Take a fresh look at your lifestyle.

راه اندازی استارتاپ از سیر تا پیاز

1,738

راه اندازی استارتاپ از سیر تا پیاز

 

اگر میخواهید نکات طلایی برای راه اندازی استارتاپ را بدانید و در کسب و کار خود موفق شوید، مقالات زیر حتما را مطالعه کنید:

 

باتوجه به اینکه روی این موضوع همیشه کمی حساس بودم و بررسی هایی انجام داده ام، متوجه شدم که تعریف دقیقی از این کلمه ارائه نشده و حتی توضیحات موجود هم فاصله نسبتاً زیادی باهم دارند. در حد توان سعی میکنم دقیق ترین تعریف را بنویسم اما حتما این مقاله در فواصل زمانی مشخص کاملتر خواهد شد. چرا که طبق گفته منابع خارجی تعریف این کلمه در حال کامل شدن است و هنوز چهارچوب دقیقی برای آن تعریف نشده.

 

هر کسب‌وکاری برای آنکه جایگاه خود را در عرصه رقابت حفظ کند، باید از گرایش‏های اصلی و تحولات این حوزه باخبر باشد. آنچه می‌خوانید چکیده‌ای از دیدگاه‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان از وضعیت کسب‌وکارهای کوچک در سال ۲۰۱۷ است که سایت «بیزنس نیوز دیلی» آن را به صورت یک گزارش مختصر اما مفید منتشر کرده است.

 

هر سال پیش از شروع سال نو، من و همکارانم در تیم طراحان شرکت SBFI گرد هم می‌آییم تا پس از تحقیقات و همفکری با یکدیگر، گرایش‌های طراحی محیط کار در سال جدید را پیش‌بینی کنیم. گرایش‌های حوزه طراحی به‌تدریج شکل می‌گیرند و به‌طور مستمر در حال توسعه و تکاملند. اما ظرف پنج سال آینده این تغییرات تدریجی، جای خود را به تحولی ناگهانی خواهند داد و در نتیجه شاهد انقلابی در این عرصه خواهیم بود. می‌پرسید چرا؟ پاسخ کارشناسان ما را در این مقاله بخوانید.

سیستم های موثر مدیریت استعداد، کارکردهای سنتی منابع انسانی را با عناصر جدید مانند توسعه و تلاش برای حفظ افراد مستعد ترکیب می کنند. اضافه شدن جمعیت انبوهی از جوانان به نیروی کاری بازار موجب شده است که کسب و کارها روش مدیریت و پشتیبانی کارکنان خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. تغییر حاصل شده با خود این اعتقاد را به همراه آورده است که “منابع انسانی” عبارت تاریخ گذشته ای است که باید با “مدیریت استعداد” جایگزین شود.

 

بحث‌های زیادی درباره راه اندازی کسب و کار، کارآفرینی و استارت آپ‌ها درحال جریان است؛ به این دلیل که موضوع استارتاپ‌ها، مفهوم تقریبا جدیدی است و ممکن است بسیاری با معنای درست آن آشنایی نداشته باشند. در کنار این تازه بودن، عده ای با رونق گرفتن این مدل‌های کسب و کار به دلیل استقبال بی نظیر مردم با مخالفت‌های آشکار و پنهانی سعی در مسدود کردن راه این نوآوران اقتصادی دارند.

 

گرچه استارتاپ ها از نگاه برخی افراد یک سازمان موقت برای یافتن یک الگوی کسب و کار تکرارپذیر به شمار می روند، اما شماری از کارشناسان بخش فناوری اطلاعات، این شرکت ها را سربازان جنگ اقتصادی با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می خوانند. براساس تعاریف موجود استارتاپ یک شرکت موقت و نوپاست که راه‌حلی نوین را برای حل یک مساله ارایه می‌کند که البته برای موفقیت این راه حل تضمینی وجود ندارد.

 

امروزه فرهنگ استارتاپ همه جا شیوع پیدا کرده، اکثر جوانان برای اینکه دوست دارند رئیس خود باشند و برای خود کار کنند وارد عرصه ی کارآفرینی می شوند. این فرهنگ در هند به طور قابل توجهی رایج شده است. متاسفانه اما در سه سال اول کار از هر ۱۰ استارتاپ، تقریبا ۹ مورد شکست می خورند که نزدیک به ۸۰ درصد از کل آمار عدم موفقیت استارتاپ ها را در بر می گیرد.

 

 

شروع یک کسب‌وکار یا راه‌اندازی استارتاپ زمانی اتفاق می‌افتد که یک نفر خودش را باور دارد و احساس می‌کند دیگر نمی‌تواند برای دیگران کار کند. اگر شما نیز در آرزوی دنبال کردن رؤیاهای خود هستید و می‌خواهید رئیس خودتان باشید، احتمالا نصیحت استیو کیس مؤسس شرکت AOL می‌تواند کمک زیادی به شما کند، به گفته‌ی وی: «اکثر مردم بر دلیل کارهایی که نمی‌توانند انجام دهند، تمرکز می‌کنند؛ در صورتی که این کار درست نیست و باید تمرکز خود را بر کارهایی که می‌توانند انجام دهند، بگذارند و یکی از استثناها باشند.»

 

هر صاحب کسب و کاری استراتژی های خاصی برای پس انداز پول دارد. از آنجاییکه کاهش تولید ایده ی خوبی برای این کار نیست، حذف مخارج و هزینه های اضافی بهترین ایده است. اما چه چیزهایی را می توان در محل کار کم کرد تا پول بیشتری پس انداز شود؟ در این مقاله ایده های بسیار خوبی برای کاهش هزینه ها و مخارج کسب و کار شما معرفی میشود.

 

ورود عنوان «کارآفرین» به ادبیات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… را مربوط به سده شانزدهم میلادی می دانند. در آن زمان این عنوان برای افراد با ماموریت نظامی به کار برده می شد. در قرن هفدهم اما با شروع انقلاب صنعتی در اروپا، این عنوان به صنعتگران و بازرگانان اختصاص پیدا کرد و از اواخر دهه ۱۹۷۰ به بعد نیز کارآفرینی وارد حوزه جامعه شناسی و روانشناسی و علوم مدیریت شد و به تبع آن شاهد شکل گیری نوع جدیدی از کارآفرینی تحت عنوان «کارآفرینی اجتماعی» بودیم.

 

موسسان عموما بیشتر برون‌گرا و کمتر عصبی هستند. هر فردی شخصیت لازم برای تبدیل شدن به یک موسس را ندارد؛ اما افراد بیشتر و بیشتری شرکت‌های خود را باز می‌کنند، چرا که کارآفرینی به شدت به عنوان یک مسیر شغلی جذاب و با پرستیژ دیده می‌شود.

 

یک کارشناس فروش و مشاور کارآفرینی معتقد است: مهمترین عامل شکست کارآفرینان موفق، بازگشت آنها به شیوه های سنتی فروش و تفویض اختیار به گروه های بازاریابی است. با رونق گرفتن فعالیت کارآفرینان، بسیاری از مدیران آنها تمایل دارند با تفویض اختیار فروش و بازاریابی، بر روی فعالیت‌های مدیریتی تمرکز کنند که البته همین امر باعث شکست تدریجی آنها می‌شود.

 

یکی از سوالهایی که از من بعنوان منتور، زیاد پرسیده می شود این است که چگونه می توانم برای شروع کسب و کارم سرمایه جذب کنم؟ نوشته های این مقاله از مارتین زوییلینگ (Martin Zwilling) موسس و هیئت مدیره شرکت Startup Professionalsاست که محصولات و خدماتی را به موسسان استارتاپ ها و صاحبان کسب و کارهای کوچک ارائه می دهد. او همچنین در وبلاگ روزانه خود، پیشنهادها و مطالبی را با موضوع استارتاپ ها به کارافرینان ارائه می دهد.

 

برای راه اندازی کسب‌ و کار موفق لازم است که در کنار ایده‌های خلاقانه، از روش‌های مدیریت کسب و کار هم استفاده کنید. کارآفرینان به دنبال راه‌اندازی کسب و کار موفق خود هستند. آن‌ها ایده‌های خلاقانه را چاشنی کار خود می‌کنند تا بتوانند به نتیجه مطلوب و راه‌اندازی استارتاپ موفقشان برسند. ولی ممکن است در راه رسیدن به هدف دست‌اندازهایی وجود داشته باشد که باید مراقب باشیم تا ما را از راه رسیدن به هدف منحرف نکنند. امروز از زبان یکی از کارآفرینان موفق می‌خواهیم راه رسیدن به هدف را با قانون سه «L» به شما ارائه کنیم.

 

از زمانی که استارت‌آپ‌ها در ایران شروع به رشد کردند زمان زیادی نمی‌گذرد. همین مدت کوتاه کافی بود تا فضای کارآفرینی در کشور خود را به فضای فناوری نزدیک کند تا از تلفیق این دو موتوری روشن شود که به اعتقاد کارشناسان تا سال‌ها با سرعت قابل قبولی حرکت خواهد کرد. اما برای موفقیت این نوع از کسب و کارها که حالا به استارت‌آپ مشهور شده‌اند یک عامل شتاب‌دهنده نیاز بود که پس از تولد توانایی لازم برای معرفی شدن به بازار و جذب سرمایه داشته باشند.

 

راه رسیدن به یک ایده برای شروع یک استارتاپ این نیست که به یک ایده‌ برای تأسیس یک استارتاپ فکر کنیم بلکه باید به دنبال مسائل و مشکلات بود. مسائلی که ترجیحا منحصر به خودتان است و با آن‌ها مواجه هستید. بهترین ایده‌های استارتاپی در سه مورد با هم اشتراک دارند: این ایده همان چیزی است که بنیان‌گذاران استارتاپ خواهان آن بودند، توانایی ساختن آن را داشتند و کسان دیگری تشخیص دادند که این ایده ارزش دنبال کردن را دارد. مایکروسافت، اپل، یاهو، گوگل و فیسبوک از این راه شروع به کار کردند.

 

کارآفرینان به قهرمانان جدید جهان کسب‌و‌کار تبدیل شده‌اند. در دانشکده کسب‌و‌کار هاروارد، جایی که من طرح توسعه شغلی را مشاوره می‌دهم، حتی دانشجویانی که می‌خواهند به شرکت‌های بلوچیپ بپیوندند و هیچ قصدی برای شروع استارت‌آپ‌ ندارند، اگر کسی به آنها بگوید که آنها «کارآفرینانه» عمل نکرده‌اند، ممکن است این را بی‌احترامی قلمداد کنند. من دلیل این مساله را درک می‌کنم: کارآفرینی در بازار نیروی کار امروز به شدت ارزشمند است.

 

چه عواملی در انصراف کارآفرینان از کسب و کار مطرح است؟ ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که انصراف کارآفرینان از کسب و کار در ایران و کشورهای منتخب به ۹ عامل «بوروکراسی، حادثه، دلایل شخصی، بازنشستگی، خروج برنامه‌ریزی شده، مواجهه با فرصت‌های بهتر، مشکل تامین مالی، کسب و کار بدون بازده و کسب‌و‌کار واگذار شده» وابسته است. عواملی که براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته از سوی دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) که وزارت صنعت منتشر کرده، دلایل پایان کسب و کار کارآفرینان براساس سطح توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

 

پیداکردن یک نام مناسب، برای شروع کار تاثیری فوق العاده روی موفقیت شما می گذارد. عواقب بد یک نام نامناسب، هم شما را در برقراری ارتباط با مشتریان ناتوان می سازد و هم به تجارتی بدون پیشرفت منجر میشود. برعکس یک نام قدرتمند با معنایی واضح، هم در بازاریابی و هم در جاانداختن نام تجاری تان بسیار مفید خواهد بود. در اینجا ۱۰ روش به شما پیشنهاد می دهیم تا بتوانید نامی زیبا و گیرا برای استارتاپ خود بیابید…

 

من دیو گالانت (Dave Gallant) مربی و مشاور بازاریابی هستم. در ابتدا باید عنوان کنم که من قبلا یکی از بنیانگذاران یک استارتاپ شکست خورده بودم و به این موضوع افتخار میکنم. آن موقع این اتفاق من را خیلی بیشتر از حدی که تصور می کردم تحت فشار قرار داد. اما درس هایی که من از آن اتفاق گرفتم بسیار سودمند و غیر قابل ارزش گذاری است. من علاقه دارم که این تجربیات را با دیگران به اشتراک بگذارم…

 

شرکت RapidSOS استارت‌آپی است که توانست تماس‌های اضطراری را با عصر گوشی‌های هوشمند همگام کند. سیستم‌های پاسخگویی مراکز خدمات اضطراری عمدتا نمی‌توانستند محل دقیق شخصی که از گوشی استفاده کرده را تشخیص دهند. بنیان‌گذاران RapidSOS روشی را ایجاد کردند که موقعیت مکانی شخصی را که نیاز به کمک داشت به سیستم‌های تماس اضطراری منتقل می‌کرد. آن‌ها بعد از یک تامین مالی اولیه، با یک سوال مهم مواجه شده بودند، چگونه تکنولوژی خود را وارد بازار کنند؟ پاسخ به این سوال آسان نبود…

 

فرض کنید به برنامه‌نویسی تسلط کامل دارید. ایده‌ای خوب برای تولید یک اپلیکیشن هم در اختیار شما است. اما هیچ‌چیز از طراحی گرافیک نمی‌دانید. اجرای پروژه به دانش مهندسی و اطلاعات حقوقی نیاز دارد که شما از آن بی‌بهره‌اید. بیشتر مردم در این موقعیت طرح تجاری خود را کنار می‌گذارند. چرا که یک اپلیکیشن مفید و پایدار، بدون محیطی جذاب و کاربرپسند به‌احتمال‌زیاد شکست می‌خورد. راه‌حل این مشکل در استخدام نیروهای متخصص است. اما استخدام بهترین‌ها به هزینه و اعتبار زیادی نیاز دارد که از عهده یک استارت‌آپ خارج است…

 

این روزها تب راه‌اندازی کسب‌وکارهای استارت‌آپی حسابی گرفته و ممکن است شما هم ایده‌ای داشته باشید که بخواهید در این حوزه رویش سرمایه‌گذاری کنید. با این حال خوب است جوگیر نشوید و همین ابتدا توجه داشته باشید بازگشت دوباره پول و سرمایه‌ای که برای شروع و راه‌اندازی کسب‌وکار هزینه می‌کنید کار آسانی نیست. اگر تصمیم دارید خودتان به تنهایی استارت‌آپی را راه‌اندازی کنید، حتماً به پنج نکته‌ای که در ادامه می‌خوانید برای رسیدن به اهداف خود توجه کنید…

 

بیش از یک دهه است که ساختار اقتصاد کشورهای صنعتی از اقتصاد کارخانه ای به اقتصاد دانش بنیان تغییر کرده است،تغییری که سبب شده تا بخش قابل توجهی از تولیدناخالص داخلی کشورها از طریق کسب و کارهای اینترنتی تامین شود. خاستگاه کسب و کارهای تازه بر پایه ایجاد سوله و کارگاه و خرید ماشین آلات یا حتی ربات‌هایی با تکنولوژی‌های پیچیده نیست.متکی بر دانش برنامه نویسی است و در یک اپ در گوشی های تلفن همراه کار راه می افتد.دنیا سریع تر از ما حرکت کرده است…

 

راه اندازی کسب و کار اینترنتی و مدیریت آن مزایایی زیادی را به زندگی شما هدیه خواهد ولی به هیچ عنوان ساده و راحت نیست. حداقل به قدری که متاسفانه امروزه تبلیغ می شود. خیلی ها با همین طرز فکر وارد دنیای کسب و کار اینترنتی می شوند. برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما نیاز به تخصص ، مهارت ، انگیزه ، پشتکار ، روابط ، تیم خوب ، سرمایه و …. دارید. البته شاید همه اینها در ابتدا نیاز نباشد ولی در ادامه مسیر و توسعه کسب و کارتان نیاز خواهد داشت. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی گذرا به باورهای اشتباه در مورد کسب و کار اینترنتی داشته باشیم…

 

در شروع راه‌اندازی یک کسب‌وکار، چه افرادی لزوماً باید در تیم شما حضور داشته باشند؟ چه انتظاراتی از تیم اولیه منطقی محسوب می‌شود؟ شما به تیمی نیاز دارید که در شروع کسب‌وکار، اجرای عملیات و خاتمه‌ی آن، با شما همکاری کنند. بنابراین بسیار مهم است که پیش از آغاز حرکت، اعضای مناسبی را انتخاب کنید. زمانی که تازه کسب‌وکاری را شروع می‌کنید، ارزشمندترین فرد برای تیم شما، کسی است که پول داشته باشد! اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، شما به فردی نیاز دارید که بتواند با منابع مالی خود، به تأمین سرمایه‌ی موردنیاز کمک کند، یا فردی که بتواند به امور مالی شما امنیت ببخشد…

 

کارشناسان برترین مراکز شتاب‌دهنده‌ی کسب‌وکار در نقاط مختلف جهان، مهم‌ترین و شایع‌ترین علل شکست استارتاپ‌ها را شرح می‌دهند. ماه دسامبر سال گذشته، تحقیقاتی آغاز شد که در آن از برترین مراکز شتاب‌دهنده‌ی بین‌المللی درخواست شد تا مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها را عنوان کنند. نکته‌ی جالب این بود که گرچه این مراکز از نقاط مختلف جهان انتخاب‌شده بودند، ولی همه‌ی آن‌ها روی مهم‌ترین اصولی که به سقوط استارتاپ‌ها منجر می‌شود، توافق داشتند…

 

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.