، توصیه می کنم با سرمایه گذاری در این صنعت و همراه شدن با بخش های فنی و اقتصادی علاوه بر سود مادی به شکوفایی صنعت کمک کنند.

کارآفرین ناب: خانم مینو مقدم عضو هیئت موسس و هیئت مدیره گروه حامیان گردشگری که از اساتید دانشگاه در این رشته می باشد، در خصوص عضویت در گروه حامیان گردشگری و کار گروهی می گوید:

به نظرم کار گروهی امری ضروری و جزء لاینفک امور گردشگری روز می باشد. گردشگری همچون ریشه درختی تنومند است که بدنه و کلیه شاخ و برگ های آن مستقیم و غیرمستقیم به کار گروهی نیازمند و یا مرتبط است. بخش های صنعت گردشگری نیز همانند شاخ و برگ های یک درخت اگر با هم هماهنگ و همسو و در قالب یک بدنه فعالیت نکنند، ریشه آن خشک و نابود می گردد.

هویت هر فعالیتی را سازمان و ساختار سازمانی آن تعیین می کند، ما به عنوان بخش خصوصی با ایجاد هلدینگ گردشگری تمام تلاش خود را در جهت ارائه بهترین خدمات با کیفیت و قیمت مناسب در گروه حامیان گردشگری به کار می بریم و این در شرایطی است که گردشگری امروزه جایگاه واقعی در برنامه های اقتصادی کشور ندارد و سازمان متولی به جای برون سپاری فعالیت های گردشگری روز به روز به دولتی کردن بیشتر آن قدم برمی دارد؛ برای مثال می توان به آمار آژانس های مسافرتی دولتی (سازمان بنیاد مستضعفان، سازمان باز نشستگی، آموزش و پرورش، شهرداری ، تامین اجتماعی و …) اشاره کرد که در حال ازدیاد است. این سازمان ها می توانند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از خدمات و امکانات دولتی همچون هتل ها، حمل و نقل و … استفاده کنند و در صدد جذب مسافر در آن سازمان یا سازمان های دیگر هستند؛ در حالی که اگر این سازمان ها به جای اینکه امور خود را معطوف به امر گردشگری و جذب مسافر کنند، به وظایف مهم تری می پرداختند و با برون سپاری بخش گردشگری به فعالان و متخصصان این صنعت نه تنها در بازار رقابت گردشگری توازن ایجاد می شد، بلکه با فعالیت های غیرکارشناسانه آسیب های وارد شده به بدنه فعالیت های گردشگری کاهش می یافت.

اگر امروزه برای آتیه افراد و هزینه زندگی دوران بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی هزینه دریافت می کند و افکار عمومی را برای دوران بازنشستگی و درمان به آرامش و آسایش می رساند، چرا ما از گردشگری برای درمان روان اجتماعی و بهره وری بیشتر نیروی انسانی و پُر کردن اوقات فراغت جوانان و یا جلوگیری از آسیب های اجتماعی استفاده نکنیم. به نظرم دولت باید کلیه فعالیت های سازمان ها و ارگان های دولتی به بخش خصوصی را برون سپاری نماید.

خوشبختانه گروه حامیان گردشگری تنها مجموعه زنجیره ای کشور است که از تعامل و همفکری متخصصان و کارشناسان این صنعت شکل گرفته و امیدواریم با حمایت از پروژه های جدید این گروه در حوزه گردشگری داخلی و ورودی در رشد و شکوفایی این صنعت و خدمات رسانی به هموطنان گرامی یاری نماید.

کارآفرین ناب: آقای حمیدرضا طاهری از دیگر اعضای هیئت مدیره گروه، ضمن اشاره به انواع متفاوت گردشگری در ایران در بحث گردشگری سلامت بالاخص درمان، برای گردشگران ورودی و داخلی تأکید نموده و نقش گروه حامیان گردشگری را در این حوزه چنین عنوان کرد:

گردشگری سلامت شاخه ای نو در صنعت است و علیرغم گوناگونی انواع آن تاکنون به طور جدی به آن پرداخته نشده است. یکی از اقدامات گروه حامیان گردشگری تاکنون فعالیت در بخش گردشگری سلامت و درمان بوده است و از این منظر با تیم های پزشکی مجربی در قالب تورهای سلامت (درمان) و مراکز درمانی، هتل ها و بیمارستان ها همکاری می نماییم و امیدواریم با حمایت اعضا و متولیان امر از این گروه، بتوانیم طرح های جدید و آماده ارائه نه تنها در بحث گردشگری درمان از جمله آب درمانی و لجن درمانی و طبیعت و … ، بلکه در زمینه های دیگر نیز به اجرا درآوریم.

کارآفرین ناب: آقای سعید عسگری نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ژورک سعادت و نیز از دیگر اعضای گروه حامیان گردشگری است که نظرات خود را درباره این گروه چنین بیان می کند:

هدف از ورود به گروه حامیان گردشگری هم راستایی اهداف این گروه با اهداف من در زمینه ایجاد طرحی نو در سیستم گردشگری و تور در قالب فعالیت های گروهی بود، با توجه به اینکه شناخت کافی از مدیریت و عملکرد آن ها داشتم و با توجه به رویکرد اعضای آن که هدف آن ها ایجاد زمینه های گردشگری مناسب همراه با ایجاد تحولی نوین در جذب توریسم و ایجاد زمینه های فرهنگی فی مابین کشورهای مختلف بود که این خود زمینه رشد اقتصادی و روابط سیاسی و به دنبال آن ایجاد درآمد مکفی برای اعضای گروه را در بر داشت. امیدوارم با هماهنگی و همفکری که در سیستم مدیران این گروه دیده می شود، گامی مستحکم را در زمینه توسعه گردشگری برداریم.

کارآفرین ناب: جناب آقای قارونی نحوه عضویت شما در گروه چگونه بود؟

ما در ابتدا به عنوان یک آژانس مسافرتی فعالیت های عادی خود را داشتیم و ناگفته نماند برای رسیدن به اهداف مان از مدیران تور و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی بسیاری استفاده می کردیم، اما علیرغم ادعاهایی که در این زمینه دارند، موفقیت نداشتند؛ لذا آشنایی با گروه حامیان گردشگری از طریق یکی از دوستان و همکاران، فعالیت خود را با این گروه آغاز کردیم.

کارآفرین ناب: عضویت در این گروه  تا چه حد در فعالیت های دفاتر شما موثر بوده است؟

محسن قارونی: از زمان عضویت در گروه چند تغییر مهم اتفاق افتاد: اول آنکه در حوزه استخدام مدیران از مشورت اعضای گروه استفاده کردیم، سپس در حوزه فعالیت های شرکت پس از ارائه پروژه هایی از طرف گروه، اقدامات جدید صورت پذیرفت که موفقیت هایی را در پی داشت؛ البته باید اضافه کنم که هنوز اهداف عالیه گروه محقق نگردیده است و امیدواریم در این سال و انتخابات هیئت مدیره جدید که چندی پیش رخ داد، گروه با برنامه های جدیدتر و منسجم تری اهداف خود را ادامه دهد.

محمد اخلاصمند: کار کردن با گروه سرعت، پیشرفت و فعالیت شرکت ها را بالا می برد و همفکری همه جانبه و همیشگی را در پی دارد. گویی همیشه یک گروه مشاوران و مدیران در اختیار ماست، تا در انجام امور با آن ها مشورت کند، همچنین بالا رفتن قدرت خرید عمده و قدرت فروش بالا از طریق گروه و پراکندگی جغرافیایی و حل مشکلات دفاتر و همفکری و کمک رسانی اعضاء به یکدیگر در انجام فعالیت ها نیز از جمله مزایایی است که در عضویت گروه حامیان گردشگری از آن منتفع شده ایم.

کارآفرین ناب: در مورد به نتیجه رسیدن این اهداف تا چه میزان خوش بین هستید؟

محسن قارونی: عضویت ما در گروه از یک سال و اندی پیش آغاز گردیده و تاکنون به موفقیت هایی دست یافته است و با توجه به مزایای گروه از جمله تصمیم گیری جمعی و مدیریت متمرکز و موثر و هم چنین تعهد اعضا به یکدیگر، امیدواریم تا پایان سال جاری تغییرات خوبی در فعالیت های موجود رخ دهد.

محمد اخلاصمند: موفقیت همیشه نسبی است. ما هدفی را در نظر می گیریم و راهکارهای آن را آماده می کنیم، ولی اینکه چند درصد احتمال موفقیت دارد، به شرایط مختلفی بستگی دارد، مخصوصاً با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور.

به نظرم تبلیغات کشورهای دیگر در بد و تروریست جلوه دادن ایران بسیار قوی است و متأسفانه ما در ایران در این خصوص فعالیت جدی انجام نداده ایم و می بایست روش هایی برای مبارزه با این تبلیغات سوء، داشته باشیم.

یکی از این راه حل ها تبلیغات ایران در رسانه های جمعی کشورهای دیگر است تا نشان دهیم که کشوری صلح طلب هستیم و از همه دعوت می کنیم برای اثبات ادعایمان به ایران بیایند و با چشم خود واقعیت را ببینند.

علی اکبری: با توجه به انگیزه و اشتیاقی که در اعضاء گروه حامیان گردشگری وجود دارد، فضای ایجاد شده برای کارگروهی بسیار موفقیت آمیز است.

کارآفرین ناب: سطح توسعه و افزایش دفاتر چه مزیتی دارد؟ آیا این افزایش سقف مشخصی دارد یا خیر؟

همان طور که در توضیحات قبلی اشاره شد در دنیای پرهیاهوی امروزی ، با تأثیر تحولات جهانی و منطقه ای ، تکاپوی اقتصادی بر افکار عمومی در تمام سطوح خرد وکلان مواجه هستیم. قاعده تمام بازارهای دنیا این است که از تمامی تکنولوژی های روز دنیا در عرصه ی خبررسانی در جهت شناساندن خدمات و امکانات بازار خود به مخاطبان  استفاده      می شود و این نقطه آغاز یک حرکت بزرگ اقتصادی است که عده ای از آن سود برده و عده ای زیان می بینند، اما در صنعت گردشگری علاوه بر موارد فوق مسائل دیگری نیز دخیل در موضوع می باشد. مسائلی که خود چالش ها و فرصت های بی شماری را برای دست اندرکاران این حرفه و صنعت رقم می زند. در این بین  اتحاد و یکپارچگی یکی از بزرگ ترین دغدغه های فعالین صنعت می باشد و آثار مثبتی از جمله افزایش روحیه هم اندیشی، هم گرایی و کار جمعی دارد؛ از دیگر سو از آنجائی که زمینه های آگاهی برای اتخاذ تدابیری جهت فعالیت گروهی سالم و شفاف در سطوح کلان فراهم نشده است، با افزایش دفاتر نیل به این مهم امکان پذیر خواهد شد. همان طور که هر نوع ایده و کار گروهی حساب شده دارای برنامه ای معین و زمانبندی شده می باشد، گروه حامیان گردشگری نیز در امکان توزیع خدمات خود به صورت عرضی تعداد دفاتر مشخصی را دیده است و در راستای توسعه زیربنایی نیز سرمایه گذاری در ساخت اماکن اقامتی و هتلی همچنین حمل و نقل را در مرحله دوم خود برنامه ریزی نموده است.

کارآفرین ناب: آیا امکان این وجود دارد که مجموعه های دیگری نیز به گروه شما اضافه شود؟

افق بلندی که در گروه حامیان گردشگری به عنوان یک مجموعه فرابخشی دیده شده، می تواند در ابعاد مختلف فعالیت نماید و دارای ظرفیت های بسیار زیادی می باشد؛ لذا اتحاد و نگاه یکپارچه به مسائل گردشگری و همکاری مستمر و پیوسته بخش های مختلف را می طلبد. در همین راستا سیاست راهگشای گروه حامیان گردشگری ، امکان جذب تجربه ها و مجموعه های توانمند و فعال را فراهم آورده است .

کارآفرین ناب: آیا در دنیا نمونه ای از این نوع کار گروهی و زنجیره وار کار کردن وجود دارد؟

در دنیا بیش ترین اثر موفق در کارهای گروهی و زنجیره ایست و تا آنجائی که خبر دارم علاوه بر کشورهای موفق در صنعت گردشگری از جمله اسپانیا – فرانسه و …. کشورهای آسیایی و آفریقائی نیز به شدت در این زمینه فعال بوده و محدودیت های خاصی ندارند و به دنبال توسعه و کیفی کردن زنجیره در نقاط مختلف جهان هستند؛ زیرا که با برنامه ریزی دقیق و کامل می تواند یکی از منابع جامع اقتصادی باشد.

کارآفرین ناب: اگر فرد یا سازمانی بخواهد کار خود را به این طریق شروع یا توسعه دهد شما به آن ها کمک می کنید؟

کمک به صنعت و افراد علاقه مند و مجموعه های مرتبط با صنعت یکی از اهداف گروه حامیان گردشگری است؛ چرا که در گروه، هر چه تعداد خدمات و بازوهای اجرائی شکل گیرد باز نیاز به تیم ها و گروه های فرا خدمتی حس خواهد شد. توسعه خدمات گردشگری می تواند اهداف کلی صنعت و بازوهای اجرائی آن را تقویت کند؛ لذا گروه حامیان گردشگری ضمن استقبال از کلیه علاقه مندان و همکاران عزیز در خصوص فعالیت های کارگروهی و اشتغالزایی و کاهش ریسک سرمایه گذاری خرسند خواهد شد هرگونه خدمتی را ارائه نماید .

فایل پی دی اف مصاحبه را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

پیوست‌ها:
فایل توضیحات حجم فایل
دانلود این فایل (karafarinenab 37.pdf)دریافت فایل   408 Kb


صفحه اصلی

ارسال یک پاسخ